Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovpligtig arbejdsskadeforsikring

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 18. Feb 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvis man har stiftet et IVS og er den eneste ejer/ansatte i selskabet(Ejer 100%), skal man så stadig sørge for at anskaffe sig selv en arbejdsskadeforsikring eller kan man undvære denne?

Mvh.

Jonas

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1147
Skrevet kl. 21:58

Du skal have en arbejdsskade forsikring uanset branche, og uanset om du er selskabets eneste ejer/ansatte.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 620
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 21:59

Selv om du er ejer af selskabet, er du formelt ansat og skal tegne en lovpligtig arbejdsskadeforsikring.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:28

Jonas B. Schmidt:

Hej!

Hvis man har stiftet et IVS og er den eneste ejer/ansatte i selskabet(Ejer 100%), skal man så stadig sørge for at anskaffe sig selv en arbejdsskadeforsikring eller kan man undvære denne?

Mvh.

Jonas

alle ejere i selskab som bor i Dk bliver anset som ansatte - uanset løn og omsætning - da de jo bl.a. skal sørge for momsindberetning - årsrapport osv uanset hvad. Det gælder også holding men ofte kan man få 2 CVR med på samme - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/arbejdsskadeforsikring.html 

Der er en del andre regler, som en del risikerer at glemme - digital post - ejerregister osv - så kryds disse 12 pkt af så du ikke ryger i vanskelighed http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 22:52

Det er ikke lovpligtigt? 

Tilmeldt 26. Sep 14
Skrevet kl. 22:53

Hvis der er ansatte, så er det. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05

MadsAAA:

Hvis der er ansatte, så er det. 

En gang til - og prøv at læse alles korrekt svar og mit link med masser af lovhenvisning. EJER UDEN ansatte i et selskab ER ansat uanset løn og omsætning og der er pligt til arbejdsskadeforsikring i selskabet. Det andet er helt enkelt galt. Du får linket igen med 100% klare henvisninger til loven - Arbejdsskadestyrkens tydelige forklaring og juridiske direkte svar fra eksperter. Der er ingen tvivl.http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/arbejdsskadeforsikring.html 

I personlig virksomhed er man "selvstændig" og der er kun lovpligt ved ansatte - i alle former for selskab er man ansat som ejer uanset løn og omsætning og man er ikke "selvstændig" man er ansat i den sammenhæng (som man også er i andre sammenhæng - ex kørselsgodtgørelse mm)

vh John Hannover

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:10

Og da mange åbenbart har svært ved at klikke på link og læse loven, så helt kort her direkte fra ASK hjemmeside http://aes.dk/da/arbejdsskader/information%20til%20forsikringsselskaber/hvad%20kan%20anerkendes/hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx med teksten 

Ejere af aktieselskaber A/Siværksætterselskab (IVS) og anpartsselskaber ApS er ikke selvstændige i arbejdsskadesikringslovens forstand. Selskabet er en selvstændig juridisk person, som skal sikre de personer, der arbejder for selskabet - herunder også ejeren, når denne arbejder for virksomheden. Dette gælder uanset om pågældende er lønmodtager eller får løn ved overførsel at overskud fra virksomheden. Det gælder også uanset om selskabet ikke har et reelt økonomisk overskud.

Derfor har A/S, IVS  og ApS pligt til at sikre ejeren som de øvrige ansatte mod arbejdsskader ved at oprette en arbejdsskadeforsikring og tilmelde sig Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).

Det er ikke muligt fravælge arbejdsskadesikringen for ejerne af A/S, IVS  og ApS

Boden er 5000 kr for at mangle første gang + indbetaling af det beløb der er sparet ved at undlade, til styrelsen der giver pengene til en forsikringsfond der er med i arbejdejsskade dækning som alle de betalte jo også er

vh John H

Tilmeldt 26. Sep 14
Skrevet kl. 23:17

Sjovt. Har så sent som i dag snakket med 3 forskellige forsikringsselskaber (da jeg selv skal bruge forsikringer), og de har alle sagt at der ikke er nogle der er lovpligtige, når man kun er ejere.

Men det er ellers nogle fine links :-)

God aften

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:58

MadsAAA:

Sjovt. Har så sent som i dag snakket med 3 forskellige forsikringsselskaber (da jeg selv skal bruge forsikringer), og de har alle sagt at der ikke er nogle der er lovpligtige, når man kun er ejere.

Men det er ellers nogle fine links :-)

God aften

tror desværre mange ansatte i selskaber ikke aner ret meget om loven på det specielle område desværre. Jeg kan sige jeg fik skam samme svar (tilmed skriftligt) fra alm.brand, men da jeg så lige modsagde, så kom straks en fin chef retur med beklagelse over misforståelsen. Nok ikke et hovedområde på forsikringsskolen - eller også er det ikke uddannede forsikringsfolk der sidder mange steder. 

Skal dog til ære for et par selskaber sige, at Gjensidige, tryk, og top alle gav korrekt svar på kravet i første huk Big Smile

KUN for ejere af personlig virksomhed er der ingen krav. Årsagen skal givet findes i at personlig virksomhed er samme juridiske enhed som personen, mens selskaber jo er helt selvstændig juridisk enhed. Til gengæld så har man så ikke personlig hæftelse.

Ud over arbejdsskade er der ikke andre lovpligtige i selskaber, men mange kloge - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/10/erhvervsforsikringer-kort-fortalt.html 

vh John Hannover

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)