Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug hjulet i forbindelse med din forretningsplan

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med udarbejdelsen af forretningsplanen er der en række store områder, som skal analyseres, beskrives osv. Det kan gøres på mange måde.

Selv har haft jeg stor glæde af at benytte "Hjulet". Forestil dig, at du deler din forretning op i f.eks. 8 undergrupper. Dit hjul deles op i 8 dele. Eksempler på områder kunne være økonomi, marketing, kundegrundlag osv.

Giv hvert område en karakter mellem 0-10 i forhold til, hvordan det går. 0 er totalt ringe og 10 er himmelsk lykke. Tegn så hjulet. Ofte vil det ikke være et helt rundt hjul. Det vil i stedet være kantet og på ingen måde rundt. Det er det hjul, som din forretning skal køre på!

Hvis det var en et-hjulet cykel, hvordan tror du, at din tur bliver??

På en nem og overskuelig måde får du vist, hvor der skal sættes ind for at få det til at køre bedre. Du kan med fordel lave yderligere et hjul (underhjul) på de områder, hvor du ikke scorer så højt. Derved får du konkretiseret dine udfordringer yderligere.

Du kan downloade et digitalt hjul på http://www.dominocoaching.dk/index.php/Varktojer/Hjulet-enkelt-og-effektivt.html. Det er en Excel-fil, som også indeholder en række uddybende spørgsmål.

Samme teknik kan du i øvrigt bruge på alle de andre af livets udfordringer. Jeg benytter det også meget i forbindelse med coaching af mine kunder.

God fornøjelse.

Bjørn Johansen

Bjørn Johansen - www.bedrebusiness.dk

Vi skaffer vore kunder flere og gladere kunder

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:40

Jeg tror ike helt på den teori med hjulet :)

Jeg har f.eks. set masser af kvindelige popstjerner med virkelig lidt sangtalent men nogle enormt store bryster - et helt trekantet hjul, og de har fandme være succesfulde! :)

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:01

Hej Bjørn.

TUSIND tak for et godt, enkelt og overskueligt værktøj til at få overblikket Smile

Sådan skal det gøres Yes

Venlig hilsen, Christian

Fra 1/1 2008 har vi skiftet firmanavn til iMARKETING.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 13:58

Hej Bjørn

Hvad gør man hvis 7 af værdierne scorer et 6-tal, og de sidste et 10-tal? Skal man så sætte bremsen i så det går mindre godt på dette område så cykelturen bliver mere jævn?

Jeg er bange for at dit værktøj har en stor sandsynlighed for at forretningsdrivende kommer til at fokusere på de forkerte ting. Der er intet belæg for at en forretning kører bedre fordi man scorer samme værdi på alle fronter. Hvad vil du selv foretrække:

1) En forretning der scorer 5 på alle fronter?

2) En forretning der scorer 5 de fire områder og 10 på resten?

Det er åbenlyst at den første giver en mere jævn cykeltur, men jeg vil hellere have den sidste som forretning.

Det en om'er

/Jesper

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 17:41

Jesper Jørgensen:

Hej Bjørn

Hvad gør man hvis 7 af værdierne scorer et 6-tal, og de sidste et 10-tal? Skal man så sætte bremsen i så det går mindre godt på dette område så cykelturen bliver mere jævn?

Jeg er bange for at dit værktøj har en stor sandsynlighed for at forretningsdrivende kommer til at fokusere på de forkerte ting. Der er intet belæg for at en forretning kører bedre fordi man scorer samme værdi på alle fronter. Hvad vil du selv foretrække:

1) En forretning der scorer 5 på alle fronter?

2) En forretning der scorer 5 de fire områder og 10 på resten?

Det er åbenlyst at den første giver en mere jævn cykeltur, men jeg vil hellere have den sidste som forretning.

Det en om'er

/Jesper

Der mange forskellige måder at bruge hjulet på og ligesom Bjørn synes jeg at det er et godt værktøj at bruge i coaching.

Jeg mener dog ikke, at det er nødvendig at hjulet "kører jævnt."  Det vigtige er, at man bliver opmærksom på hvordan man bruger sine resourser. Ved at sætte en score på de forskellige foretningsområder, er det nemmere at skabe et overblik.

I min model af verdenen er det helt ok, at der er foretningsområder, som man nedprioriterer, - men det er vigtigt at man er bevidst om det. Hvis jeg tager udgangspunkt i min egen virksomhed, scorrer jeg nok 3 i regnskab og 10 i kundepleje. Det har jeg valgt, er ok i min virksomhed og støtter mig så til en god revisor. Min scorre i opsøgende salg ligger omkring 4 - 5, og det er jeg så ikke helt tilfreds med, men så må jeg jo sætte mere fokus på dette område.

Hjulet kan også bruges som hjælp til at blive bevidst om dine prioriteringer. Du kan f.eks. beslutte dig for, at du i det kommende år vil satse stort indenfor nogle bestemte områder. Det kan så betyde, at du af tidsmæssiger årsager, er nødt til at nedprioritere andre områder. Det er altid lettere at nedprioritere, hvis man har fokus på helheden, - og det mener jeg, at man kan få ved hjælp af hjulet.

God Hjul

Hilsen Skou

Fra Køge
Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:46

Hej Jesper,

Tak for din feedback.

Smag og behag er jo forskellig. Jeg tolker, at du nok foretrækker at gøre det på en anden måde...

Øvelsen er egentlig - som Scou så fint skriver - god til at give fokus på helheden - på en god, hurtig og enkel måde.

Endvidere vil jeg også sige, at det IKKE gælder om at få 10 hele vejen rundt. Hvis du har en lav score på et område med minimal betydning, så er der ingen grund til at bruge en masse kræfter på at løfte scoren. Men du får taget stilling til det specifikke område!

Målet er at få overblik over situationen. Et overblik, der giver dig bedre mulighed for at disponere - til fordel for dig selv.

Og lige med hensyn til dit spørgsmål angående, hvorvidt man skal slå bremsen i, hvis man har en række 6-taller og et enkelt 10-tal. Hvad med at vende det om? At give de områder, som er vigtige for dig, noget ekstra kul, så du også der scorer højere. I min verden giver det god mening.

Venlig hilsen

Bjørn

Bjørn Johansen - www.bedrebusiness.dk

Vi skaffer vore kunder flere og gladere kunder

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:51

Hej

Jeg er overbevist om at du og Skou kan bruge hjulet til mange gode ting. At liste sine kerneområder og gøre sig bevidst om hvordan man performer på dem er en god disciplin.

Det er analogien til et cykeltur og i særdeleshed spørgsmålet "Hvis det var en et-hjulet cykel, hvordan tror du, at din tur bliver??" som jeg stiller spørgsmålstegn ved. Selvfølgelig skal man prøve at opnå bedre scores på de enkelte områder, men hvis det er en behagelig cykeltur man er ude efter kan man drage den fejlagtige slutning at det kan betale sig at drosle ned på nogle områder. Så faktisk har du selv svaret på hvorfor analogien med cykelturen ikke er rigtigt god.

Mvh Jesper

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 15:23

Jeg kommer lige i tanke om, at jeg engang i sommers lavede en udgave af hjulet, med forklaring, som jeg sendte ud som e-mail.

Jeg kan desværre ikke finde ud af at kopiere den ind her på siden. Men hvis nogen er interesseret, sender jeg det gerne. Drop en mail på kontakt@skou-coaching.dk - skriv Lykkehjul.

/skou 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)