Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prissætning af varer overfor forhandlere

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 23. Jun 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står i den situation at jeg skal til at finde forhandlere til mine produkter (plakater).  Jeg har noget nær ingen erfaring med hvordan jeg skal prissætte produkterne B2B og hvad der er normalt i branchen. Jeg har 2 forhandlere (en fysisk butik og en webshop) i øjeblikket - begge har jeg en kommisionsordning med, hvor vi deler salgsprisen 60/40 og 50/50. Det er som sådan fint nok, men jeg er allermest interesseret i at sælge produkterne med det samme, så jeg ikke har for mange produkter ude af huset. Tanken er at de forhandlere som virkelig batter (f.eks. Illums Bolighus, Magasin o.l.) er jeg villig til at gå med på deres betingelser, som sikkert er en kommissionsordning, men som udgangspunkt vil jeg helst dem med det samme til forhandleren.

Mit spørgsmål lyder derfor nogenlunde på hvad der er normalt i branchen at udsalgsprisen til forhandleren ganges op med og hvordan jeg så skal prissætte mine produkter. Jeg ved også der er begreber som markup-procent mv., men jeg har ikke rigtig erfaring med disse udregninger.

Et priseksempel kunne være følgende:

30x40 plakat i paprør klar til salg

Kostpris 21 kr. ekskl. moms

Udsalgspris 199,2 kr. ekskl. moms

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg hører tit om en faktor 2,5. Dvs forhandlernes salgspris inkl. moms er, købspris excl moms x 2,5

I dit tilfælde ville forhandlerens salgspris være 249 inkl moms, og din pris til forhandleren 99,60 excl moms.

Tilmeldt 23. Jun 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arguins,

Tak for svar. Er faktor 2,5 generelt for forhandlere tror du?

Ift. din udregning bør min salgspris til forhandleren så ikke være 79,68 ekskl. moms?

Dvs. 79,68*2,5=199,2 (udsalgspris ekskl. moms)

Tilmeldt 23. Jun 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

hej,

bør se nogenlunde sådan ud:

Kost pris: 21,00 x 2,50 = 52,50

engross pris: 52,50 excl. moms

Vejl. pris: 52,50 x 2,5 = 131,25 incl. moms

Det er ikke unormalt at kunder vil have en factor på 2,8 - specielt med mindre produkter, så måske du I din kalkulation bør tilbyde en list højere avance.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

En faktor på 2,5 er typisk for en fysiks butik.

Men du bør give net shops en lavere faktor, da de ikke har så høje omkostninger som en Fysiks butik.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer meget and på dine produkter. Hvad ligger markedsprisen på? Hvad sælger konkurrenterne for?

Personligt, så kører jeg med % regning.

Så jeg ligger et vis antal % oven i min købspris. plus moms.

Så din købspris + din ønskede fortjeneste i % + 10% (i mit tilfælde) til omkostninger. (transport/lager osv)

Det er meget letter at regne på den måde (for mig) Så kan jeg nemmere se hvad jeg har samlet i indtægter og udgifter.

Mvh Allan

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

mrwkingzie:

Hej Arguins,

Tak for svar. Er faktor 2,5 generelt for forhandlere tror du?

Ift. din udregning bør min salgspris til forhandleren så ikke være 79,68 ekskl. moms?

Dvs. 79,68*2,5=199,2 (udsalgspris ekskl. moms)

Faktor 2,5 er tit benyttet, men ikke generel.

Det jeg oftest ser er at leverandørens pris excl moms ganges med enfaktor der så giver forhandlers pris inkl moms, men det er jo lidt op til jer selv.

Som du nok har lagt mærke til vilden givne model dele salgsprisen excl moms 50/50 mellem jer

Tilmeldt 23. Jun 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

Tak for svar! Udsalgspriserne er givet på forhånd, da jeg allerede driver en webshop med plakaterne, så en udregning vil f.eks. se således ud:

Engrospris: 83 kr. ekskl. moms

Vejl. pris (faktor 3): 249 kr. inkl. moms

Er det rigtigt forstået?

Tilmeldt 23. Jun 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan,

Tak for dit svar!

Mine plakater ligger en anelse højre end markedsprisen, men jeg tilbyder også nogle mere eksklusive produkter i en bedre kvalitet. Det skal siges at jeg allerede driver en webshop med plakaterne, så udsalgspriserne har jeg på plads - jeg skal bare vide hvilken engrospris jeg skal tage for dem.

Dvs. en udregning kunne se sådan ud efter din metode (hvad sælger du i øvrigt?):

21 kr. (kostpris) x 10% til transport/lager x 250% i fortjeneste = 57,75 kr.

Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 1108
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Du siger udsalgspriserne er på plads - men husk du kan ikke diktere udsalgspriser (læs "vejlendende").
Så selvom mange brancher (inkl min egen), forventer mark-upper på 2,5-3,0 (250-300%), så pas også på ikke at give for gode mark-upper ud, da det kan skabe intern konkurrence på udsalgspris imellem dine forhandlere, hvis de har mulighed for at sætte varen billigere end din anbefaling. 

www.leatherstudio.dk - Private label læder produktion
Få lavet dine egne læder artikler, med dit firma's logo.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)