Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og registrering af virksomhed

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Lingu:

bare sender momsen videre til kunderne.

Du mener vel videre FRA kunden til SKAT

mvh   Geeked

Fra Tranbjerg J
Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 382
Fra  Kommunikationspartiet Skrevet kl. 13:41

Jep! Smile

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:13

Jo men sådan hænger det bare ikke sammen. Har man udelukkende private kunder som ikke er momsregistrerede er det selvfølgelig sjovest ikke at være momsregistreret men taler vi om momsregistrerede kunder er de ligeglade med om der bliver tillagt moms eller ej, og her vil momsregistreringen være sjovest, fordi man her får momsen tilbage på udgiftssiden.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Tranbjerg J
Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 382
Fra  Kommunikationspartiet Skrevet kl. 12:07

Hej Bent.

Hvad henviser du til, når du skriver: Jo men sådan hænger det bare ikke sammen.

Har vi skrevet noget forkert? Så vil jeg gerne vide det. Smile

For at tråden ikke skal blive afsporet, vil jeg tillade mig at opsummere de centrale spørgsmål. Dem mener jeg, vi har svaret korrekt på.  

1. Kan man få CVR-nr. uden at blive momsregistreret?  (Svar: Nej - kun i specielle tilfælde. Læs tråden for uddybning)

2. Hvad sker der med de penge, man indbetaler i moms? (Svar: De "forsvinder" ned i statskassen.Læs tråden for uddybning)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:34

Ja. Pkt. 2 er ikke helt rigtigt. Den momsregistrerede får pengene tilbage men betaler også moms af sine indtægter. Den ikke momsregistrerede får skattemæssigt fradrag for momsen af udgiften på samme måde som udgiften.  Derfor er pkt. ikke helt efter bogen men populært sagt kan man godt udtrykke det sådan.      

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:21

Med hensyn til registering for CVR-nr. er det i den forbindelse værd at bemærke, om der hovedsageligt sælges til momsregisteret eller ikke momsregisteret virskomheder. I tilfælde hvor der sælges til momsregisteret virskomheder og hvor yder ikke har et CVR-nr. skal fakturaen indeholde yders CPR-nr. således at køber kan lønoplyse beløbet og dermed opnå skattemæssigt fradrag for købet.

Er i øvrigt henlt enig i dine indlæg.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:25

sarri:

Med hensyn til registering for CVR-nr. er det i den forbindelse værd at bemærke, om der hovedsageligt sælges til momsregisteret eller ikke momsregisteret virskomheder. I tilfælde hvor der sælges til momsregisteret virskomheder og hvor yder ikke har et CVR-nr. skal fakturaen indeholde yders CPR-nr. således at køber kan lønoplyse beløbet og dermed opnå skattemæssigt fradrag for købet.

Er i øvrigt henlt enig i dine indlæg.

Hmmm- Hvem skal bruge CPR. nr.?

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 16:14

Ja, det har tit været oppe at vende på startfirma.dk.

Jeg vil tro der tænkes på skattekontrollovens §7a stk 2 pkt 1. - men det har jo ikke noget med løn at gøre.

Jeg har ikke fundet nogen krav om anførsel af CPR-nummer på faktura fra en ikke-momsregistreret virksomhed, men køber kan have brug for at kende CPR-nummer for de ikke-momsregistrerede han udbetaler penge til. Under alle omstændigheder synes jeg et CPR-nummer signalerer jeg-er-seriøs-og-laver-ikke-skattefusk.

Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:25

Hej Peter

CPR-nr skal bruges at den virksomhed der modtager ydelsen (såfremt der sælges til en erhvervsdrivende)

Begrebet honorarer bruges ofte om både egentlig løn og om vederlag for personligt arbejde, der ikke udføres i et ansættelsesforhold.

Det er imidlertid vigtigt at sondre mellem, om et udbetalt beløb er løn, eller om der er tale om udbetaling af et vederlag til en såkaldt honorarmodtager. Er der tale om løn, skal der som udgangspunkt altid trækkes bidrag og A-skat, hvorimod der normalt ikke skal trækkes bidrag og A-skat af honorarer.

Som honorarmodtagere anses personer, der modtager vederlag for udført arbejde, og som hverken kan anses som lønmodtagere eller som selvstændige erhvervsdrivende.

Der skal som nævnt normalt ikke trækkes AM-bidrag, SP-bidrag eller A-skat af honorarer.

Virksomheden kan ikke udbetale og udgiftsføre beløb skattemæssigt uden at der behøring dokumentation for beløbets rigtighed. Alternativt kunne virksomhedsejere løbene med hele kassen og trække beløbet fra som løn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:30

Hej sarri!

Ja...det ved jeg godt.

Men hvad har dit svar med spørgsmålet i tråden at gøre?

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)