Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvejende institution eller forening, hjælp til stiftelse

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 44
Fra  Dinkonsulent.nu Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har brug for hjælp med at få stiftet en velgørenhedsorganisation(NGO) som har til formål at formidle budskabet fra dem som har for meget til dem som har for lidt.
Organisationen hedder Heart2heart og har i de sidste 1,5 år modtaget donationer fra det danske folk og doneret videre til andre borgere som virkelig trænger. Senest sendte vi en større donation afsted til Cafe Klare, Natcaféen for hjemløse kvinder. Men vi har gennem tiden fragtet ting i hele landet. Nu er jeg kommet dertil hvor NGO skal have et cvr nummer og i den henseende er jeg og bestyrelsen, usikker på hvordan den skal stiftes.
Valget står mellem selvejende Institution, hvilket vi på sin vis for nuværende er fortaler for, eller forening og jeg håber at der en revisor i blandt eller anden person som har mulighed for at hjælpe mig/os med det administrative.

Bestyrelsen, bankforbindelse er på plads og det samme gælder for meste af vedtægterne. Vi afventer kun dette.

Håber at du kan hjælpe og vil se frem til at høre fra dig

mange hilsner
Pernille Casparsen
Stifter og daglig leder af heart2Heart.global

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er væsentligt mere bøvlet at stifte selvejende institution end forening, og jeg har vanskeligt ved at se fordelen.
Det skulle kun være, hvis I ikke ønsker et egentligt medlemsdemokrati - det kan man beskytte sig imod i en selvejende institution ved at sætte udemokratiske regler for bestyrelsens sammensætning.

Jeg vil gerne tilbyde at kigge jeres vedtægter igennem og kommentere.

Jeg har stiftet  både foreninger og selvejende institutioner, og jeg er vant til at vurdere vedtægter. Der er en række almindelige måder at løse forskellige detaljer på, som hver især har fordele og ulemper.

Hvis jeg skal give en hånd (og et hoved), så send vedtægtsudkastet til kjer@kjers.com.

VH Hans

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)