Må jeg lige minde om at Peter er revisor og der er derfor intet nyt i det du skriver. Herudover ligner det noget der er fundet i en pop vejledning fra Skat. Man kan ikke definere forskellen mellem lønmodtagere, honorarmodtagere og selvstændige på to linier. Det er heller ikke det vi diskuterer her. Det du glemmer er at man som virksomheden faktisk er pålagt oplysningspligt efter skattekontrollovens § 7A, stk. 4 hvis man udbetaler honorarer, herunder også betaling for varer m.v. til en leverandør som ikke er momsregistreret. For at kunne foretage denne indberetning skal man have et CVR-nr eller et CPR-nr fra kunden. At denne indberetningspligt så kun bliver overholdt i meget få tilfælde (og at mange hos Skat ikke kender den) er så noget andet. |
Skattekonsulenterne:..oplysningspligt efter skattekontrollovens § 7A, stk. 4 hvis man udbetaler honorarer, herunder også betaling for varer m.v. til en leverandør som ikke er momsregistreret. For at kunne foretage denne indberetning skal man have et CVR-nr eller et CPR-nr fra kunden.
Yes
Men mens det er et krav i medfør af momsloven at momsregistrerede påfører cvr-nummer på fakturaer, så findes der ikke tilsvarende formkrav for ikke-momsregistrerede virksomheders fakturaer. Det er derfor kundens problem at skaffe CPR-nummeret (hvis han vil overholde reglerne), men det er jo ulige nemmere for kunden hvis den ikke-momsregistrerede leverandør påfører CPRnummer.
>> Du nævner (som mig længere oppe) skattekontrollovens §7a som grundlag. Du nævener stk 4 som vel bare er 'formen og indhold' af indberetningen. Hvad der egentlig skal indberettes er vel bestemt i stk 2 pkt 1 "Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet". Jeg mener godt nok at huske en Skat-udlægning der gik på at det var enhver ydelse til en virksomhed der ikke var momsregistreret - jvf. 50.000 kr reglen, men selve "vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse" lyder da ikke som en almindelig varelevering? Har du en kommentar.