Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grønthandler/Pizzeria/Sko-butik

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :
  Nu bor jeg selv i Allerød og næsten hvergang jeg går ned igennem vores hovedgade og torv er der én ting som jeg begynder at spekulere over - "hvordan pokker får de penge til det?"

Vi har x-antal pizzeriaer og mindst lige så mange grønthandlere/minisupermarked/cola-pusher m.m. De bliver alle sammen drevet af folk med anden etnisk baggrund og de gør faktisk en ret god indsats. Jeg får altid første klasses service når jeg handler hos dem - i modsætning i Kvickly hvor man ligefrem skal opfordre kassedamen/pigen til at forsøge at smile bare en lille smule.

Men det er ikke disse pizzeriaer og grønthandlere som undre mig - de får formentenlig en eller anden form for "velkommen til danmark"-pakke fra kommunen/staten. Nej, dem som virkelig undre mig er de tøjbutikker og skobutikker, som konstant åbner og lukker. Jeg tror der åbner gennemsnitligt en ny skobutik og/eller tøjbutik om måneden i byen. Livscyklusen er typisk at en ny skobutik åbner med en ny ejer (typisk en kvinde imellem 30 og 45). efter et par måneder holder den sit første udsalg. Et par måneder senere holder den så fødselsdagsudsalg (?!). En måneds tid senere holder den så oprørsudsalg (meget brugt i byen). En måned senere igen holder den så ophørsudsalg i et par måneder og derefter lukker den. Et par måneder senere åbner der så en ny butik - denne gang sælger den ikke blot sko, men også dametøj og/eller børnetøj. Sørme om det endda ikke er de samme personer som står i butikken. Og livscyklusen starter igen - et år senere er den butik også lukket.

Det er som sagt tit at jeg ser de samme personer holde ophørsudsalg to til tre gange inden de helt holder op med at drive forretning i byen.

Min tanke er derfor - hvordan hulen får de penge til det? Hvilken bank tør låne en person penge til at starte en sko og/eller tøjbutik i en by hvor der i forvejen ligger mindst 5 og de er allesammen nyåbnede eller ved at lukke...?

Jeg har flere gange overvejet at åbne en butik inden for et helt andet felt end tøj - og i en helt anden by - men jeg har indtil videre sat ideen på hold, da jeg ikke lige kan gennemskue hvor og hvordan jeg skal få nogle til at skyde penge i butikken. Derfor er det så virkelig også noget der får mine hjerneceller til at køre på højtryk, når jeg kan se folk, en del uden ret megen sans for forretning, pludselig have penge til at leje butikslokaler og indkøbe varelager - og så endda gøre det flere gange efter at have knækket nakken i første og andet forsøg...

Hvordan gør de det? Nogen bud? Kan det virkelig være rigtigt at alle dem som vinder i Lotto vælger at åbne en skobutik i lille Allerød??

/Jesper

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:06
Du kan måske finde nogle svar i baggrundsmaterialet på http://www.i-boers.dk/ , som er et projekt for etniske iværksættere i landdistrikterne.  Jeg hørte om projektet på en konference, hvor det blandt andet fremgik, at der blandt nogle etniske gruperinger i Danmark findes nogle netværk, som vi andre kunne lære af.

Desuden fremgik det, at disse mennesker ikke er blege for at arbejde mange timer for stort set ingen penge.

Jeg tror noget af forklaringen kan ligge i de to udsagn, men jeg husker ikke den præcise dokumentation for det - måske findes den i det nævnte materiale - jeg gider ikke kigge efter det lige nu......

mvh Hans
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:01
Ja, så tillod jeg mig lige at klippe den relevante tekst fra den nævnte side:

mvh Hans

--- --- ---

FINANSIERINGSPROBLEMER

For iværksættere i Danmark er lånemulighederne

meget begrænsede. Det er meget vanskeligt at låne

penge i banken til opstart af egen virksomhed. Det er

et problem uanset om man er dansker eller nydansker.

For at det skal lykkes at låne i banken kræves

• at man har en gennemarbejdet ide og forretningsplan,

som man kan præsentere for sin bankrådgiver.

• at der er tale om en ide og plan, som har et klart markedspotentiale.

• at man ofte selv har kapital at skyde i ideen.

De etniske iværksættere, der er godt i gang eller har

prøvet at være selvstændige på landet i Danmark, har

enten selv haft den nødvendige kapital eller har haft

mulighed for at låne penge af familie eller bekendte.

For en enkelt er

det dog lykkedes

at låne penge i

banken, fordi

banken kendte

vedkommendes

mand, og det

var ikke nødvendigt

at gøre nærmere rede for forretningsplanen! Det

viser blot, at de etniske iværksættere er veget uden om

de formelle eller normale lånemuligheder.

Flere af de øvrige, der endnu ikke er startet, har prøvet

på egen hånd at forespørge om mulighederne for at

låne penge i banken, men har fået negativt svar.

Forhåbningerne blandt hovedparten for at låne penge

i banken er derfor meget beskedne. Og nogle enkelte

peger på, at deres eneste lånemulighed er at låne på det

private lånemarked. Men de fleste har enten ikke

denne mulighed eller synes ikke om ideen.

Spørgsmålet om finansiering og lånemuligheder for

iværksættere handler både om de reelle muligheder,

der er for at låne. Men det handler i ligeså høj grad

om, at deres ideer tilrettes, således at kapitalbehovet

mindskes mest muligt. Det kræver selvsagt, at man har

overblik over sin ide og over hvilke muligheder, der er

for at være kreativ med hensyn til at gøre kapitalbehovet

så lille som muligt og derved også at mindske risikoen

ved at starte op.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 07:40
Dato: 5/18/2005 10:24:14 PM Forfatter:Jesper Norbøll
  Derfor er det så virkelig også noget der får mine hjerneceller til at køre på højtryk, når jeg kan se folk, en del uden ret megen sans for forretning, pludselig have penge til at leje butikslokaler og indkøbe varelager - og så endda gøre det flere gange efter at have knækket nakken i første og andet forsøg...

Hvis butikkerne kun er i live i en kort periode, kunne det jo være at man havde snakket sig til en lang kredit hos leverandøren, og dermed lever på denne. (kører på pumperne :-)

Altså satser på at man kan nå at sælge varene, inden leverandøren skal have sine penge.

Jeg mener at det var den måde Lars Larsen startede på....(kan jeg svagt huske fra hans bog)

Ulempen er så at de skal ud og finde nye leverandører hver gang de starter op :-)

Alt om både i Danmark

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:01
Det kunne man også dengang Lars Larsen var nystartet, men det kan du ikke i dag.
Der er ingen der stiller varer til rådighed mere i starten, det er alt for risikabelt.
At opnå den slags kræver en track record.

Dbh Martin
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:24
  Hans, jeg er helt med på, at der for dem med anden etnisk baggrund er nogle flere muligheder.

Men som jeg også skrev, så er det slet ikke dem som jeg undre mig over - det er tilsyneladdende danskere med en dansk baggrund. De har jo ikke de samme muligheder - eller har de? Når jeg umidlbart ser den samme butik blive startet af de samme personer for 3. gang, så er det jeg tænker 1) De må have en kæmpe bunke penge, som de bare har lyst til at fyre af. 2) De må have hånden i baglommen på en sagsbehandler i kommunen. 3) De er så gode sælgere, at de har formået - for 3. gang - at sælge ideén til diverse investorer og leverandører....

/Jesper

Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:53

Quote: "Hans, jeg er helt med på, at der for dem med anden etnisk baggrund er nogle flere muligheder."

HVILKE for så vil jeg megeet gerne benytte mig af dem. Jeg tror at du tager fejl.
Jeg er af anden etnisk baggrund (Kroatien) og kæmper som gal ligesom alle andre!! så hvis der er noget fortæl mig det venligst.
Fra Vejle
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 87
Fra  Volkswagen Fredericia Skrevet kl. 19:41
Har det ligesom ljiljana. Hvilke muligheder har vi da? Er selv fra Bosnien.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:11
  Ærligt, så aner jeg ikke konkret hvilke andre muligheder man har som person med en anden etnisk baggrund som lige er kommet til landet.

Det jeg ved, er det som jeg fik fortalt af en på min lokale kommune, da jeg i sin tid ringede omkring "iværksætter-støtte". Der fik jeg at vide at med mindre jeg havde været arbejdsløs i minimum 2 år - eller var "nytilflytter" (det kaldte vedkommende det altså...), så ville jeg ikke kunne få nogen former for økonomisk hjælp. Ud fra det konkluderede jeg at der så måtte være andre regler for disse personer.

Efter jeg skrev mit spørgsmål i indlægget "Grønthandler/Pizzeria/sko-butik", så er jeg endda også blevet endnu mere interesseret i at finde ud af hvad der er for nogle smuthuller som nogen personer tilsyneladdende kender til. Jeg snakkede med en ejer af en italiensk restaurant (imens jeg ventede på min frokost) og spurgte ham ret ligeud om hvorledes det var financieret. Han svarede at det var i stedet for aktivering. Han havde ønske om at åbne en restaurant og kunne dokumentere at han tidligere havde arbejdet med det. Han ville ikke fortælle så detaljeret om det, men han kom da ind på at han havde et lån fra/via staten. Om han hæftede for det, hvis han eventuelt ikke kunne betale det tilbage, vidste han ikke. Han vidste i det hele taget heller ikke rigtigt noget om hvornår det skulle være betalt tilbage - eller også ville han blot ikke fortælle det.  Uanset hvor han har pengene fra, så har jeg da respekt for at han ønskede at starte sit eget og tjene sine egne penge. Jeg kunne bare godt lide at vide hvordan han har kunnet opnå noget som bl.a. mange af brugerne herinde forsøger - uden held vel og mærke.

Den børnetøjs butik som jeg også skrev om i indlægget er netop lige blevet til en skobutik igen - med de samme ejere vel og mærke. Så det undre jeg mig virkelig også over. En eller anden dag må jeg få taget mig sammen og simpelthen gå ind og spørge dem hvordan de egentlig bærer sig ad - på en pæn måde selvfølgelig .

Mit indlæg var absolut ikke ment som om at man, bare fordi man ikke har en dansk baggrund, har det meget lettere. Mit indlæg var i bred almindelighed blot et spørgsmål om hvordan dem som bliver ved med at åbne og lukke den samme butik igen og igen og igen bærer sig ad.

/Jesper

Tilmeldt 12. Sep 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:47

Hej Jesper

Fantastisk debatforum det her.

Jeg brænder for salg og marketing og har analyseret lidt på dine iagttagelser.

* Du forudsætter af de nyåbnede sko/tøjbutikker lukker pga. manglende salg.

* Du har samtidig svært ved at se hvordan de tør forsøge sig med en ny forretning måneder senere – ”efter at have knækket nakken i første og andet forsøg”.

* Du skriver desuden er dette forekommer i en by (edit: Allerød) hvor der i forvejen ligger mindst 5 sko/tøjbutikker og de allesammen er nyåbnede eller ved at lukke.

Jeg har en uvidenskabelig teori om, at folk med gode fiduser ofte er bosat i Nordsjælland..og jeg aner en forretningsfidus i ovenstående.

De danske forbrugere elsker udsalg.

Derfor: Hold udsalg året rundt – og kald det lidt forskelligt (åbningsudsalg, fødselsdagsudsalg, januarudsalg, sommerudsalg, oprydningsudsalg, ophørsudsalg etc.)

Jeg er ikke en haj til skatteregler men ved lukning af din virksomhed kan du medtage hovedparten af eventuelle tab som fradrag i skatteregnskabet. Dette gælder f.eks. hvis du sælger dit varelager eller dine driftsmidler til en lavere værdi, end disse aktiver er bogført til.

Overskudslager kan derfor sælges til 3. mands selskab (som du også ejer) og varerne genkøbes af den nye forretning som du opretter. Dermed får du fradrag for dit tab i skatteregnskabet, men har stadig varerne i kælderen, opbevaringslokaler etc.

Morten

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)