Hej Amino
Jeg har netop købt et nye skrivebord til kontoret. I den forbindelse havde jeg en kammerat, der havde et gavekort til netop den forretning jeg skulle handle i, hvorfor jeg valgte at købe dette gavekort fra ham. Gavekortet brugte jeg så som en delbetaling af skrivebordet.
Jeg har så modtaget en faktura fra firmaet, hvorpå der kun fremgår restbeløbet. Gavekortet eller beløbet herpå fremgår altså ikke af fakturaen.
Firmaet oplyser, at gavekortet/beløbet på gavekortet ikke bliver fratrukket på fakturaen, da firmaet har afregnet moms af det ved udstedelsen.
Har jeg gjort mig selv en kæmpe bjørnetjeneste, eller hvad? Jeg tænker i forhold til en fremtidig reklamation, er jeg så også kun i stand til at fremvise en kvittering på en del af beløbet, nu hvor det på ingen måde fremgår, at der er benyttet et gavekort.
Mvh.
Malthe |
Det er en interessant problemstilling.
Du skal have en faktura på hele beløbet - det er ligesom, hvis du har betalt noget af beløbet i Euro - så ville firmaet jo ikke kunne sige du kun havde betalt det der var betalt i danske kroner.
Gavekortet er bare en anden valuta.
Firmaet har oprindeligt måtte betale moms på gavekortet - de må skrive en kreditnota på momsen - på det oprindelige gavekort-beløb.
Det er en sjov probelm stilling - men du kan være ligeglad - for det regnskabs probelm er deres og kun deres.
Du skal have en faktura på det du betalt for.
Du har også et forsikringsproblem, hvis dette produkt bliver stjålet.
(Tak det var et sjovt problem.)
Det de gør er i strid med købeloven.