Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den forunderlige finansielle verden vi lever i...

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 24. Jan 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:

Nu skal vi tale lidt om din lejeaftale og købemulighed.

Udlejer kan ikke bare smide dig ud fordi han ønsker at sælge sin ejendom.  Hvad har du af opsigelsesvarsel i kontrakten, det var rart at vide.

Jeg ved ikke hvor mange m2 ejendommen omfatter, men deraf afhænger prisen. Jeg kender heller ikke den leje du betaler for et antal m2. 

Der var jo evt. den mulighed, at en investor fik øje på ejendommen og købte den med investering for øje, med dig som lejer.

Jeg kan heller ikke se om der er andre lejere i ejendommen end dig.

Måske skulle du prøve at tale lidt med udlejer og præparere ham til at der i salgsaftalen med en ny køber, stod at du havde for eks. 6 måneders opsigelse.

Det er bestemt ikke bare lige nemt at sælge en erhvervsejendom (andet end lige til dig), så det kan godt forventes at der måske går mange måneder inden salget finder sted.

Nu er det jo ikke sådan, at alle kr. 1.600.000 skal betales kontant.

Normalt kan man låne ca. 60% af den værdi som bliver fastsat af en ejendomsmægler udpeget af Kreditforeningen. Så skal du selv skaffe udbetalingen og have financieret differencen mellem udbetalingen og lån i kreditforening. Ca. 1.400.000 koster mellem 90.000 og kr. 110.000 om året i ydelse, hvor der er fradrag i skatten for renter.

Det skal du sammenholde med det du betaler nu i husleje, kan det svare sig for dig at købe.

Nu hvor du ved at udlejer har ejendommen til salg vil jeg foreslå dig en helt anden løsning som du kan prøve at tænke over.

Du retter henvendelse til udlejer og siger til ham, at du meget gerne vil købe ejendommen, men at du de første 5 - 8 måneder mangler likviditet til udbetalingen, og at du måske heller ikke lige nu kan blive godkendt til optagelse af lån på grund af manglende regnskab, men at du gerne vil indgå på en købepligt som skal gælde i for eks. 2 - 3 år.

For det første får sælger det beløb du har betalt i depositum og forudbetalt leje ind som á conto udbetaling og endvidere indbetaler du i løbet af de 2 - 3 år et beløb som i alt udgør kr. 150000 - 200000 inkl. depositum og forudbetalt leje.

Når den samlede udbetaling er erlagt, søges og etableres størst muligt kreditforeningslån og udstedes et 15 årigt pantebrev til sælger til sædvanlig rente på for eks. 7% p,a,

Samtidig kan du evt. foreslå at huslejen, indtil endeligt køb, fastsættes til et beløb som svarer til den ydelse som fremkommer jfr. ovenfor.

Det er normalt sådan at man skal krybe inden man kan gå. Med det mener jeg, at du uden regnskab, uden likvider til udbetaling er meget tidligt ude for at købe og nok burde vente til især de 2 forhold er på plads og før du har konstateret at succesen fortsætter.

Måske er du stået af i forståelse af mit forslag, men du er velkommen til at sende mig et PB hvis du skal have yderligere forklaring og hjælp til den sidste fremgangsmåde, som jeg flere gange har fået igennem i årenes løb.

Hilsen

Jørgen

Hej Jørgen,

Super at du har taget dig tid til at skrive så lang en besked. Smile

Du har selvfølgelig helt ret i alt du skriver, og hang tingene blot sådan sammen, var det jo en super løsning du får opstillet. Men nu er det jo ikke de lokaler jeg er i nu, som er blevet sat til salg. Det er heller ikke et spørgsmål om, at udlejer vil smide mig ud, fordi han vil sælge lokalerne.

Min situation er, at lokalerne jeg er i nu, blot var regnet som midlertidige, indtil jeg fandt egnede lokaler. Det er en bekendt, som tilbød mig at leje mig ind hos ham, så der er som sådan ikke noget officielt der binder nogen af os. Det har altid været mig bevist, at pladsen kun var midlertidig, og at min bekendte står og har brug for pladsen i hans egen forretningsgang.

Hvad angår ejendommen der er til salg, og som jeg så er interesseret is så er det netop løsningen med en investor, jeg arbejder på. Har undersøgt flere muligheder, og trak i går aftes mit trumfkort, og tog kontakt til den person/investor, som tidligere har ønsket at hjælpe på denne måde. Han Har set på tingene, og i morgen skal vi drøfte muligheden.

Igen, mit oprindelige indlæg var ikke ment som en egentlig jagt på muligheder. Har stadig muligheder jeg arbejder på... Men nu er det her jo et debatforum, så tænkte jo blot, at finansverdens kringlede kroge og veje var værd at debattere lidt. Fortalte jo blot, at jeg har en virksomhed, som kører ganske godt. Jeg tjener flere penge end jeg bruger, jeg oplever større og større kundetilgang, og der er ingen gæld. Alligevel er der ingen hjælp at hente fra den "etablerede" finansielle verden, når man har behov for at vækste... Er det ikke lidt forskruet??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar er, at banker ikke som udgangspunkt er glade for risiko uden sikkerhed. Det du vil er lån uden sikkerhed i aktiver - det er meget svært at opnå i banker, som du har opdaget.

Det kan sagtens være det ville være en god forretning, men det har du så ikke kunnet overbevise 17 banker om, og det kunne jo pege i retning af, at konceptet ikke her stærkt nok

Mrd:
Slut september begyndte min største kunde så at sende ordre i min retning. Det startede stille og roligt, men siden er der godt nok kommet fart over feltet. Indtil midt november var vi 3 leverandører hos denne kunde, men siden da har jeg overtaget alt arbejdet, så jeg har egentlig nok at lave. Fremtiden ser også lys ud, hvad angår arbejdsmængden, og den medfølgende omsætning. Den forventede ordretilgang fra blot én af mine kunder, forventes fordoblet i 2017. Ja faktisk fik jeg i fredags fortalt, at de allerede nu ligger 30% højere end de forventede - så tror da fanden jeg har haft nok at se til.

Meget kort levetid for et firma - og måske en kunder der er stor og meget vigtig, men som jo om 1 år kan være borte, sådan er kunder jo

Mrd:
Ejendommen er til salg for sølle 1,6 million (Midtsjælland), og desværre er sælger ikke interesseret i at udleje den.
det er ikke i lyset af den korte levetid, manglende bevis for forretningen over tid et sølle beløb. Formentlig er der heller ikke mulighed for stor sikkerhed - da erhvervsleje generelt er max 60% af vurdering

Vækstfonden er ikke til det store, hvis selve projektet er helt afvist fra en bank, for det er banken der skal sikkerhedsvurdere og så giver vækst fonden dig hjælp med sikkerhed osv - Du har vel været ude og sidde med vækstfonden så du er med på hvorledes de forskellige muligheder hænger sammen

Du skal nok også se det som meget forhastet med 17 banker på 14 dage - det kan aldrig være blevet til egentlige samtaler. Tag evt en revisor med som taler "banksprog" og aftal et møde med mindst en filial erhvervsledelse. Revisor vil også kunne være behjælpelig med hvilke dokumenter du bør have med, eller fremsende til gennemgang inden.

Du får IKKE 160 mio banklån, med baggrund i din korte levetid for forretningen - det tør jeg desværre med ret så stor sikkerhed sige. Det ville kræve, at du personligt kunne stille sikkerhed for en meget stor del (alt)

Ejendommen skal vel ikke betales kontakt - så kreditforening skal med ind - og formentlig investorer (tidskrævende og vanskeligt) Der er ikke så mange andre mulighed i den beløbsstørrelsesorden. 

Måske må du nedskalere og finde andet sted der kan rumme dig - og så bygge det langsommere op desværre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv om dit indlæg er langt, er det helt tydeligt at du beder om hjælp: "Hvad fanden skal man gøre?????"

og derfor gør jeg en del ud af at hjælpe dig.

Havde du bare skrevet som situationen i virkeligheden ser ud, som du nu gør, havde der ikke været grund til mit rimeligt lange og gennemtænkte indlæg.

Her svarer vi normalt ikke bare på useriøs brok, men prøver at hjælpe seriøst med expertindlæg

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mrd:
Resten har afvist mig allerede fra start, da jeg ikke har et årsregnskab at fremvise. Så måske man ligefrem kunne spørge, om det er seriøst arbejde fra bankernes side?

Hvis det er tilfældet, virker det useriøst fra bankernes side. Det er ikke det jeg opfatter, når jeg er i kontakt med diverse banker. Jeg går ud fra, at dette også gælder lokalbankerne?

Mrd:

Stor likviditet - Nej, for hvis nu du læser min tekst, vil du måske opdage, at alt den likviditet jeg kunne havde opsparet, er gået til at høvle etableringsomkostningerne væk. Startede jo nærmest med nul, og siden da har jeg kunne bygge en forretning op, som stadig har kunne betale de faste udgifter, min løn OG etableringsomkostninger på mere end 100K. Nu står jeg så uden gæld, og regninger der skal betales, så først nu begynder jeg at kunne opbygge likvditeten. Men er det egentlig ikke også ganske fint?? Det er da ikke tit, at en ny virksomhed starter op med overskud i sit første leveår - som jeg jo ender ud med. Om det modsiger min fortælling om hvor godt det går - Hmmm, synes faktisk nærmere det understøtter historien, men sådan er vi vel så forskellige. ;-) 

Det er vel ikke fint, hvis du A) vidste at der var tale om midlertidige lokaler, og B) At du vidste din virksomhed ikke kan fungere uden et bestemt areal. Her ville det have været, hvis du spørger mig, fordelagtigt at gemme noget kapital til når du skulle flytte i nye lokaler. Denne form for ageren kan ligeledes være med til, at bankerne ikke er interesseret i at låne dig penge. 

Men nok om fortiden - vi kan jo altid diskutere strategi. Igen vil jeg anbefale at du tager et kig på P2P-lån, hvor renten er lidt højere, men folk er mere risikovillige :-)

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)