Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varelager - varekøb i både DK og EU (SummaSummarum)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 26. Aug 06
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg anvender SummaSummarum og er (stadig) ved at lave årsafslutning. Det er min første årsafslutning og jeg har nogle problemer med at finde ud af at få lagerværdien bogført korrekt.

Jeg har indkøbt varer til videresalg i både Danmark og EU. Lad os sige hhv. 5000 og 10000 kr. De beløb er bogført på hhv.

2100 Vareindkøb (5000)

2800 EU Erhvervelser (10000)

Nu har jeg talt mit lager op til 8000 kr.

Hvis jeg ikke havde købt varer i både DK og EU ville jeg blot have krediteret 2100 vareindkøb og debiteret 2830 Varelager ultimo. Men hvad gør jeg nu hvor mine udgifter er delt mellem to konti?

Skal jeg tælle mit lager op i to dele (de varer, der er fra DK og de varer, der er fra EU)? Hvis ja, så skal jeg vel også have bogført min lagerværdi på tilsvarende to konti for at kunne lave samme øvelse næste år.

Håber på at en af jer andre har siddet i samme situation og derfor har et svar på dette.

Hilsen Louise E

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:14

Hej!

Der er vel ingen grund til at opdele varelageret, selvom du opdeler købet!

Lav da bare en ny konto, der heder forskydning på varelager(samlet)!

Fra Århus
Tilmeldt 26. Aug 06
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 13:36

Hvis jeg ikke opdeler varelageret vil jeg få svært ved at beregne mit vareforbrug næste år, vil jeg ikke? Samme eksempel som før:

2007: 

Varekøb i DK: 5000 kr

Varekøb i EU:10000 kr

Lageret optælles til 8000 kr.

Varelageret er 8000 kr (heraf for 3000 kr varer fra DK og for 5000 kr varer fra EU, som jeg krediterer hhv. 2100 Vareindkøb og 2800 EU-erhvervelser) .

Forestil dig næste års optælling (lad os bare sige at jeg køber for samme beløb igen):

Varekøb DK: 5000 kr

Varekøb EU: 10000 kr

Varelager overført fra 2007: 8000 kr

Optællingen af varelager: 9000 kr, dvs. et varelager, der er 1000 kr større end året før. Da jeg ikke kan se hvordan de 8000 kr er fordelt kan jeg ikke se om forøgelsen i varelageret er varer, der stammer fra varekøbet i DK eller varekøbet i EU, dvs. jeg kan ikke afgøre om jeg skal kreditere 2100 vareindkøb eller 2800 EU-erhvervelser.

Er jeg helt ude i skoven?

Hilsen Louise E

Tilmeldt 12. Jan 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:17

Hej Louise..

Der er sådanset flere måder, du kan gribe løsningen an på.

Løsning et er, som du selv skriver, at lave en samlet optælling og så krediterer på 2830 varelager ultimo i resultatopgørelsen og ikke debitere, da du jo skal have varelageret ud af din resultatopgørelse og over i aktiverne. Dette er den nemme løsning, for at få et retsvisende billede af, hvor stort et overskud, du har haft i år.

Problemet er bare, at løsningen ikke rigtig viser, hvilken af dine varegrupper, som du har liggende på lager. Har du flest DK varer eller flest EU varer liggende? Dette kunne du alternativt løse ved at lave en fysisk optælling af de to varegrupper og så lave et excelark, hvor du så laver din egen lille lageropgørelse i.

Alternativt, kan du gå ind og tælle de to varegrupper op; altså DK-varer for sig og EU-varer for sig, og så ellers kreditere dine optællinger på de to driftskonti og så debitorer dem på varelageret i aktiverne.

Illusteret med brug af dit eksempel:

2100 (Varekøb DK) 5000 - optælling viser, at du har for 2500 kr. liggende på lager. de 2500 kr. krediterer du på konto 2100 og debiterer på varelageret i aktiverne. Konto 2100 (Varekøb DK) vil herefter vise 2500, som jo også er det reelle vareforbrug. (du skal lige være OBS på, at få fjernet momsberegningen I25 eller hvad den nu hedder i din, da Summa ikke skal beregne moms, at denne flytning)

Samme manøvre laver du også med din konto for EU erhvervelser.

Jeg skal lige høre, er du obs på, at der skal beregnes erhvervelsesmoms af EU-køb?

Jeg håber, at ovenstående var en hjælp :)

Med venlig hilsen

Krat Account www.krat-account.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:48

Hej!

Ja...jeg ved så ikke, om du kan bruge oplysningerne til noget.

Men hvis du gerne vil have styr på vareforbruget DK og EU, må du jo nok lave en fysik optælling.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)