Jeg er overbevist om at hvis du bruger tekst og billeder fra en webshop og linker til dem samtidig så bør de være parate til ligefrem at betale dig for det :)
Jeg er overbevist om at hvis du bruger tekst og billeder fra en webshop og linker til dem samtidig så bør de være parate til ligefrem at betale dig for det :)
Der tager du fejl. Det kan godt være at du er heldig til at nogen syntes at det er helt i orden og ikke har noget imod det.
Men det er absolut ikke lovligt. Hvis du sakser billeder og tekst fra en anden webshop for at bruge det på din egen side eller webshop, så skal du være taknemmelig hvis du ikke modtager et økonomisk krav fra dem.
Ophavsretten ligger oftest hos den som du tager materialet fra og hvis du ikke har fået tilladelse fra dem, så er de i deres bedste ret til at sende dig en rengning, hvis du benytter dig af deres materiale.
En del kører en meget agressiv stil omkring dette, hvilket jeg også syntes er helt i orden; Hvis du bruger noget af deres materiale uden at have fået lov, så får du ikke engang en henvendelse fra dem om at du skal fjerne tingene - Du vil bare modtage et krav fra deres advokat. Det krav består typisk af et krav om fjernelse af materialet, betaling af det benyttede materiale og eventuelt et krav om erstatning i tabt omsætning, misforståelser eller lignende som det kan have pådraget den virksomhed som du har taget materialet fra.
Så derfor: Lad være med at copy/paste tekst eller andet fra en anden hjemmeside, uden at have fået en tilladelse (helst skriftlig). Hvis du gør det uden at spørge om lov, så må det være fordi du selv har en fornemmelse af at de vil sige nej. Og i så fald er det navnlig dumt at gøre det, for så kan du være ret sikker på problemer, hvis de finder ud af det.
Som en lille sidebemærkning kan det nævnes at et krav på 1500 kroner for at bruge et billede, ikke er unormalt, dertil kommer naturligvis et tilsvarende beløb på 1500 kroner i erstatning for uberettiget at have anvendt billedet. Så kan 10 billeder á 3000 kroner hurtigt blive en dyr fornøjelse.
Behøver jeg at nævne at vedkommende der har misbrugt billeder, næsten altid taber sagerne i retten?
Tekster har jeg ikke selv oplevet at få kopieret og har ikke lige nogen videre idé om hvordan prissættes.
Nu skrev jeg intet om at han bare skulle gøre det uden at spørge om lov - tværtimod skrev jeg at de fleste webshops nok ligefrem er villige til at betale for eksponering hos målgruppen.
Nu er det jo sådan på siden at folk har mulighed foir at oprette nogle produkter selv og garenteret taget nogle billeder fra et website
kan man så ikke skrive noget med at copy rightet ligger hos de selvskaber der har ophavsretten og jeg ikke kan stilles til rådighed for billeder folk ligger ind ?
hvis man ikke kan det så er jeg da på skideren da der findes over over 400 kategorier med omkring 1000 mærker så skal jeg skrive til alle dem :S
Sider som youtube er jo også blevet forsøgt holdt ansvarlig for det materiale der uploades af brugerne og har måtte indgå diverse forlig. Spørgsmålet er jo typisk, om du overhovedet kan tjene nok på din side til, at du kan svare igen juridisk på dem som føler din side krænker deres rettigheder - uanset om du har ret, eller ej...
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline