I forbindelse med udarbejdelsen af forretningsplanen er der en række store områder, som skal analyseres, beskrives osv. Det kan gøres på mange måde. Selv har haft jeg stor glæde af at benytte "Hjulet". Forestil dig, at du deler din forretning op i f.eks. 8 undergrupper. Dit hjul deles op i 8 dele. Eksempler på områder kunne være økonomi, marketing, kundegrundlag osv. Giv hvert område en karakter mellem 0-10 i forhold til, hvordan det går. 0 er totalt ringe og 10 er himmelsk lykke. Tegn så hjulet. Ofte vil det ikke være et helt rundt hjul. Det vil i stedet være kantet og på ingen måde rundt. Det er det hjul, som din forretning skal køre på! Hvis det var en et-hjulet cykel, hvordan tror du, at din tur bliver?? På en nem og overskuelig måde får du vist, hvor der skal sættes ind for at få det til at køre bedre. Du kan med fordel lave yderligere et hjul (underhjul) på de områder, hvor du ikke scorer så højt. Derved får du konkretiseret dine udfordringer yderligere. Du kan downloade et digitalt hjul på http://www.dominocoaching.dk/index.php/Varktojer/Hjulet-enkelt-og-effektivt.html. Det er en Excel-fil, som også indeholder en række uddybende spørgsmål. Samme teknik kan du i øvrigt bruge på alle de andre af livets udfordringer. Jeg benytter det også meget i forbindelse med coaching af mine kunder. God fornøjelse. Bjørn Johansen
|
Jeg tror ike helt på den teori med hjulet :)
Jeg har f.eks. set masser af kvindelige popstjerner med virkelig lidt sangtalent men nogle enormt store bryster - et helt trekantet hjul, og de har fandme være succesfulde! :)