Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personligt ejet Mindre Virksomhed - SU?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 16. Aug 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg står i den situation, at jeg i mit sabbatår valgte at starte en "Personligt ejet Mindre Virksomhed", som sælger software løsninger.. 

Nu står jeg så og gerne vil tage en videregående udd. og har selvfølgelig tilmeldt mig SU, som alle ville gøre det.

Jeg fik i går en mail fra SU-styrelsen, hvor der står at jeg kun er berrettigt til 3600,- udbetalt i SU, hvor jeg havde forventet omkring 5200,- da jeg både er udeboende og ikke afhængig af forældres indkomst længere..

Jeg har så læst mig lidt frem og tilbage, og kunne se, at det er fordi jeg har en PMV.. 

Jeg omsætter ikke for det store, da det er en "fritid-løsning", så vil tro jeg omsætter for 2-3000,- pr/mdr. 

Jeg har adskilt økonomi, dvs. at det private køre for sig selv, og virksomhedensbogføring køre for sig selv, så de er 100% adskilt. 

Havde kigget lidt på VSO, men det ser ikke ud til at jeg kan få det når jeg er registreret som PMV, er det korrekt? 

Jeg har også overvejet at ophøre virksomheden, og oprette en enkeltsmandvirksomhed i stedet, men kunne læse mig frem til at så skal man omsætte for mere end 50.000 om året, hvilket jeg ikke forventer.. 

Hvad kan jeg gøre for at jeg kan være fuld berettiget til SU, og få de 5200,- som jeg har forventet? :D

På forhånd tak, og super fedt site i har jer. :) 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Guzzy:
men kunne læse mig frem til at så skal man omsætte for mere end 50.000 om året, hvilket jeg ikke forventer.. 

Man skal altså ikke omsætte for 50.000 DKK for at oprette en enkeltmandsvirksomhed. De 50.000 DKK er grænsen for hvornår man skal lade sig moms reg.

Har du overvejet et IVS så får du ingen problemer med SU.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Guzzy:

Jeg fik i går en mail fra SU-styrelsen, hvor der står at jeg kun er berrettigt til 3600,- udbetalt i SU, hvor jeg havde forventet omkring 5200,- da jeg både er udeboende og ikke afhængig af forældres indkomst længere.

jeg har så læst mig lidt frem og tilbage, og kunne se, at det er fordi jeg har en PMV.. 

Jeg omsætter ikke for det store, da det er en "fritid-løsning", så vil tro jeg omsætter for 2-3000,- pr/mdr. 

Jeg har adskilt økonomi, dvs. at det private køre for sig selv, og virksomhedensbogføring køre for sig selv, så de er 100% adskilt. 

Havde kigget lidt på VSO, men det ser ikke ud til at jeg kan få det når jeg er registreret som PMV, er det korrekt

Det lyder galt. Du omsætter så lidt at dit overskud må være langt under den grænse du frit må tjene for SU. Din SU nedsættes ikke ved det niveau. Du må checke hvorfor ved at tale med SU først. Jeg mener du må have OVERSKUD på ca 140.000 kr før du nedsættes hvis du har fuld SU som over 18 udenboende

Du kan sagtens have enkeltmands ved under 50.000 kr men bliver så momsregistreret. Der kan du bruge VSO men regn med at du får brug for økonomihjælp til det. Hæverække følge mm er ikke ligetil. Det vil kunne koste 3000 kr let

Du kan også have selskab som f.eks. IVS men her vil alene lovpligtig arbejdsskadeforsikring nok koste i omegnen af 1800 kr + ofte større gebyrer til bank + igen spørgsmål om du kan lave årsrapport i et selskab

Start med SU for du mister ikke SU med den lille omsætning du taler om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Aug 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Som det ser ud nu, så har jeg sat Rubik 221(Overskud af selvstændig virksomhed før fradrag for medarbejdende ægtefælle, før AM-bidrag, renter og rentekorrektion) på min forskudsopgørelse til at være 2000,- pt, dvs. jeg har et personfradrag på ca. 4700,-. 

Det kan være jeg gør det forkert? For som det ser ud nu er mit overskud allerede over 7000,-, hvilket vil sige, at hvis jeg sætter det ind i rubik 221, vil mit personfradag falde til over det halve? Jeg har sat rubik 306(Stipendier fra SU) , at jeg får 30.000,- i år, hvilket vil sige fra mdr sep, okt, nov & december? 

Som jeg sagde tidligere, så har jeg haft en år, hvor jeg har arbejdet ved siden af, og har sat rubik 201 til 102.000,-.. 

Og stadig får jeg kun 3700,- UDBETALT i SU.. :/ 

Så du mener, at jeg sagtens vil kunne køre som det gør nu, og så stadig få det fulde SU beløb? 

Jeg er lidt på bar bund med det her.. 

Har forresten læst din bog "personlig virksomhed, enkeltmands.." Super fin bog. :)

På forhånd tak. :) 

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du tænker over det, så giver det god mening at du kun får 3600 udbetalt.

SU regler og loft: http://www.su.dk/su/su-betingelser/saa-meget-maa-du-tjene-fribeloeb/fribeloeb/satser-for-fribeloeb/

Men det handler kun om hvor meget du må tjene ved siden af, uden at du modregner din SU, men tror ikke det er det, som er problemet.

Hvis du er over 18 år, så har du et fribeløb på 45.000dkk.

Hvis vi siger du får 5200dkk (SU) + 3000dkk (virk) om måned har du en indtægt på 98400dkk om året. De 3000kr om måned udgør ca. 36000dkk om året og det vil gøre, at du kun har 9000dkk tilbage af dit fribeløb inden du skal betale skat om året. Rundt regnet vil det sige (5400*12=64800dkk) == 64800*0,6 = 38880dkk (regner med at du cirka vil få 60% udbetalt). Hvilket vil sige 3240dkk om måned. Men pga. du sikker har nogen fradrag på din virksomhed som du kan trække fra de 3000dkk du tjener om måned, kan du komme lidt højere op, og dermed ende på en måde 3600dkk som du taler om. Håber du forstår.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal sætte 221 til det du rent faktisk forventer på helår både for at betale skatten så du ikke får overraskelse, og for SU - så du ikke kræves noget tilabge. Det nedsætter fradraget ja, det er sådan skatten betales


Jeg tror SU har set på tidl år, hvis dine samlede indtægter er under 140.000 kr og du er over 18 og så bør din SU ikke begrænses som jeg lige ser det. Ring og tal med SU styrelsen, eller check deres hjemmeside for SU lofter - Hvis du alene i år tjener 7.000 nu + måske 20.000 mere i overskud, så nedsætter det absolut ikke SU

Tak for rosen om bogen . det varmer virkeligt. Har du tid og kræfter må du godt anmelde den på Saxo (stjernesystem tror jeg)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Magnus, måske læser jeg dette forkert:

Magnus:
Hvis vi siger du får 5200dkk (SU) + 3000dkk (virk) om måned har du en indtægt på 98400dkk om året.

men TS skriver, at han/hun OMSÆTTER for 2-3000/md. Det siger jo intet om overskud i virksomheden??

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Woops, havde læst det som om, at han havde et overskud/profit på ca. 2-3000dkk / måned. Min fejl ;)

Men ligegyldigt hvad, så vil han blive trukket i skat. Selv hvis han kun modtog de 5200dkk/måned i SU vil det ende om med at han kun får 4620dkk udbetalt efter skat. Så hvis han får et mindre fribeløb via hans indtægt gennem firmaet, så tænker jeg stadig ikke at 3600dkk vil være lidt at få. Det vil svare til at han cirka vil tjene 2200dkk om måned ved siden af SUen.

Tilmeldt 16. Aug 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Har sat rubrik 221 til 10.000,- da det er det jeg forventer at tjene i år, og så ændrede mit personfradag sig til 2700,-/mdr. 

Kan se på støttemeddelsen jeg har fået, at de har sat mit mdl. fradag til 0 kr fra d. 01-07-2017 - til 01-09-2017.. Hvorfor skriver de det, når jeg tydeligvis ikke modtager SU  før d. 01-09-2017? 

SU'en, den burde vel automatisk køre på mit hovedkort, så jeg kan bruge mit personligefradag på SU'en?

Det er lidt svært for mig, at finde ud af, da John siger, at jeg ikke burde blive taget i SU'en, hvor magnus mener at jeg burde blive taget i SU'en.. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

se nu at ringe til SU - Du trækkes ikke i SU med den indtægt du beskriver her, men beskattes naturligvis af din SU


Hvorfor de har sat dit månedsfradrag til 0 for en periode du ikke modtager skat ved jeg ikke, med mindre den SU du modtager 1/9 dækker den periode. 
Det tyder i alle fald på, at de benytter bikortet og du kan bare bede dem bruge hovedkort

De bider ikke hvis du kontakter dem Big Smile og de snyder heller ikke på vægten så bare beskriv præcist og du får fint svar

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)