Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

slaget er tabt juridisk (20 år pat.tid),,men gir et moralsk problem ?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

medinvestorer i gammel projekt incl. en bekendt patent indehaver nåede ikke at realisere patentet til salgsindkomst i.h.t. kontrakterr ..

En ny opfindelse er udarbejdet, af nævnte bekendte på baggrund af gammel know how.

er nævnte bekendte nu moralsk forpligtet, at tilgodese de tidligere investorer, f.eks. ved andele vederlagsfrit af salgsindkomster fra det nye patent

eller fordre nye indskud i det nye patent

eller er der overhovedet en moralsk forpligtelse, idet nævnte bekendte i 1.projekt har ofret, mistet mere end samtlige investorer ...?

juridisk er der ingen forpligtelse i.h.t. kontrakter...

hvad hvis også familie og venner, er blandt investorer 

som gør sagen yderligere plumret,

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar er: Nej

Du glemmer vist en ting. De oprindelige indskydere skød penge ind af to årsager: Enten for at hjælpe et familiemedlem eller for at score en gevinst.

At du nu vil prøve igen, betyder ikke, at de vil prøve igen og smide gode penge efter dårlige penge. Hvis det er familien, så spørg dem for Guds skyld ikke igen, da de helst er fri for at skulle miste flere penge på at være godhjertede. Dem, som skød penge ind for at tjene penge, må også have vidst at de kunne miste dem. Og igen - vil de risikere flere tab?

Glem det moralske morads. Det foregår mest i dit hoved og du er sandsynligvis den eneste, der tror på, at produktet har en fremtid, så lad være med at bruge dårlig energi på det.

Fokus på at få produktet lanceret og tjen nogle penge.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

tak---dog kunne sagen medvirke til skilsmisse hvem ved...2. løsning.måske kunne andele forholdsvis indgå, investorer "

mener" det er samme projekt, 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sagen er måske den, at du sidder med resterne og kan profitere på noget, som andres penge har betalt for?

Hvis det er sådan det er - eller sådan du føler det, så er der kun et at gøre:

Få trommet folk sammen, tal rent ud af posen og sig til dem: Jeg tror at der stadig kan laves noget ud af det. Jeg kan ikke garantere noget, men jeg skyder xxx kroner ind i det og min arbejdsindsats og vil I andre være med, så er I velkomne og det koster xxx per anpart!

Så har du spillet med fuldstændigt åbne kort og det er muligt at nogen bliver sure, men du har i hvert fald ikke snydt nogen.

Hvad siger du til den mulighed?

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder fornuftigt...noget i den retning er rimeligt...

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

johans:
er der overhovedet en moralsk forpligtelse

Moral er individuelt, besat på ens egene holdninger og samvittighed, hvorimod en forpligtelse kan være juridisk. Så disse ord er en dårlig sammensætning.

Men dermed sammensat, så er moralt forpligtelse, kun bedømt af den, der nu er ansvarligt, og om han/hun enten, vil leve op til sine egne moraler eller være en hykler. Eller også om han/hun overhoved ser nogle moralske dilemmaer?

De tidligere investorers moral og den nævnte bekendtes moral er måske forskellige?, og selv inden for investorernes moral, så kan der være en forskellig holdning?

Den pågældende må selv bedømme sin moral. Kan godt give mit svar, men det vil bare være min egen holdning, og selv føler jeg, at det vil være upassende, at komme med min personlig holdning til en fremmes moralske dilemma.

Men håber i  alle finder en god løsning.

Mvh Allan

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

tak...netop...måske man kunne anvende begrebet rimelig, retfærdig som det alment bruges.... der er også

vel en vanlig praksis, i den type sager..... 

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du tænker på etik, en samfundsetik, der omhandler almene problemer som dette! Denne findes ikke. Der er mange faktorer der spilder ind.

Moral er aldrig almen.

Jeg ved ikke hvor du står i sagen, hvilken side du er på, investorer eller den der kører ideen videre?

Men hvor end du er, så giv din ærlige holdning til sagen, og lyt til hvad de andre impliceret medlemmer siger, og se derefter hvad din mening er, måske når du ser tingene fra en anden side, så er din holdning anderledes? Men den er først klar, når du kender alle kendsgerninger.

Jeg anbefaler du glemmer alt om etik, og drager en beslutning ud fra din egen moral.

Formoder du stiller spørgsmålet, sådan du kan lave et "retfærdigt" svar/aftale på dit spørgsmål. Men er måske flere forskellige retfærdige muligheder til rådighed, og angående moral, så er det kun dig der kan bedømme.

For at finde en løsning der er acceptable for alle, så må du først kende alle de andres holdninger.

Mvh Allan

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

tak- søger en retfærdig løsnings model ,

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

har vendt spørgsmålet med en bekendt erhvervs advokat speciale,  lic aftaler/køb, salg af virksomhed...hans syn er:   

Beträgter du det som samme projekt  eller som et nyt projekt?. 

Hvis samme Projekt, saa er investorenes  Investiering/ejerskab i resiultaterne stadig gaeldende.
Hvis du beträgter den "nye opfindelse" som et nyt Projekt, saa har de der investerede i det foerste projekt intet krav.
Men det er vigtigt at du klart meddeler "ejerkredsen" at det er saadan sagen ligger.
Tjenes der penge paa er tidspunkt kan du atlid frivilligt dele pengene med dem du vil.

Vigtigst er at tjene paa opfindelsen saaledes at der overhovedet er noget at dele! 

   
Side 1 ud af 3 (21 indlæg)