Jeg står og mangler et par gode råd til en idé jeg kommet på.
Jeg har fundet nogle spændende grillprodukter som jeg havde tænkt mig at sælge til butikker her i DK (isenkræmmere, campingbutikker, outdoor butikker mv.)
Men hvordan griber jeg lige salgsarbejdet helt korrekt an for at sparke døren ind?
Skal jeg bare gå lige på og hårdt og kontakte butikkerne (evt. hovedkontoret) via telefon og bede om et møde med dem (eller risikerer jeg at komme i samme kategori som alle de andre 100 sælgere som ringer ind ved denne metode) ?
Eller skal jeg lave en flot brochure og sende ud og derefter følge op på den?
Andre gode ideer??
Mit firma er helt nyt og produkterne er også noget man ikke lige har set før så butikkerne har ikke noget kendskab til mig i forvejen.
Der må være et par garvede sælgere derude som har stået i ca. samme situation engang :-)
Eller skal jeg lave en flot brochure og sende ud og derefter følge op på den?
Nej aldrig det med at sende en brochure først.
Jeg har igennem tiden solgt en del til isenkræmmere. Min erfaring er at de altid er lydhøre over for noget nyt og spændende. Tilgengæld for du oftest deres ærlige mening om dit produkt.
Du skal bare kontakte dem og så klå på.
De ting du skal have i orden er:
Dine salgs evner.
Din prisfastsættelse. Jeg har rådgivet rigtig mange firmaer som havde sat for lav pris i starten. Se en høj pris kan give dårligt salg, men kan sættes ned. Det er langt svære st komme tilbage og sige jeg tog alt for lidt for mine varer sidste gang jeg var her. For lav pris kan betyde dårlig provision til sælgere, dårlig dækning til markedsføring/markedsføringsbidrag, Det kan betyde at man skal sige nej til en evt, grosist fordi der ikke er råd til ham.Det kan betyde at udsolgte varer ikke kan flyves hjem fra Østen fordi der ikke er dækningsbidrag nok. osv.
Rigtig gode råd du giver. Det er godt at høre fra folk der har været ude i marken selv.
Jeg tror du har ret i det med at man ikke skal sende en brochure ud som den første aktivitet. De ender for ofte i skraldespanden.
Men hvor meget avance vil du typisk mene at en f.eks. Imerco butik skal have på f.eks. grilludstyr. Jeg ved godt det afhænger meget af varen og mærket. Men ganger de med 2-3 eller mere for at få prisen inkl. moms? Deres udsalgspris skal jo gerne være lige der hvor der bliver langet varer over disken, butikken tjener gode penge og det samme gør jeg på den pris jeg sælger mine varer til.
Men dertil kan komme krav om markedsføringstilskud. annoncer i lokalaviser eller at de vil have at du skal betale for den plads din varer optager i deres katalog.
De kan gå så langt som at kræve at man skal betale pr. hyldemeter i deres butik og at du selv står for opfyldning. Det var den besked vi fik hvis vi skulle ind i butik, i en større forlystelse i København.