Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af restaurant (ApS)

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 21. Jun 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Tusinde tak for jeres svar som alle er meget relevante synes jeg. Jeg har ikke fået nævnt alle detaljer så grundigt som jeg burde og derfor er der grobund for antagelser som selvfølgelig kan give en forkert vejledning. Men jeg er taknemmelig for alle jeres svar og tid. 

Igår blev brugt på gode konstruktive samtaler angående en overdragelse. Og jeg vil gerne prøve at uddybe situationen så vejledningen bliver så præcis som muligt. 

Først og fremmest er den ene kommende nye ejer allerede ansat i virksomheden. Blot til info.

Dernæst har vi talt om det ville være en dum idé at indfri en kassekredit i en virksomhed der har brug for likviditet til de næste måneder og den nuværende ejer har gået med til at konto i banken beholdes med en aftalt månedlig nedbringelse på mellem 10.000 og 20.000 kr. Det vil betyde at en kapital tilførsel ville kunne benyttes til en forhåbentlig fremtidig overskudsgivende drift. Her skal selve banken selvfølgelig bekræfte at den aftale er gældene for en ny ejerkonstruktion. 

Det er så sidenhen planen at når indfrielsen er færdiggjort at enten blot fortsætte i nuværende bank eller finde en anden. 

Overdragelse af ApS kan stadig ske for 1kr. 

Hvad tænker I om dette scenarie og hvad kræves der af kontraktlige øvelser for det kan ske uden nogle kommer i klemme eller ApS ikke udnytter sine muligheder for fradrag for tab eller lignende. 

På forhånd mange tak

Mvh

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Abboel:
hvad kræves der af kontraktlige øvelser for det kan ske uden nogle kommer i klemme eller ApS ikke udnytter sine muligheder for fradrag for tab eller lignende. 

stadigt mit råd at gå via jurist eller revisor men

Det lyder da fornuftigt. Når I vil nedbringe kassekreditten så er det vel for, at nuværende ejer derefter kan skrives bort for selvskyldnerkaution. Formentlig vil banken så kræve at tidl. og I to nye alle står som selvskyldnerkautionister indtil kassekreditten er i rent 0. Jeg kan godt se en lille problematik i - hvad hvis vi ikke bringer den ned - ikke kan bringe kassekreditten ned. Hvad skal der så ske? Den del må kontraktfastsættes helt, og er tricky

Igen - alle 3. part aftaler som forpligter det ApS skal gennemgås nøje. Husleje, bank, leverandører, ansatte ALT så der ikke ligger overraskelser

Skat - moms - bank - inventar ligeså

I som nye ejere skal have en super ejeraftale - det er livsfarligt at drive ApS på ren venskabelige tillid http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

På mange måder var det bedre at overtage aktiver og goodwill i nyt selskab hvor man ved der ikke er skeletter - Det kræver alle aftaler så skal bekræftes overført skriftligt, men omvendt, så kan det jo også rydde op, og skulle nogen ikke ville, så kan de samme jo sikkert bare vælge at opsige aftaler med nye ejere.
Betalingen kunne så ske med de penge som sælger skal bruge til at lukke kassekredit med - men det er også let kompliceret

I er der, hvor alle købere og sælger kommer, nemlig der hvor begge parter VIL det her og vil det NU, og det et farligt punkt for begge faktisk, derfor rådet om trods lt at lade en uvildig gennemgå det vigtigste og aftalemæssige 

Sus lige disse 12 pkt igennem også, for selv om det er et fungerende ApS så er det ikke sikkert det faktisk lever op til alle regler, og det vil være surt at få en bod for noget - fordi man troede det var på plads https://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

god vind med det i alle fald  John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Som Jørgen skriver, ville jeg nok stifte et nyt selskab som derefter køber aktiviteterne ud for 150.000 kr. af de tidligere selskab. Købesummen kan så bruges til at indfri kassekreditten, og selskabet kan derefter opløses. Det er i min optik klar nemmest, og på den måde overtager i heller ikke eventuelle forpligtigelser. 

Jeg hjælper jer gerne med korrekt håndtering af ovenstående, herunder en overdragelsesaftale, stiftelse samt likvidation af selskaber mv. - hvis i skulle have brug for det. I så fald er du velkommen til at kontakte mig Smile

Vh. Daniel

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)