Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kæmpe erstatning kræves for brug af lille del-billede

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 280
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Brugte et billede af biler i en tunnel som jeg fandt på en kinesisk forhandlers side. Spurgte ikke om lov, da jeg tænkte forhandleren ikke havde noget imod det. Billedet er kun 320x240 px og del af et større billede. Har haft det i min shop i et års tid, og nu fjernet det.

Jeg fik brev fra den tyske advokat til billedets opretshaver, et billedstudie. Billedet er at finde på det angivne stock site, hat tjekket. Og der er fuld dokumentation vedlagt. 

Betalingskravet er rundt regnet ellevehundrede Euro. Og pengene skal betales inden en uge ellers ryger sagen videre til inddrivelse hos danske afdeling af Intrum Justitia. 

Hvad kan man gøre? Skrive tilbage og foreslå at betale en mere rimelig pris?

Shop.7d.dk - Vital helse og gadgets 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12963
Skrevet kl. 17:13
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15003
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:16

Størrelsen på fotoet er irrelevant i forhold til krænkelsen. Om det er 2x2 px eller 10000x10000 giver det samme

De kan ikke sende sagen videre til Intrum Justitia, så længe der ikke foreligger en dom. Så truer de med dette, er de tydeligvis ikke inde i lovgivningen!

Foreslå dem at betale et mindre beløb, det vil de sikkert gerne gå med til :)

Har du brug for råd eller spørgsmål, er du velkommen til at sende en mail på Not Allowed :)

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

https://shop.cosmos-co.eu/da/

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 14:13

Nu spørger jeg måske dumt igen, men Kina anerkender ikke patentrettigheder, men siger I at de anerkender billedrettigheder? Det undrer mig bare at det ikke hænger sammen...

Og hvis ikke Kina anerkender danske rettigheder i Kina, kan jeg ikke forestille mig at vi giver Kinesiske virksomheder, den type rettigheder på vores markeder?

Iøvrigt mener jeg at hvis de har rettigheder i Kina så skal sagen behandles i Kina, og skulle Kina give dig en bøde, kan de så inddrive den i Danmark? Jeg tror det ikke...(men jeg tager jo af og til fejl)

Tilmeldt 23. Mar 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:42

Det lyder helt vildt.

Er det totalt ligegyldigt hvor stort billedet er?

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1147
Skrevet kl. 15:51

Åbenbart

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 15:51

Hej Jørgen

Har selv været i trædemøllen med det samme "problem" og også det danske firma, og du slipper ikke ved blot at ignorere det. Det forsøgte jeg også efter anbefaling, og det resulterede i en større bøde og kontakt fra det danske advokatfirma du nævner. Jeg måtte VIRKELIG tage taletøjet i brug, og fik heldigvis talt bøden ned på halv pris, men det er bestemt ikke sjove penge at skulle af med. Havde benyttet et billede, som jeg i sin tid, i god tro, havde formodet var okay at låne hos leverandøren, men billedet tilhørte i virkeligheden en fotograf i Tyskland, og ikke leverandøren. Det lærte jeg så på den hårde måde, så tro mig, du slipper ikke ved at ignorere dem uanset hvem der måtte forsøge at overbevise dig herom. Tag den med dem og forsøg at snakke dem ned i pris, så svært er det heller ikke. For mig virkede det med at nævne, at jeg havde været i god tro, at jeg ikke forud var blevet informeret fra rettighedshaveren om det, og så videre - fik skåret omkring €600 af prisen.

Det bliver blot en endnu større opgave for dig selv, at ignorere dem, da du så skal til og igang med både det tyske såvel som det danske firma.

Argumenter, betal og indse, at du har overtrådt rettighederne for billedets oprindelse og kom videre og lær af det :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:07

Jørgen Arvid Jacobsen:

Tak igen for ideer til afgørelsen :)

Jeg forventer ikke skulderklap og et broderskab af iværksættere her, men er glad for ideer der er kommet. Også godt for andre der senere skal tage stilling.

Jeg har gang i råd fra andre steder og personer der skulle vide hvad de taler om. Fx fortæller en:

"Mht. inkasso skal de følge Dansk lovgivning, altså den med rykker 1+2+3, men så længe du ikke accepterer kravet KAN de ikke sende den inkasso!"

Den person der har rådgivet dig, aner ikke en fløjtende klap om det! 

Inkasso og ophavsretskrænkelser er to forskellige dele! Man kan ikke sende en ophavsretskrænkelse til inkasso, der startes en retssag, og så snart den er startet, er standard omkostningerne uanset beløbet størrelse minimum 2.500 kr. Jo længere den køre, des højere omkostninger.

Jeg har Not Allowed, og hvis du vidste hvor mange udenlandske firmaer, advokatfirmaer mm, som kontakter mig, fordi de vil have ført sagerne lokalt, så ville jeg ikke turde spille så højt spil og bare ignorere dem. Alternativet er, at politiet eller en mand fra retten banker på din dør, og så begynder omkostningsmøllen foralvor at rulle...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen Arvid Jacobsen:

Mange gode råd, tak.

Kravet var sendt med brev og jeg svarede på mail til advokaten og hans sekretær. Skulle det være problematisk?

Jeg har ihvertfald venligt forklaret at der må være formildende omstændigheder som at have fået billedet som en lille utydelig thumbnail af fabrikken (angiver link til billedet hos fabrikken/forhandleren) og at betalingskravet har så kort frist (under en uge) uden nogen varsel som jeg mener er normal fremgangsmåde. 

Korte betalingsfrister og ingen varsel er helt normal praksis...

Husk på jo mindre tidsforbrug, du giver modpartens advokat, des lavere et forligsbeløb kan du forhandle hjem. Så vær kort, præcis og spild ikke deres tid med unødvendigheder...

Og hvis du spørger pænt, vil de fleste acceptere, at pengene overføres indenfor 1-2 uger. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:34

Jørgen Arvid Jacobsen:

Tak... Næsten overvældende mange gode råd.

Allan Hansen:
I og med at vi har haft med samme tyske advokat at gøre

Ja, helt samme situation, bortset fra at du ikke svarede den tyske advokat eller betale som han krævede, men så fik forhandlet med næste led i processen, inkasso, forstår jeg. 

Du kan med 100% sikkerhed tale prisen ned i et forlig :)

Ellers skal jeg da gerne sende en mail, så du får et fair forlig i hus, dog på den betingelse, at du efterfølgende efterlever forligget :)

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)