Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man betale skat af sine varer?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 22. Feb 16
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis jeg starter en webshop og køber et varelager til en indkøbspris på 100.000, skal jeg så betale skat af varelageret en gang om året?

Jeg hørte noget om at man skulle betale skat af sit varelager/sin værdi en gang om året?

Kan det virkelig passe at vi i DK har sådan en regel? For hvis skatten er fx 50%, så er det sgu mange penge man skal give til skattefar.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:17

Det er mere et spørgsmål om, hvornår du kan få fradrag for dine varer. 

Fx hvis du køber for 100.000 varer ligger de på dit lager. Så har de jo en værdi for dig på 100.000. Det er først i det sekund du sælger varen du kan få fradrag for dem.

Det du nok tænker på, er folk der fører varekøb direkte i resultatopgørelsen som en udgift under vareforbrug. Der skal du opgøre værdien af dit lager og dermed ''indtægtsføre'' den værdi og modregne denne i vareforbruget der er ført i driften. 

Det giver jo god mening.

Tilmeldt 22. Feb 16
Skrevet kl. 17:30

Tak for svar. Jeg er dog ikke helt med...

"Fx hvis du køber for 100.000 varer ligger de på dit lager. Så har de jo en værdi for dig på 100.000. Det er først i det sekund du sælger varen du kan få fradrag for dem." Hvad mener du med fradrag?

"folk der fører varekøb direkte i resultatopgørelsen som en udgift under vareforbrug" kan du definere det? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38

du betaler skat af indtægter minus udgifter - hverken mere eller mindre. Om du har penge i banken, i guld eller i varelager har intet med indtægter og udgifter at gøre. Du kunne lige så godt spørge om penge i banken

Man betaler IKKE skat af penge i banken eller varelager - man betaler skat af indtægter minus udgifter

Meget simpelt forklaret;

Salg 100.000 kr

Varekøb 70.000

Overskud ville man nu tro var 30.000 kr som man betaler skat af MEN

Varelager er måske stadigt 40.000 kr værd - og så hedder det

Salg 70.000

Vareforbrug 70.000 minus 40.000 på på lager = udgift 30.000 kr

Og derfor 70.000 minus 30.000 = overskud 70.000 kr er skattepligtigt

Du kan jo forestille dig det modsatte. Du sælger intet men bytter 100.000 kr i bank om med 100.000 kr i varelager - = du har stadigt 0 i resultat og ikke nu pludseligt et skattefradrag på 100.000 kr for året

læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/10/hvordan-bogfres-vareforbrug.html om hvordan man bogfører vareforbrug og forstå - at penge i bank - hævninger du laver - penge du skyder ind - ikke påvirker din skat overhovedet - den er alene- indtægter minus udgifter http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html forklarer hvordan man beskattes

Overvej en online bogholder så du ikke pludseligt står med en dum skat du ikke forstår - de er ikke så dyre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:50

John var lidt hurtigere og lidt mere forklarende end jeg var :)

Håber det giver mening.

Tilmeldt 22. Feb 16
Skrevet kl. 22:11

Tak for svar John. 

Hvorfor hedder det salg: 70.000 kroner, når dit eksempel er salg: 100.000 kroner?

Hvad er det helt præcis man skal betale skat af, hvis jeg har købt varelager til 70.000 kroner og sælger for 100.00 kroner?

Og hvorfor findes denne regel?

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 22:18

Hvis du køber varer for 70.000 kr og sælger dem for 100.000 kr, så har du et overskud på 30.000 kr. Det er de 30.000 kr du skal betale skat af. Det er meget groft skitseret, da der også er andre ting der spiller ind.

Er du i tvivl om hvorfor du betaler skat ?

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:39

KS71:

Hvis du køber varer for 70.000 kr og sælger dem for 100.000 kr, så har du et overskud på 30.000 kr. Det er de 30.000 kr du skal betale skat af. Det er meget groft skitseret, da der også er andre ting der spiller ind.

Er du i tvivl om hvorfor du betaler skat ?

- Kim -

trådstarters problem er vist ikke hvis han køber for 70.000 og sælger dem for 100.000 kr - problemet (forståelsen) er for de varer der er købt men IKKE solgt

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1018
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 00:01

Øhh..John. Det var samme opstilling du lavede, var det ikke Surprise

Jeg er også lidt tabt i den opstilling.

Skal han betale skat af 70.000kr. hvis han har købt varer for 70.000kr. og solgt dem for 100.000kr. altså tjent 30.000kr.? Surprise
Skal han så ikke kun betale skat af det han har tjent? altså de 30.000kr.
Hvis din opstilling holder stik, er det jo farligt at købe for stort lager hjem, hvis man ikke får det solgt. Så skal han altså stadig betale skat af varer som ikke er solgt..?

Han spørgsmål var, om han skulle betale skat af varer der var på lager (ikke solgt)

Dbh
Michael Haahr

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:22

Michael Haahr:

Øhh..John. Det var samme opstilling du lavede, var det ikke Surprise

Jeg er også lidt tabt i den opstilling.

Skal han betale skat af 70.000kr. hvis han har købt varer for 70.000kr. og solgt dem for 100.000kr. altså tjent 30.000kr.? Surprise
Skal han så ikke kun betale skat af det han har tjent? altså de 30.000kr.
Hvis din opstilling holder stik, er det jo farligt at købe for stort lager hjem, hvis man ikke får det solgt. Så skal han altså stadig betale skat af varer som ikke er solgt..?

Han spørgsmål var, om han skulle betale skat af varer der var på lager (ikke solgt)

Dbh
Michael Haahr

ja og mener det er besvaret ved at han IKKE har fradrag for køb af varer der ligger på lager - og jeg tror det er det der spørges til. Hvis varen er solgt så er den jo en udgift men er den KØBT men ikke solgt så er der ikke fradrag for det køb og det ser nogen som at der så er skat af det (varelager er jo så købt med beskattede penge i princippet)

Derfor skal man bestemt ikke købe varelager hjem for at spare i skat MEN hvis det ikke bliver solgt - så kan man jo destruere det og dokumentere det er smidt ud - og så er der jo fradag for så er varene brugt (men man har jo så også tabt for man har så købt for måske 50.000 kr og skatteværdien af fradraget er kun 42% af det)

Hvis du køber maling for 100.000 kr så bogføre du det forhåbentlig som udgift med moms - men når det første år er gået, så tæller du dit lager op, og er der så for 50.000 kr til inkøbsværdi, så bogføre du det væk fra drift udgifter og ind i status værdi varelager og har så jo kun fradrag for de 50.000 kr du har brug og ikke for alle 100.000 kr du har købt for det første år

Følgende år er det samme, her regulerer du bare varelager op og ned

Det afgørende er at forstå, der IKKE er fradrag for køb af vare og varer på lager - kun af varer der er brugt eller solgt

vh John Hannover

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)