Jeg står og skal lave noget markedsføring og er lidt i tvivl om reglerne. Jeg har læst lidt om det, men vil gerne være sikker på hvad der er lovligt. Jeg har 2 eksempler nedenfor.
1) Tabt kurv
Kunden har været inde på hjemmesiden, og lagt nogle varer i kurven. Kunden forlader nu hjemmesiden uden at lave en ordre. Er det lovligt at sende en mail hvor man giver 10% rabat hvis kunden færdiggør sit køb?
2)
Nogle dage efter kunden har modtaget sine varer, sender jeg dem en mail hvor de kan anmelde webshoppen på trust pilot, og evt. lægge et billede af produktet op på de sociale medier. Som tak får de 10% rabat hvis de i fremtiden laver en ny ordre.
Nu er jeg ikke jurist, men den med anmeldelsen og de 10 % efter modtaget vare er meget nem, du sender en mail til kunden hvor du spørger om alt var okay med varen? eller om de har nogle klager? og så kan du naevne de andre ting i periferien.
1) Du må sende tabt kurv mails til dem der allerede har givet tilladelse til at du må kontakte per mail. Det er forholdsvis nemt i et moderne email system at skelne mellem dem der har givet tilladelse, og dem der ikke har.
Nedenfor lidt statistik hvorfor det er en god ode at sende tabt kurv til Dem du må sende til
Nogle dage efter kunden har modtaget sine varer, sender jeg dem en mail hvor de kan anmelde webshoppen på trust pilot, og evt. lægge et billede af produktet op på de sociale medier. Som tak får de 10% rabat hvis de i fremtiden laver en ny ordre.
Forbrugerombudmanden er pt meget vågen angående skjult betalt reklame. Hvis du opfordre andre til at anbefale dit produkt mod at de har en økonomisk fortjeneste, skal dette altså oplyses i forbindelse med publiceringen.
Hvis du bare får lidt succes med denne model, skal du nok forberede dig på, at du skal spilde mange timer og kroner og øre i en sag mod forbrugerombudsmanden...