Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af APS.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/27/2006 9:35:16 PM Forfatter: lundsfryd

Hvis I vil videreføre I/S''ets virksomhed i ApS''et - og dermed overføre aktiverne, herunder f.eks. goodwill - skal I beskattes af aktivernes værdi, også selvom I laver en kontantstiftelse. Hvis sagen er så kompleks, som du umiddelbart beskriver den, ville jeg ikke turde gøre noget uden at få en advokat eller revisor ind over. TILFØJET: I kan lave en skattefri virksomhedsomdannelse, men så kan I ikke umiddelbart bruge holding-modellen. Men heller ikke dette er efter min opfattelse noget man skal kaste sig ud i, med mindre man selv har 100% styr på reglerne.

Hvem har bildt dig det ind ? Naturligvis kan man lave en skattefri virksomhedsomdannelse og bruge holdingmodellen. Man skal så blot lave en såkaldt skattefri aktieombytning efterfølgende (efter forudgående ansøgning  og tilladelse fra SKAT).  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 22:42
Dato: 3/6/2006 10:04:20 PM Forfatter: Skat & Råd
Hvem har bildt dig det ind ? Naturligvis kan man lave en skattefri virksomhedsomdannelse og bruge holdingmodellen. Man skal så blot lave en såkaldt skattefri aktieombytning efterfølgende (efter forudgående ansøgning  og tilladelse fra SKAT). 

Min opfattelse - som dog ikke bunder i praktisk erfaring med skattefri aktieombytning - er, at tilladelsen fra SKAT gives på baggrund af et driftsmæssigt begrundet ønske om at benytte holdingmodellen i dette tilfælde. Om tilladelsen er nem eller svær at få, kan jeg ikke udtale mig om, men dette var udgangspunktet for formuleringen "men så kan I ikke umiddelbart bruge holding-modellen".
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:08

Det er korrekt at formålet med at foretage den skattefri aktieombytning/etablere et holdingselskab, skal være driftsmæssigt begrundet.  Det handler i vidt omfang også om at kunne formulere sig frem til den driftsmæssige begrundelse. Der gives alt for mange afslag på skattefri aktieombytning fordi ansøgningerne ganske enkelt er for dårligt udformede med hensyn til begrundelse. At Told/Skat så også giver afslag i nogle situationer hvor der faktisk efter praksis burde gives tilladelse er så noget helt andet.

Men modellen med at lave en skattefri virksomhedsomdannelse og derefter en skattefri aktieombytning er ikke i sig selv en negativ faktor i relation til mulighederne for at opnå tilladelse til skattefri aktieombytning og den ses tit anvendt.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 11:00

Nu hvor vi snakker om stiftelse af ApS så vil jeg gerne have at vide hvad der kan indskydes som aktiver istedet for kontant til stiftelsen altså 125.000 og hvordan gøres det i praksis.

Kan man indskyde alle aktiver eller hvordan, kan ting som disse bruges: lagervarer, software, diverse småindkøb som IT osv? eller snakker vi fx en bil, og i såfald, skal bilens værdi ikke være et godt stykke over de 125.000 når den jo falder i værdi?

Alle aktiverne vil formentligt falde i væredi over en årrække så selvom de har en værdi på 125.000 ved stiftelsen så kan de være at de året efter kun er 80.000 værd, hvordan klarer man den?

Mvh

Kim Sand Sørensen
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:07

Nu hvor vi snakker om stiftelse af ApS så vil jeg gerne have at vide hvad der kan indskydes som aktiver istedet for kontant til stiftelsen altså 125.000 og hvordan gøres det i praksis.

Kan man indskyde alle aktiver eller hvordan, kan ting som disse bruges: lagervarer, software, diverse småindkøb som IT osv?

Ja - Alle aktiver der indgår i virksomheden. De tages ind til værdien på overdragelses-/omdannelsestidspunktet.

Du kan også tage en bil ind, men så skal du beskattes af værdi af fri bil hvis bilen også anvendes privat.

Selvfølgelig falder aktiverne i værdi, og står selskabet stille (ingen indtjening) kommer anpartskapitalen derved under 125.000 kr. og så har du et problem. I hvertfald hvis det er vedvarende. 

Men laver du overskud i selskabet vil overskuddet forøge egenkapitalen forudsat at du ikke hæver det selvfølgelig.

Dette kan også udtrykkes sådan at selskabet via sin indtjening skal kunne finansiere afskrivningerne på selskabets aktiver. Bl.a. derfor kan man sige at der er større indtjeningskrav til en virksomhed med mange aktiver end eksempelvis en konsulentvirksomhed hvor konsulent(erne) er virksomhedens største aktiv.    

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Skrevet kl. 11:14
Nå ok, dvs hvis jeg har lagervarer for 500.000 så bruges de alle som indskud? så altså alle mine aktiver bliver brugt som indskud, selvom de overstiger de 125.000, eller værdien af dem SKAL overstige 125.000?

Skal der en extern vurderingsmand til at dokumentere værdien, eller kan det klares ud fra faktura?

Er det nemt for mig at omdanne en enkelmandsvirksomhed til ApS? der har ikke været nogen aktivitet over hovedet, men det kommer der selvfølgeligt til at være lige inden omdannelsen, for jeg skal jo have købt hjem til lager osv, vil der være nogen problemer i dette?

Problemet er at jeg ikke har lyst til at binde 125.000 kr til indskuddet.

Forslag til løsning.

Mvh

Kim Sand Sørensen
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:20

Der skal laves en vurderingsberetning og efter gældende regler skal du have en registreret eller statsautoriseret revisor til at lave den og årsregnskabet.

Hvis du ikke har haft aktivitet endnu er det vel bare at stifte selskabet ved indskud af de varer du har.

Fremgangsmåden kunne også være at du stifter selskabet for de penge du skulle have brugt til at købe varer for og lader selskabet købe varerne.  

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Skrevet kl. 12:05

Jamen halløj, ryger vi ikke ind i noget ulovligt aktionærlåns halløj hvis jeg bruger pengene som jeg har stiftet selskabet for, til at købe varer for?

Jeg har ingen værdier i min enkelmand virksomhed nu, så er det vel rimeligt nemt, bare at få det "omregistreret" til et ApS og så derefter, købe varerne som du snakker om.

Mvh

Kim Sand Sørensen
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:10

Umiddelbart ikke. Du har jo varerne på lager indtil du sælger dem, og så er værdierne jo tilstede i selskabet. Når du sælger kommer der penge eller et tilgodehavende ind. Det er kun hvis du hæver indtjeningen i selskabet udover det overskud du genererer, der kan blive problemer.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Skrevet kl. 12:17
Nåå ok, dvs. jeg skal bare have de 125.000 til at stå på min konto ved oprettelsen, og derefter kan jeg så frit bruge de penge på lagervarer eller lign, og skal så bare sørge for hele tiden at have værdier for over 125.000 i virksomheden? Mener bare at jeg har lsæt et sted at man skal binde de 125.000 på en konto?

Altså min egenkapital må ikke komme under de 125.000?

Mvh

Kim Sand Sørensen
Side 2 ud af 3 (21 indlæg)