Hej Amino Jeg er i gang med at oprette min første enkeltmandsvirksomhed. Som udgangspunkt havde jeg regnet med at momsregistrere, da min omsætning vil overstige 50.000 kr. om året. Min omsætning skal komme fra salg af e-bøger på en ekstern hjemmeside. Det vil sige, at jeg sætter mine e-bøger til salg på en platform som jeg ikke selv driver. Jeg tager dermed ikke selv imod betaling (og refunderinger) fra dem, som køber mine e-bøger. Alle transaktioner (betalinger) bliver dermed håndteret af denne platform, som så betaler mig månedligt for mine salg. Disse penge bliver overført til en PayPal konto, hvor jeg så kan overføre til en bankkonto. Mit spørgsmål går ud på, hvordan jeg håndterer moms. Platformen hvor mine e-bøger sælges driver salg fra hele verden, men håndterer også VAT fra dem som køber en e-bog fra EU. Det vil altså sige, at hvis en person fra EU køber en af mine e-bøger, så trækker platformen automatisk 20% VAT (eller tilsvarende afhængig af købers land) fra det beløb som jeg får udbetalt. Så når jeg bliver betalt, er moms allerede trukket fra beløbet som køber betalte til platformen. Var dette ikke tilfældet, ville jeg vel bare skulle indberette 20% af mine salgsindtægter til moms, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal håndtere det, når nu platformen allerede trækker moms før jeg overhovedet ser noget til pengene. Min omsætning vil på et tidspunkt overstige 50.000 kr. om året, hvilket normaltvist vil betyde, at jeg skal momsregistreres. Men vil dette også være tilfældet i mit scenarie, når der jo allerede er betalt VAT af den omsætning som rammer min bankkonto? Jeg ved ikke om omsætning på nogen måde kan være "ikke momspligtig" i et tilfælde som dette? I andre tilfælde ville jeg jo bare have lagt 25% oveni salgsprisen og så indberettet 20% i moms, men det dur vel ikke her, når moms allerede bliver håndteret af den platform, hvor jeg sælger mine produkter. Generelt er mit spørgsmål: hvordan håndterer jeg moms i forhold til ovenstående? Jeg håber at mine ord giver mening. Jeg er helt ny i det her game, så al hjælp er meget værdsat! På forhånd tusind tak! :-) |
Moms og salg via ekstern platform
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)