Hej, Vil høre om der er nogle af jer seje iværksættere, som har lidt råd og kloge ord? Jeg har planer om at etablere et bæredygtigt bofællesskab i Nordsjælland ved Gribskov og Esrum Sø. Bofællesskabet kommer til at bestå 5 boenheder med plads til 7-9 personer. Der er et hovedhus med to boenheder og nogle udlænger som skal istandsættes (Jeg har fået byggetilladelse til istandsættelsen), hvorefter der kommer til at være 3 boenheder og et stort fælles-lokale med køkken her. Der er fokus på bæredygtige byggematerialer, vedvarende energi, regnvandsopsamling og egen håndtering af spildevand, selvforsyning, mv. Jeg er ved at finde beboere, har holdt nogle info-møder mv, men har indtil videre ikke nogen, som er med i projektet. Planen er at fremtidige beboere skal være med til at istandsætte for at holde omkostningerne nede. Jeg er så småt gået i gang med fundraising til istandsættelsen (bæredygtighed er in i tiden, og desuden lægger jeg vægt på den betydning som et sådan sted vil få for lokalsamfundet - lille intim kulturcafe i fælleslokalet, workshops i bæredygtighed og selvforsyning, mv.), og ellers er planen at forsøge at optage banklån (noget af det muligvis gennem ejendommens friværdi). Det er min mor, som ejer ejendommen, og i første omgang er planen at leje det af hende. På længere sigt er visionen at etablere en lille øko-landsby på de tilhørende 4 hektar jord, men det er en længere process at få tilladelse til. Har dog etableret kontakt til kommunen, og påtænker at forsøge at få et møde i stand i det nye år for at høre om mulighederne. Læs meget mere om projektet her: http://bbgribskov.wordpress.com Som udgangspunkt havde jeg ikke tænkt at skulle tjene penge på projektet, dels for at kunne gøre det så billigt som muligt for beboere (så det også er bæredygtigt økonomisk), og dels fordi de andre jo også skal være med i processen med istandsættelse og administrativt. Jeg er så heldig at have et års dimmitend-dagpenge tilbage, men herefter skal jeg jo til at finde noget indtjening. Jeg har allermest lyst til at kunne fokusere 100% på projektet, og er lidt bekymret for at et evt. deltidsjob kommer til at taget for meget energi.... Er der nogen, som har nogle geniale forslag til indtjeningsmuligheder i forbindelse med projektet (udover workshops og oplæg selvfølgelig)??? Alle indspark og fifs modtages med kyshånd |
Bæredygtigt Bofællesskab og økolandsby - løn til mig?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)