Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

momspligt binder i 24 mdr - men hvordan forstås det

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved, at ved momsregistrering så binder moms i 24 mdr efter momslovens § 49 stk 2

Den taler vel om frivillig registrering, men gælder den også hvis man år 1 momsregistrerer sig  - ikke frivilligt, men fordi man allerede måned 1 er over 50.000 kr omsætning. Så var det jo ikke frivilligt som § 49 stk 2 jo siger?

Hvor kan man se lov/skats tekst om, at en registrering for moms 1 jan år ET gælder binder til 31/12 år TO før man kan drive momsfri aktivitet (24 mdr) 

Diskussionen går på, at man måske jan år ET omsætter 50.001 kr og så går alt i stå, så 31 dec år ET ved man måske at hele år to bliver forsatte småpenge - og KAN man så afregistrere eller hænger på den til 24 mdr fra første registrering

Det er det med 24 mdr efter FRIVILLIG registrering der forstyrre mig Stick out tongue

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Diskussionen går på, at man måske jan år ET omsætter 50.001 kr og så går alt i stå, så 31 dec år ET ved man måske at hele år to bliver forsatte småpenge - og KAN man så afregistrere eller hænger på den til 24 mdr fra første registrering

Den tvungne registrering efter momslovens § 48 skal ske hvis man har en afgiftspligtig omsætning der overstiger 50.000 kr over løbende 12 måneder. Hvis omsætningen ikke er så stor kan der ske afmelding af moms. Det betyder så regulering af moms som ved virksomhedsophør (varelager, driftsmidler mv, hvoraf der er afløftet moms. Der er med andre ord ikke krav om et minimum på 2 kalenderår.

Den frivillige  registrering efter § 49, hvor man eksempelvis ikke har tilstrækkelig stor omsætning, binder i 2 kalenderår. Her skal du være opmærksom på at et kalenderår ikke nødvendigvis er 12 måneder i denne sammenhæng. Hvis du eksempelvis lader dig frivilligt momsregistrere i dag den 21/3 2017 kan du tidligst ophøre med den frivillige registrering den 1/1 2019. Sådan husker jeg SKATs fortolkning af måde at opgøre kalenderår på - igangværende år + følgende år = 2 kalenderår.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

1

Har du så nogen som helst anelse om hvordan det forholder sig med den tvungne. Hvis man registrerer sig for moms - frivilligt eller tvunget så er det samme procedure, nemlig at man ved registrering skriver, at man venter at omsætte over 50 t på 12 mdr = helt samme procedure for tvunget og frivillig, da det jo netop sker fordi man "forventer"

Hvis så man ikke når 50.000 kr - hvordan pokker kender skat så forskel på den tvungne og den frivillige. Vil SKAT så se på, OM man faktisk kom over de 50.000 kr og så se den som tvunget - og hvis ikke man gør - ja så var den frivillig?

Jeg synes det er svært at se hvornår det er tvunget og hvornår det er frivilligt, når det som udgangspunkt sker fra start og ud fra en forventet (åbenlyst forventet) omsætning

2 når man så, ved den tvungne - efter 5 mdr kan se projektet ikke giver omsætning af betydning og afregistrerer moms ved at lukke, kan man så direkte derefter stifte PMV og køre videre uden moms. 
Hvis ja, kan jeg ikke helt se mening i forskel på tvunget og frivillig faktisk. Så må det vel altid tilrådes at man siger man venter over 50.000 kr og ALDRIG registrerer for moms frivilligt? Er det mon gennemtænkt i loven?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis så man ikke når 50.000 kr - hvordan pokker kender skat så forskel på den tvungne og den frivillige. Vil SKAT så se på, OM man faktisk kom over de 50.000 kr og så se den som tvunget - og hvis ikke man gør - ja så var den frivillig?

Det eneste SKAT har at se på er folk egne indberetninger. Er du eller forventer du over du at være over de 50.000 kr. skal du være momsregistreret og er du under kan du være momsregistreret. Om det er er tvungen eller frivilligt vil så kun afspejles i om du omsætningsmæssigt når de 50.000 kr eller ej.

Cookie - John Hannover:
når man så, ved den tvungne - efter 5 mdr kan se projektet ikke giver omsætning af betydning og afregistrerer moms ved at lukke, kan man så direkte derefter stifte PMV og køre videre uden moms. 

Mit bud er et nej. Det er stadigvæk det samme CVR-nr. (og dermed virksomhed) nu bare uden momsregistreringen. PMV er en dansk opfindelse i modsætningen til momsloven som udspringer af EU-retten.

Den frivillige registrering er vel primært rettet mod virksomheder som måske har store omkostninger ved opstart i inden der kommer omsætning. Uden at lægge hovedet på bloggen tror jeg godt at du hos SKAT kan komme igennem med at lukke en lille virksomhed momsmæssigt som ikke har opnået 50.000 kr i årlig omsætning og lade det køre videre som et PMV. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Noget af momsretten er desværre lidt diffus. Hvornår er det eksempelvis "åbenbart" at man vil nå en omsætning på 50.000 kr.?  Dit eksempel i mente at man måske har en omsætning på 30.000 kr i en januar og så ikke sælger noget den resterende del af året......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Noget af momsretten er desværre lidt diffus. Hvornår er det eksempelvis "åbenbart" at man vil nå en omsætning på 50.000 kr.?  Dit eksempel i mente at man måske har en omsætning på 30.000 kr i en januar og så ikke sælger noget den resterende del af året......

netop - og her kunne man jo så også købe for de 30 t i Januar - og så budgettere salget alligevel bliver dårligt og ikke vil ramme 50 t på nogen 12 mdr periode - og dermed under momsgrænse - og afmelde moms i februar.

En registrering som så var "tvunget". Intet i loven ville vel sige andet, end de registrerede efter §48

Eftersom skat skriver, at karantænen 24 mdr er for at undgå man får bøvl med fratræk af købsmoms og så lukning lige efter, så ville det jo netop kunne ske i det fald

Det virker for mig så ulogisk, at frivillig - hvor man netop ofte aldrig kommer op i 50 t grænsen - binder 24 mdr. og jeg kan intet sted i momsregistrering se valg mellem frivillig og bundet, hvis bare man så altid vælger at skrive - venter over 50 t så må det altid være §48 og aldrig §49. Det burde jo i princip alle kunne

Problemet burde netop være tvunget registrering- med en masse køb og måske lidt mindre salg - i en måned, og så afmelding af moms måned 2 og direkte videre drift dagen efter uden moms - Her kunne skat jo netop have bøvl med at ting ikke blev bragt i orden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Grænsen på de 50.000 kr blev sat i 2002 for at lette byrden for iværksættere og mindre virksomheder. At være momsregistreret ses som en administrativ byrde for virksomhederne. Muligheden for frivillig registrering er primært møntet på den virksomheder som måske har en stor ikke-afgiftspligtig omsætning og en måske kun begrænset omsætning (under 50.000 kr) som er afgiftspligtig. Netop en frivillig registrering giver dem mulighed for at afløfte momsen  af omkostninger i den forbindelse. 

Det er snart 15 år siden de tiltag blev vedtaget og økonomien, iværksætteri mv. har ændret sig væsentligt siden. Grænsen på de 2 kalenderår er formentlig fastsat fordi den er byrdefuld overfor virksomhederne så de tænker sig en ekstra gang om inden de lader sig frivilligt registrere. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)