Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Telefon+abonnement købt igennem virksomhedsordning

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens. 

Jeg har læst et par af de fremragende indlæg  her på siden (og http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html) omkring hvornår man bliver udsat tillæg for fri telefon på 2700, men jeg har stadig rigtig svært ved at se hvorvidt jeg er omfattet af ordningen, ikke mindst forblindet af det faktum at min virksomhed på intet tidspunkt gjorde dette klart for mig (føler jeg). Jeg læste på SKAT+diverse om hvordan denne "multimedie" skat virkede, og blev enig med mig selv om at den ordlyd bestemt kun gjaldt, hvis man fik noget af sin arbejdsgiver. 

Derefter har jeg købt telefon, tablet og abonnement igennem virksomheden. Alle ting betales af undertegnede, men før skat. Således bliver det højt og flot slået op at jeg sparer så og så meget. Men nu sidder jeg tilbage med en reel frygt for at denne udregning ikke angiver meromkostningen som opstår ved at der bliver lagt 2700 kr til indtægt. 

Har jeg endelig set lyset eller hvordan virker det? 

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46689
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09

Den er helt klar, at hvis du har ladet firma betale enten telefonen eller abonnementet eller begge dele - og har telefonen med hjem - så skal du lave en skatteregulering hvor du lægger 2.700 kr til dit resultat og opgive det i egen rubrik i udvidet selvangivelse. Det er uanset personlig virksomhed eller VSO brug eller selskab som ansat/ejer.

Ud over skatten af de 2.700 kr så har du så også selve udgiften i dit firma, dog med skattebesparelse - men samlet kommer du af med ca 2.500 kr ialt personligt

Når det er ca 2.500 og ikke 2.700 der bliver samlet omkostning, så skyldes det, at du jo har fradrag for momsen MEN kun for % i forhold til hvad du kan sandsynliggøre er arbejde - contra privat. Uden du kan det, vil skat ofte bare acceptere 50/50 som halvt moms fradrag

Din udgift er derfor som ejer ikke bare skatten af 2.700 men også selve omkostningen minus skat. Hvis du betaler 2.700 i firmaet i udgift - så er jo ca 1.600 kr af dine egne penge du kunne have hævet efter skat - + skatten af de 2.700 du angiver for fri telefon

Du kan ikke komme ud af det, hvis du har ladet firmaet betale telefonen - ikke uden du skal dokumentere for skat, at den er taget ud igen til fuld markedspris og år 1 fuld pris vil jeg tro - eller endnu bedre solgt til en ren 3. person (ikke konen osv) til en normal pris.

Tablet som ikke kan bruges som telefon giver ikke skat når du kan vise den skal bruges i firmaet -  så den kan så du lade firmaet beholde - du skal bare være klar på at tage den ud igen hvis du lukker eller omdanner, så uanset afskrivning, så bør du have lister over de ting firmaet ejer. Igen skal du dele moms så du kun fratrækker % svarende til sandsynlig firmabrug. Multimedieskat er idag KUN ren telefon.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 16
Skrevet kl. 23:23

Hej John. 

Nu siger du jo godt nok at den er "helt klar", men det der så følger er stadig med en ordlyd som jeg ikke forstår!

Jeg har ikke ladet mit firma betale for min telefon eller mit abonnement! Min telefon og mit abonnement har intet med firmaet at gøre og de bruges aldrig i firma sammenhæng og er ikke en del af min stilling overhovedet! MEN den er købt igennem en firmaordning, og betales over min løn før skat! Ligeledes med min tablet. Denne har nul anvendelse i mit job og gik direkte hjem til mig selv, hvor den forbliver, medmindre jeg, mod forventning, ikke vælger at købe den fri i slutningen af året. 

Så, nu håber jeg at min tvivl omkring ordlyden i alt denne snak om "fri telefon" er klargjort. Er dit input fortsat gældende?

Hvis ja, så ser det umiddelbart ud til for mig at jeg har betalt cirka 5000 kr. for en telefon til 4000 kr., som TDC fremstillede til at ville koste mig 2500 kr. inklusiv frikøb.

Tak igen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46689
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:11

Jeg forstår måske ikke det du skriver. Dit arbejde har givet dig en telefon og en ipad som INTET har med dit arbejde at gøre men som du alene bare bruger privat hjemme?

Det lyder som en bruttoskatteordning som jeg TROEDE afskaffet for PC og tablets osv i 2011 men gælder for telefoner stadigt mig bekendt - mod skat af fri telefon 

Uanset hvad udløser telefon givet via bruttoløns ordning skat af fri telefon http://www.bdo.dk/faglig-info/publikationer/skat-og-moms/bruttoloensordninger/ 

Der er/var specielle krav til bruttoløn og nedgang fast osv - men din arbejdssgiver må jo kunne sige om det er en bruttolønsaftale - og svare omkring fri telefon - for jeg kender ikke til det i sammenhæng med bruttolønsordning som det vist må være

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 16
Skrevet kl. 16:30

Hej igen.

Det er en bruttolønsaftale. Det som har forvirret undertegnede totalt er følgende ordlyde fra udbyderens portal:

"Telefoni beskattes – hvis det stilles til rådighed i hjemmet til privat brug" (Under overskriften "Beskatning af Fri Telefoni... okay, kan ikke gælde for mig (tænkte jeg), da jeg betaler for det)

og

"Vi har gjort det let for dig, så du ikke selv skal beregne skatten og let kan se din besparelse. Priserne i denne løsning er opgjort før og efter skat.

• Før skat er den pris der vil fremgå på din lønseddel før skatten er trukket.
  • Efter skat er din reelle pris når skatten er betalt, og den pris du skal se på.

Prisen efter skat er altså din pris for udstyret."

(Fedt, så var jeg overbevist om at jeg ville kunne se hvorvidt det gav mening for mig eller ej)

Det som jeg hører fra dig, samt det link du gav, er at den udregning umuligt kan have inkluderet de ~125 kr. om måneden jeg nu skal betale ekstra i (top)skat. 

Men jeg synes dælme godt nok det er svært at få viklet hovedet rundt om hvordan det foregår. Men ja, må tale med min arbejdsgiver. Heldigvis lader det til man kan lade slig handler gå tilbage og så kun svare skat for perioden.  

Tak igen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)