Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fastsættelse af investeringsbeløb mod xx% af virksomheden

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Iværksættere,

Jeg søger lidt hjælp til at færdiggøre mit pitch-deck.

Lad os sige, at jeg søger en investor til at skyde 100.000 kr. i et start up. Hvordan fastsætter man så hvor stor en %-del af virksomheden investoren får til gengæld? 

Jeg er klar over, at det har noget at gøre med hvad start-up'et er værdsat til, men hvis man endnu ikke har klarhed over værdien af start-up'et, hvordan fortæller jeg så investorer hvor meget de kan få for deres investering

På forhånd tak :-) 

Webshipr gør det nemmere for webshops at sende pakker til deres kunder: http://bit.ly/2oSDZbD

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et skidt tidspunkt i en virksomheds liv, at skulle have investor inden man eksekverer og viser noget. Der er ingen modeller for at prissætte en investering på 100.000 kr - og det skal være noget ganske usædvanligt, hvis du skal have en investor ind på start tidspunktet.

Mange vil også tænke - 100.000 kr - hvorfor låner han ikke de penge og beholder hele værdien?

se ex http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/rad-til-investerings-ansgning.html  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle cases er individuelle, det drejer sig om at investor skal have sine penge tilbage sammen med en god del profit. Det er forskelligt hvor meget og hvor hurtigt investorer ønsker risikoen afdækket (deres investering tilbage). Men du skal kunne forklare hvordan det bliver muligt at betale de 100000 kr. tilbage i løbet af måske 2-3år samtidigt med at du fortsætter med at betale udbytte fremover. Men du skal huske på at det er ikke nemt for en investor at handle med sin ejerandel i dit firma før det har vokset sig rigtig stort. Derfor vil mange investorer sige det er for småt. Du skal huske at tilbyde dem en exit mulighed hvis de skal have andel i firmaet.

Du har jo andre muligheder, du kan f.eks. tilbyde 5-10% af omsætningen, omsætter du for 100000 og betaler 5000 så får investor 60000, men du har måske en avance på 100% eller 600000 og bestemmer over firmaet.

Hvis du låner pengene i banken får du måske lov til at slippe med at betale 15000 årligt i 10 år.

Din opgave er så at finde en løsning der er attraktiv for både dig og din investor.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)