Hej Gruppe Jeg har hidtil brugt et revisionsfirma til at lave mit bogholderi og regnskab. Nu har jeg bestemt mig for at lave det selv med summasummarum for at spare lidt og så jeg har en bedre føling med hvordan den økonomiske situationen er. Så nu har jeg en masse spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med. 1 - Må jeg starte med bilag nr. 1 , eller skal jeg fortsætte hvor bogholderen stoppede (problemet er at jeg skal vente på at de er færdige med årsregnskabet, hvis jeg skal have nummeret på det sidste bilag)? 2 - Jeg har flere fakturaer som er bogført i 2007 men som først forfalder i 2008? hvordan får jeg dem ind i regnskabet uden at det ødelægger momsregskabet, men så jeg stadig kan lave afstemning? 3 - Et godt eksempel på bogføring af løn? 4 - Jeg har en del fakturaer som jeg betaler via Betalingsservice, nogle af dem har fakturanummer og andre ikke (bl.a. fra mit forsikringsselskab) er det så OK at bruge aftalenummeret? 5- På samme oversigt har jeg fakturaer som er oprettet i 2007 og fakturaer med oprettelsesdato i 2008, hvordan skal jeg klare bogføringen af dette? Tusind tak på forhånd med venlig hilsen |
1: Start med nr. 1 pr. 1.1.08
2: De skal med i 07-regnskabet - evt. som efterposteringer, som du selv kan lave.
3: Det kommer an på, hvilket lønsystem, du bruger. Men se, hvordan din bogholder har gjort.
4: Ja, det er OK.
5: Det skal skilles ad: Pengene tjent eller forbrugt i 07 skal på 07-regnskabet. Og tilsvarende for 08.
Jeg har to nyttige links til dig:
http://inloco.dk/links-mv/om-at-skifte-bogholder/ - her er en liste over, hvad du skal bruge af materiale fra din gamle bogholder
http://anettesand.dk/2007/arsafslutning-i-summasummarum/ - som handler om årsafslutningen i SummaSummarum. Det er jo ikke lige det, du skal, men der står også noget om hovsa-bilag som dine 07-bilag i 08 regnskabet osv.
God arbejdslyst.