Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opkrævning af depositum ved forudbestilling?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har vist skudt forbi den rette debatkategori (se https://www.amino.dk/forums/t/287138.aspx).

Som supplement til opslaget kan jeg oplyse, at vi har ændret vores pris fra 5.995,50 til 5.499,50, da vi (af flere grunde) VIL være Europas billigste på denne særlige vare. Til gengæld vil vi bede om at kunderne accepterer, at de ved ordreafgivelsen accepterer, at vi trækker et depositum på 500 kr. og resten ved afsendelse af varen i november.

Er det lovligt? Hvis ikke så vil jeg gerne bede om en reference til hvilken "paragraf" det strider imod.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, det var der så åbenbart ikke nogen der kunne svare på. Nå ja, det må jeg jo tage til efterretning :-(

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Snak med forbrugerstyrelsen - er det ikke dem der kan sige ok til sådan noget? jeg kan forestille mig at hvis de er nummeret og begrænset oplag så kan det have en fordel for jer mht. depositum.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, Niels

Det er i virkeligheden lidt fjollet der her, for vi forventer at sælge max. 3-5 enheder af denne vare, men hvor om alting er, vil vi jo gerne opføre os både anstændigt over for kunderne og korrekt i henhold til lovgivningen.

Lige nu har vi oprettet varen således: http://www.danacordbutik.dk/product_info.php?products_id=43000

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er intet som helst til hinder for at i kan kræve at et depositum opkræves.

Det understreger at der er handlet og at køber hæfter for betaling når leverancen sker.

Hvis køber mod forventning ikke betaler restbeløbet når varen er klar til levering, har i et krav mod køber som kan retsforfølges, hvorved køber ikke bare kan nøjes med betaling af det allerede erlagte depositum.

Faktisk er der ikke noget til hinder for, at du kan opkræve et betydeligt større á conto beløb/depositum og du behøver såmænd ikke nærmere at forklare hvorfor. Går du for eks. ind i en møbelforretning og bestiller 2 Arne Jakobsen stole, kommer du af med 50% af den fulde pris.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar, Jørgen

Det var hvad jeg håbede, men var usikker på. Jeg var (og er) dog usikker på om reglen om at man først må hæve "beløbet", når varen er klar til forsendelse, men som jeg læser dir svar, er vi på juridisk sikker grund.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Een ting er at være på juridisk sikker grund. En anden ting er kundeservice.

Vi vil altid prioritere kundetilfredshed højst, men selvfølgelig vil vi ikke bevidst overtræde loven.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Sælger du til private? Er der tale om en vare, som særligt fremstilles til kunden?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Varen er, fra udgiverens side, begrænset i oplag og nummereret. Det vil sige, at der kun fremstilles det antal der, på verdensplan, bliver forudbestilt.

Se varen f.eks. her: https://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/herbert-von-karajan-complete-recordings-on-deutsche-grammophon-decca/hnum/7483243

- og vores foreløbige præsentation, som bestemt er til debat her i forum:
http://www.danacordbutik.dk/product_info.php?products_id=43000

Dette er en af vore værste konkurrenter og netop derfor krymper vi prisen. Vi VIL bare - i dette særlige tilfælde - være billigst og lige nu banker vi ham med en plovmand, men der kan jo nå at ske meget inden oktober?. Om vi så skal sælge med underskud, så VIL vi bare lammetæve JPC på denne vare. Det har, i vores optik, markedsførings- og prestigemæssig betydning. Vi regner ikke med at sælge mere end tre styk og om det skal koste os et par hunde, spiller ikke den store rolle.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det som jeg er i tvivl om er, hvad du vil få ud af et depositum. Som jeg læser det, drejer det sig om salg fra nettet (fjernsalg). Ved fjernsalg har privatkunder 14 dages returret, såfremt varen ikke er særligt produceret til dem eller på anden vis skiller sig ud.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)