Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flash webshop med database - Er det muligt?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal have som nævnt i "hjemmeside klemme" have lavet en webshop, der skal være virkeligt overbevisende rent grafisk og design udtryksmæssigt. Det vil sige, at hjemmesiden skal differentiere sig betydeligt grafisk fra de webshops, som jeg har set til dato.

Problematikken er som nævnt tidligere, at jeg gerne vil have et samarbejde med de nogle af de største tøjmærker (Diesel m.fl) omkring salg af dele af deres kollektionnettet. De sælges ikke på nettet idag, men vi har nogle omstændigheder omkring konceptet, som gør, at de er åbne for en dialog omkring et muligt samarbejde. Nærmere kan jeg ikke komme det pga. en aftale internt mellem mine kollegaer.

De er dog meget modeprægede og ikke villige til at samarbejde med hvem som helst, og et af parametrene er udtrykket på hjemmesiden. Ser man på deres egne hjemmesider (http://www.diesel.com/denimguide/ss06/ ), så er de lavet i flash alle sammen, hvilket jeg personligt også synes er flottest, når det er meget grafiske hjemmesider. Jeg har desværre bare ikke rigtig set nogen webshops, der er lavet i flash. Det tætteste jeg har fundet er http://shop.hm.com/shop/do?action=viewhome, som er H&M''s onlineshop. Så vidt jeg kan se, er det en kombination af flash og html.

Jeg søger derfor svar på følgende spørgsmål:

- Er det overhovedet muligt at kombinere flash med en database, som kan køre statistik over køb mm, som man ser det i standard shopløsninger? Og hvor dyrt vil det være at få lavet? 

- Vil det være dumt at starte med en rent flash webshop, når det nu er stort set umuligt at lave søgemaskineoptimering på det?

- Vil en webshop med en kombination af flash og html være løsningen på søgemaskineoptimering og grafisk udtryk? Og vil man kunne opnå et grafisk udtryk som på deres sider?

- Til sidst er jeg meget interesseret i at høre fra folk, som mener, at de kan lave en webshop, som de mener, vil kunne leve op til tøjfirmaernes standarder. Er du interesseret? Så send en privat besked til mig.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig.

Mvh. Anders

Tilmeldt 8. Oct 05
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 16:44
Er det overhovedet muligt at kombinere flash med en database, som kan køre statistik over køb mm, som man ser det i standard shopløsninger?

Ja.

Og hvor dyrt vil det være at få lavet?

Formegentligt fra omkring 10.000,- til 10 millioner kroner; det afhænger af hvem der laver det, og hvilke krav du har til kvalitet.

Vil det være dumt at starte med en rent flash webshop, når det nu er stort set umuligt at lave søgemaskineoptimering på det?

Ja - dog mener jeg ikke at søgemaskineoptimeringen er det største problem, snarere tilgængelighedsaspektet; det er ikke alle brugere der kan/vil benytte en flash-butik. Personligt vil jeg formegentligt aldrig købe noget i en flash-butik, alene af den årsag at jeg bestemt ikke bryder mig om flash. Og det er på trods af at jeg formegentligt er i din målgruppe. Jeg kender mange andre af samme overbevisning, ligeledes i målgruppen.

Vil en webshop med en kombination af flash og html være løsningen på søgemaskineoptimering og grafisk udtryk?

Det er en mulighed, og det kan løse nogle af de problemer der er ved at lave det hele i flash.

Er du interesseret?

Jeg vil hellere have lov til at takke nej
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 17:00

Nu har Haarum svaret på det meste.

Jeg synes en løsning kunne være at lave toppen af siden i flash, på den måde får du udnyttet det dynamiske og grafiske aspekt, og samtidig vil shoppen være brugervenlig, mulig at indexere, samt hele målgruppen vil kunne se den ( måske bortset lige fra toppen )

Jeg er også imod en webshop bygget op i rent flash.
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 18:38
Jeg vil tillade mig at tale lidt for idéen om en ren flash webshop. Flash har idag udviklet sig til mere end bare en udvidet udgave af en animeret gif. Flash er en platform, og jeg tror bestemt ikke det er umuligt at lave en webshop der netop kan skille sig ud ved at være lavet (lækkert) i flash. Men så skal der selvfølgelig tænkes i nye baner mht. opbygningen, da der ellers ikke er nogen pointe i at skifte til flash platformen.

Jeg ville ikke have noget imod at benytte en flash webshop, hvis den vel at mærke har et troværdigt ry/udtryk, som også ville være mine kriterier for en alm. html webshop.

mht. tilgængelighed, så er der ifølge de seneste undersøgelser over 98% der har installeret flash plugin på deres computer, så jeg synes ikke der er noget stort problem.

Søgemaskineoptimering. Tjaeh, hvis man skal sælge mærketøj, så er det vel alligevel ikke søgemaskinerne der genererer den store trafik, men traditionel markedsføring (aviser, tv, magasiner, bannere?) evt. fulgt op med adwords på google.

Jeg ville i hvert fald tage ind og se på sådan en side, alene pga. nyskabelsen.

Mht. hvem der kan lave det, så ved jeg at http://www.liquiture.com/ skulle være nogle af de hårde drenge til dynamisk flash. Hvis du har den helt store pengepung med, så kunne http://www.fantasy-interactive.com/ måske også være et bud.

Mon ikke Diesel mfl. kunne overbevises om at skyde penge i til den type udbygning af deres brand?
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 19:23

Selvom tilgængeligheden er 98% er det ikke ensbetydede med at de 98% finder flash brugervenligt nok.

Som jeg ser det er der en række ulemper ved at benytte flash til en shop løsning, dette er dog skrevet med en mindre viden på flash området, så ret mig hvis nogle af tingene er mulige.

Tilbageknappen i browseren er til ingen gavn, og den bruger mange mennesker, inkl mig selv, hvis man klikker ind på et forkert link og lige vil tilbage.

Svært lige at tage linket i adresselinien og sende til en kammerat hvis man ser et par fede bukser, da linket så vil linke til forsiden af flashfilen.

Det bliver ofte uoverskueligt og forvirrende med flash da 99% af dem der bruger flash ofte har en del eye candy med. Det synes jeg ikke hører hjemme i en shop, her skal der være fokus på produkter.

Søgemaskineoptimeringen er nævnt, og selvom det er en mærkevarer butik, tror jeg det er en vigtig brik i puslespillet, især fordi det altså koster en del mere at skabe sig et brand i trykte medier, så folk også husker adressen.

Og til sidst er det min opfattelse ofte er en del dyrrere at udvikle, især fordi der findes få mennesker der er dygtige nok til at kunne løfte en så stor opgave som en eshop.

Tilmeldt 24. Dec 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:04
Hejsa,

www.chanti.dk har en flash shop der sælger smykker,
så det er muligt..

Men ellers er det som også Martin skriver,
men skal tænke på fordele/ulemper ved det.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:39

> Tjaeh, hvis man skal sælge mærketøj, så er det vel alligevel ikke søgemaskinerne der genererer den store trafik, men traditionel markedsføring (aviser, tv, magasiner, bannere?) evt. fulgt op med adwords på google.

For det første ved jeg med sikkerhed at der søges enormt meget efter netop modetøj og kendte mærker. Så det ville være dumt ikke at have søgemaskinerne med som en vigtig brik i den strategi der lægges.

Ud over at der søges særligt meget på lige netop modetøj synes jeg generelt det er dumt hvis rene online virksomheder ikke har søgemaskinerne med i de strategier der ligges. Hvor meget det skal vægtes afhænger så af den konkrete markedsituation for det enkelte område. Men, helt at droppe søgemaskinerne svarer efter min mening til helt at droppe e-mail. Søgemaskiner er på samme måde som email blevet en af de vigtigste grundpiller på nettet - en hjørnesten i de måde folk finder rundt og kommunikere.

Dernæst synes jeg du modsiger dig selv lidt, for hvis du mener der er god grund til at bruge AdWords (hvilket jeg ikke er uening i) er der dobbelt så godt grund til at lave søgemaskineoptimering, al den stund at ca. 2 ud af 3 kliks kommer fra de almindelige (organiske) resultater og "kun" 1 ud af 3 fra de kommercielle resultater som Google AdWords :)
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 03:23
Dato: 2/25/2006 4:26:10 PM Forfatter:Qvortrup

Hej

Jeg skal have som nævnt i ''hjemmeside klemme'' have lavet en webshop, der skal være virkeligt overbevisende rent grafisk og design udtryksmæssigt. Det vil sige, at hjemmesiden skal differentiere sig betydeligt grafisk fra de webshops, som jeg har set til dato.

Hej Anders.

Umiddelbart kan jeg ikke se, at flash skulle kunne gøre forskellen mht. grafik og udtryk. Derimod er flash stærk i dynamik og det er nok også den force du efterspørger.

Nu skal du tænke på, at diesels hjemmeside er et udstillingsvindue og ikke en webshop. Flash er jo netop god mht. reklamefremvisning/tv-agtigt.

Dato: 2/25/2006 4:26:10 PM Forfatter:Qvortrup
De er dog meget modeprægede og ikke villige til at samarbejde med hvem som helst, og et af parametrene er udtrykket på hjemmesiden.

Jeg er helt sikker på, at de samtidigt er helt klar over, at det er en webshop du vil køre og ikke et udstillingsvindue. De vil nok samtidigt være glade for en webshop, som gør sig på diverse søgemaskiner.
Dette kan naturligvis gøres ved at købe sig til reklameplads - og dette skal du gøre dig klart - ved at lave en side i ren flash.

1) Ja flash kan snakke frem og tilbage med næsten alt - DB/php/perl/asp/javascript/html sider/andre flash movies osv. Dog er flash lidt klondike (tidliniemæssigt) mht. at modtage variables men er naturligvis et kodespørgsmål.

2) Der er vel ikke noget, som er dumt - bare man er klar over konceptet og hvorfor man har valgt det koncept - fordele/ulemper.

3) Ja flash og html ville efter min mening være løsningen - og ja du ville kunne opnå mere eller mindre samme grad af udtryk/dynamik osv. Find en webshop, som tage højde for CSS og gør det muligt at tilføje eks. flash movies. - du kan altid kommunikerer fra din flash movie direkte ned til din html fil via feks - javascript/actionscript.

Under alle omstændigheder har jeg svært ved at forestille mig en webshop der kan sælge ved kun grafisk fremvisning. - Normaltvis er det grafiske en appetitvækker som vækker vores nysgerighed og ønske om at vide mere om gældende produkt. Et par bukser der flyver rundt på en skærm og ser fancy ud ville i sig selv ikke sælge - Du ville nok gerne vide lidt om kvalitet, størrelser, osv osv.
Jo mere text - jo mindre flash. Brug flash fornuftigt - brug det der hvor du ønsker at gøre din kunde nysgerrig - brug html der hvor du er informativ og sælger. Husk at en kunde ikke gider klikke på alverdens ting (især ikke ting der flyver rundt) for at nå ind til informationen og salget.

Held og lykke.

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 05:03
Min pointe omkring at lave en webshop i flash m ed henblik på seo var at hvis man ikke benytter sig af html, så ville adwords være et godt alternativ til det som DeMib henviser til som Organiske søgeresultater.

Personligt (og på ingen måder videnskabeligt) så afhænger mit valg af google resultater meget af hvad det er jeg søger efter. Hvis jeg leder efter kode eller lignende, så springer jeg over de kommercielle links, men hvis jeg leder efter et bestemt produkt, så synes jeg at adwords viser en vis seriøsitet.

Mht. brugervenlighed, så ville det være en sørgelig verden hvis man kun kunne opnå et godt website ved at benytte en bestemt platform. Så længe man prioriterer bestemte funktionaliteter (som tilbage knappen) så er det ikke noget problem at implementere i flash.

Eftersom det ikke er et udbredt koncept, så vil det selvfølgelig give større omkostninger at udvikle en flash webshop, men jeg vil stadig lægge vægt på de muligheder der ligger i netop at benytte flash i denne type applikationer. Ligesom tøjbutikker i den fysiske verden er begyndt at drage dj''s ind i konceptet, så kan en netbutik også tænke i baner der giver en større købsoplevelse end den klassiske "tilføj til kurv" der måske ikke stimulerer køberen på noget højere plan når der nu en gang er tale om livsstilsprodukter.

Jeg taler selvfølgelig ikke om at skyde enorme summer penge af på et flash projekt hvis ikke der er en mening med det, men hvis man kan implementere nogle features der skaber en merværdi, eller et forbedret beslutningsgrundlag, for kunden, så ville jeg bestemt overveje at inddrage flash som enten primær eller sekundær platform.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:35

> Mht. brugervenlighed, så ville det være en sørgelig verden hvis man kun kunne opnå et godt website ved at benytte en bestemt platform.

Enhver brugervenlighedsekspert vil kunne skrive under på, at hvis der findes en "standard" (en metode som de fleste har vennet sig til) vil den altid være det mest brugervenlige valg. Det er de færreste folk der besøger en webshop for at lære nye webteknikker, underlig navigation, og ukendte formater at kende - de kommer (i bedste fald) for at købe. Hver gang du stiller brugerne overfor en "udfordring", som de ikke kender fra andre steder, eller har prøvet før, vil en urimelig stor procentdel bare forlade butikken. De gider ikke lære det - og det gider ikke fejle.

Jeg husker i den sammenhæng en interessant undersøgelse, der viste at (såvidt jeg husker) over 80% af Nettets brugere mente de var "lidt" dygtigere en gennemsnittet. Det kan 80% naturligvis ikke være :) Hvad undersøgelsen også viste var, at folk (de 80%) hader at blive konfronteret med situationer hvor deres forestilling om at de er smartere end gennemsnittet udfordres - f.eks. i forbindelse med en shop de ikke helt kan finde ud af at bruge. Og hvad gør de så? Ja, de holder sig såmænd bare væk fra det de ikke med det samme kan finde ud af, så de kan fastholde deres egen forestilling om at de faktisk ER smartere end de fleste. Selvbedrag? Ja, bestemt. Men det er desværre den virkelighed vi må leve med og forholde os ti på Nettet :)

Det er benhårdt at sælge på Nettet. Hvis man ikke fokuserer 100% på at få salget hjem er jeg bange for at konverteringerne og indtjeningen bliver for dårlig. Du bør derfor spørge dig selv, i forhold til hvert eneste tiltag på din shop: Vil dette øge konverteringerne eller det modsatte? Vil en ren Flash baseret websop øge konverteringerne? Nej, det er jeg næsten overbevist om at det ikke vil. Vil det se fedt ud? Ja, det er meget muligt - men det betaler bare ikke regningerne :)
Side 1 ud af 2 (17 indlæg)