Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Summa opstart 2008

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Aug 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gruppe

Jeg har hidtil brugt et revisionsfirma til at lave mit bogholderi og regnskab. Nu har jeg bestemt mig for at lave det selv med summasummarum for at spare lidt og så jeg har en bedre føling med hvordan den økonomiske situationen er. Så nu har jeg en masse spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

1 - Må jeg starte med bilag nr. 1 , eller skal jeg fortsætte hvor bogholderen stoppede (problemet er at jeg skal vente på at de er færdige med årsregnskabet, hvis jeg skal have nummeret på det sidste bilag)?

2 - Jeg har flere fakturaer som er bogført i 2007 men som først forfalder i 2008? hvordan får jeg dem ind i regnskabet uden at det ødelægger momsregskabet, men så jeg stadig kan lave afstemning?

3 - Et godt eksempel på bogføring af løn?

4 - Jeg har en del fakturaer som jeg betaler via Betalingsservice, nogle af dem har fakturanummer og andre ikke (bl.a. fra mit forsikringsselskab) er det så OK at bruge aftalenummeret?

5- På samme oversigt har jeg fakturaer som er oprettet i 2007 og fakturaer med oprettelsesdato i 2008, hvordan skal jeg klare bogføringen af dette?

Tusind tak på forhånd

med venlig hilsen
Kadir

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:02

1: Start med nr. 1 pr. 1.1.08

2: De skal med i 07-regnskabet - evt. som efterposteringer, som du selv kan lave.

3: Det kommer an på, hvilket lønsystem, du bruger. Men se, hvordan din bogholder har gjort.

4: Ja, det er OK.

5: Det skal skilles ad: Pengene tjent eller forbrugt i 07 skal på 07-regnskabet. Og tilsvarende for 08.

Jeg har to nyttige links til dig:

http://inloco.dk/links-mv/om-at-skifte-bogholder/ - her er en liste over, hvad du skal bruge af materiale fra din gamle bogholder

http://anettesand.dk/2007/arsafslutning-i-summasummarum/ - som handler om årsafslutningen i SummaSummarum. Det er jo ikke lige det, du skal, men der står også noget om hovsa-bilag som dine 07-bilag i 08 regnskabet osv.

God arbejdslyst.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 06:53

ad 2) Din bogholder vil sikkert aflevere et regnskab hvor der i Aktiver står 'Debitorer' - her vil du finde de pågældende fakturaer, og de ER i så fald bogført OK. Du skal så bare bogføre selve betalingen i 2008-regnskabet således: kredit 'debitorer', debet 'bank'

ad 3) Er du sikker på at du snakker løn til ansatte? Det bogføres nemlig anderledes end 'løn' til indehaveren (der slet ikke kaldes 'løn')

ad 5) Ja, skil dem ad som Annette siger. Fakturadatoen/regningsdatoen er altid afgørende for hvilket år en faktura/regning bogføres. Bruger du som antydes PBS-opgørelsen som bilag, så må du tage en fotokopi fx til 2008-regnskabet. Er du småhysterisk med at det er 'original--bilag', så kan du jo lave et notat på kopien: 'Originalen findes som bilagsnummer xx i 2007-regnskabet'

Tilmeldt 4. Aug 07
Skrevet kl. 19:27

Hej Anette

Du skal have mange tak for den store hjælp og linksne. Har du et eksempel på bogføring af løn, når det brugte lønsystem er letløn?

Tilmeldt 4. Aug 07
Skrevet kl. 19:29

Hej Henrik

Tak for hjælpen

Med hensyn til spg 3 så er jeg ansat i eget ApS firma med fast månedlig løn.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:09

Nej, det har jeg ikke. Vi bruger Danløn og Dataløn hos os, jeg er ikke så begejstret for "Let"løn. Men jeg skal se at få lavet en generel lønvejledning, og linker til den herindefra, når den er færdig.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:33
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)