Jeg kunne godt tænke mig at høre fra folk der har erfaringer med Sap Business One.
Vi står bl.a. for at skulle lave en integration mellem bank og Sap Business One.
Har du gode eller dårlige erfaringer med denne proces eller andre erfaringer hører jeg meget gerne...
Vi har i forvejen integreret vores web-admin med sap, hvor vi trækker kundeoplysninger, ordre mv. ind i økonomisystemet. Denne proces har ikke foregået helt problemfrit.
SAP Business One (SBO) syntes jeg er et meget mere intuitivt økonomistyringssystem. Du har ingen begrænsninger - det er ikke som med Navision produkter, at der kun er 300 posteringer, og når du når det, skal du købe en kode til 5000.
SBO, har også et SDK værktøj (Software Development Kit), som gør det muligt at integrere systemet, med andre systemer, som f.eks. bank, og webshop.
Jeg har dog hørt, at der er problemer med SBO. Der er nogle fejl, og mangler. Af de mere seriøse, ved jeg, at man ikke kan opdatere lagerværdi. Hvis et produkt falder, eller stiger i pris, og man har 1000 stk. på lager, udregner den stadig lagerværdien udfra den gamle pris. Jeg mener det er noget i den stil - hæng mig ikke op på det.
Vil blot lige kommentere din bemærkning om begræsningerne i Navision. Det du tænker på er det program der hedder C5 light. Den "rigtige" Navision har ingen begrænsninger på antal poster, databasestørrelse m.v.
Med venlig hilsen
Michael Skanderby Logos Consult ApS, IT-Huset, Åbogade 15, 8200 Århus N Tlf. 87 34 57 99, Fax 87 34 57 98, Mobil 20 80 57 99 E-mail: ms@logosconsult.dk, web: www.logosconsult.dk
Det er nok C5 light jeg tænker på - det har du ret i. Jeg har kigget en del på Navision 4.0, og har fået et tilbud fra en leverandør. Men nu kan jeg se du tilbyder det, og har også kigget på navisionguider.dk....
Kan jeg ringe dig op, mht. Nav. 4.0 - eller Dynamics Nav - hedder den egentlig ikke det?
Du er meget velkommen til at give mig et kald. Mit direkte nummer er 87 34 55 47.
Og jo - du har ret mht. navnet på Navision. Men ligesom at C5 stadig bliver kaldt Navision mange år efter at det i en kort periode havde navnet, så bliver det nok endnu værre at skifte navn på "Navision"...
Med venlig hilsen
Michael Skanderby Logos Consult ApS, IT-Huset, Åbogade 15, 8200 Århus N Tlf. 87 34 57 99, Fax 87 34 57 98, Mobil 20 80 57 99 E-mail: ms@logosconsult.dk, web: www.logosconsult.dk
Jeg må også lige knytte en lille kommentar til C5 (Navision). Jeg brugte det engang, men da min udfakturering begyndte at blive noget mere "seriøs"; dvs jeg skulle lave udenlandske fakturaer, da startede problemerne. Jeg var bl.a. nødt til at have en faktura med engelske tekster. Men man skal åbenbart være programmør for at tilrette C5''s standardfaktura, og da jeg kontaktede dem, så ville de gudjødeme have 2000 +moms pr faktura. Og jeg skulle bruge 4 forskellige (altså 4 sprog - alt andet var ens).
Så jeg var glad for at skifte, for nu kan jeg snildt selv gøre det..:-)
Jeg må også lige knytte en lille kommentar til C5 (Navision). Jeg brugte det engang, men da min udfakturering begyndte at blive noget mere 'seriøs'; dvs jeg skulle lave udenlandske fakturaer, da startede problemerne. Jeg var bl.a. nødt til at have en faktura med engelske tekster. Men man skal åbenbart være programmør for at tilrette C5's standardfaktura, og da jeg kontaktede dem, så ville de gudjødeme have 2000 +moms pr faktura. Og jeg skulle bruge 4 forskellige (altså 4 sprog - alt andet var ens).
Så jeg var glad for at skifte, for nu kan jeg snildt selv gøre det..:-)
Jeg ved ikke hvem du har snakket med, men det er ikke helt rigtigt. I en rapport i MBS C5 (ex. fakturaen), kan der defineres tekstlag og så tilknytte kunderne til de rigtige tekstlag. Det tager mig som regel omkring en times tid - halvanden at lave et fornuftigt layout - og så ca. et kvarter pr. ekstra sproglag.
Og hvis man kan leve med et af de ca. 15 layouts C5 bliver leveret med som standard, så har man allerede dansk, tysk og engelsk foruddefineret... så snakker vi under et kvarter per ekstra sprog.
At man skal være programmør er mildest talt også en overdrivelse - hvis man ikke bliver afskrækket af et DOS-udviklingsmiljø, kan man sagtens fumle sig vej til det selv.
Hvis der er nogen, der gerne vil have en smagsprøve til hvordan man gør, skal jeg gerne lave en lille powerpoint/word-ting.
C5 er som mange skriver temmelig dyrt, hvis man kun skal bruge det til at fakturere og bogføre i, men det er heller ikke forcen - forcen ligger når vi snakker brancheløsninger og customized solutions. C5 kan (i teorien i hvert fald) langt det meste af hvad Access kan samtidig med at man har en lang række macro'er at bruge løs af. Jaja, jeg ved godt man ikke kan drag & drop...
Nu snakker jeg ikke om customized solutions eller andet smart. Jeg snakker om en ganske almindelig C5 light. Den som mange små virksomheder bruger. Ikke noget med branche-halløj eller noget. Bare helt nede på jorden :-) Og der kender jeg ikke til de standard-layouts du snakker om. Jeg har såmænd fra en mange-årig bruger af det system, som fik de priser oplyst ved Damgaard, Microsoft eller hvem der nu ejer det.
Nej forcen er bestemt ikke prisen, for hvis man skal købe alverdens tilkøbsmoduler, så bliver det en dyr affære for den "lille" virksomhed. Jeg har selv engang prøvet bare at komme igang med C5 LIGHT. At få oprettet diverse koder, såsom momskoder mv havde jeg meget svært ved at forstå i den bibel af en roman der følger med.
Nu snakker jeg ikke om customized solutions eller andet smart. Jeg snakker om en ganske almindelig C5 light. Den som mange små virksomheder bruger. Ikke noget med branche-halløj eller noget. Bare helt nede på jorden :-) Og der kender jeg ikke til de standard-layouts du snakker om. Jeg har såmænd fra en mange-årig bruger af det system, som fik de priser oplyst ved Damgaard, Microsoft eller hvem der nu ejer det.
Det her er nu også standardversionen - det eneste det kræver er at man har en ledig rapport-tilretning. Under Debitor/Tilpasning er der en funktion, der hedder 'Hent layout' - her kan man vælge mellem et antal standard-layouts til faktura og kontoudtog. Alle disse layouts er defineret med danske, tyske og engelske sprogtekster. Så angiver man under debitor/kartotek - Opsætnings-bladet, det sprog debitoren skal bruge.
Microsoft laver ikke selv tilretninger - det lader de sådan nogen som os om at håndtere :-).
Dato: 6/12/2006 6:01:06 PM Forfatter: Tømreren
Nej forcen er bestemt ikke prisen, for hvis man skal købe alverdens tilkøbsmoduler, så bliver det en dyr affære for den 'lille' virksomhed. Jeg har selv engang prøvet bare at komme igang med C5 LIGHT. At få oprettet diverse koder, såsom momskoder mv havde jeg meget svært ved at forstå i den bibel af en roman der følger med.
Helt enig. Vi som forhandler mener faktisk heller ikke det henvender sig til iværksættere, selvom det bliver markedsført som sådan. Vores typiske kunde har mellem 3 og 25 samtidige brugere, dvs. hvad der svarer til 6-150 medarbejdere. Der er så meget der kan stilles på, at det er en rigtig god ide at have en konsulent eller sin revisor til at hjælpe med at sætte det op. Jeg synes det er rigtig ærgerligt at mange får en dårlig oplevelse af at blive prakket en løsning på, der er 'billig' i anskaffelse og som koster en jetjager, når man skal til bare at bruge det, der følger med standard.
Men når der så er nogen der er blevet 'lokket' ud i det, skal jeg gøre mit for at de kommer godt i gang med det (bl.a. derfor jeg forum-lurker herinde :-).
Det er rigtigt, at nogle systemer er indviklede at komme igang med, og kræver at man betaler sig ud af opsætning mv. Når jeg snakker med mine "selvstændige kollegaer", så hører jeg tit, at man ikke gider at bruge tid på at sætte sig ind i bogf-programmet. Samtidig stejler de også, når det så kommer til at koste på revisorregningen eller kontordamen. Jeg synes, at det er en vigtig del af det at være selvstændig, at man investerer noget tid i det administrative. Min revisor er for dyr til, at jeg vil lade ham bogføre for mig. De 700 kr i timen vil jeg godt spare, omend jeg nok ikke kan gøre alt helt så hurtigt. Da jeg kun selv udfakturerer mig med 350 kr i timen, ja så føler jeg, at jeg har TJENT mange penge ved at sætte mig ind i mit bogf-program.