Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud ved stiftelse af ApS

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Din ide er sådan set ok. Problemet er bare at du selv privat skal indskyde 125.000 kr. hvad du ikke skal hvis du omdanner. Alternativt kan du starte du den nye virksomhed op personligt, omdanner begge virksomheder til selskab, senere og stifter så holdingselskabet ved skattefri anpartsombytning.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 18:05

Hej,

Helt rigtigt. Det er også mine betragtninger. Især din anden løsning er noget jeg overvejer. Men jeg har ikke lavet noget budget eller noget endnu, men jeg spekulerer bare på at hvis jeg har omkostninger omkring 50.000 de første 3 måneder, til at etablere lager osv. Så kan man måske ligeså godt låne hele beløbet fra starten af.

Tak for alle de gode svar.

Fra Vissenbjerg
Tilmeldt 7. Nov 07
Indlæg ialt: 128
Fra  Bendani Software Skrevet kl. 20:26

Har du ikke noget goodwill i dit personlige firma, som du kan få en revisor til at værdiansætte?

Grunden til jeg spørger er, at de 125.000 du skal bruge til at oprette et ApS ikke behøver at være i rede kontanter, simpelthen "bare" værdier der kan indskydes i det nye selskabs egenkapital.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:40

Det er rigtigt men han kan ikke betale omkostningerne med oparbejdet goodwill. Det kræver likviditet. Her vil det dog - om muligt - være bedst om disse penge kan lånes via selskaberne (holdingselskabet). Det er sjovere at afdrage gæld i selskabet end personligt (medmindre gælden berigtiges som tilgodehavende i forbindelse med stiftelsen). 

Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:49

Supplerende spørgsmål:

Jeg påtænker at starte et byggefirma (har ikke noget firma i dag). Jeg påtænker at starte det som personligt ejet (eller selvstændig erhvervsdrivende - er der i øvrigt forskel på de 2 betegnelser?). Sådan som jeg læser svarerne behøver man ikke have kr. 125.000 kontant for at starte et Aps? Bare man har værdier (evt. lager) der modsvarer denne værdi. Er det korrekt? Jeg har købt (privat) en byggegrund af kommunen til ca. kr. 850.000, kan denne "skydes" ind i Aps'et, så jeg undgår at hæve kr. 125.000? Byggegrunden skal alligevel bruges i mit første projekt.

Eller er der en helt anden og smartere måde at gøre det på?

PS: Jeg har ikke mulighed for at bygge huset privat, flytte ind i det for så derefter at sælge det skattefrit (dette ville selvfølgelig være det mest optimale, for derefter at starte Aps med indskud (som så ville komme fra den skattefrie indtægt))

/OP

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:07

Et personligt ejet firma og en selvstændig erhvervsdrivende er to sider af samme sag (det samme). Sidstnævnte betegnelse er en mere bred populær betegnelse: Anpartshaveren som driver sin virksomhed i selskabsform betragter sig jo også som selvstændigt erhvervsdrivende når han/hun skal forklare sin beskæftigelse overfor andre.

Det er helt korrekt opfattet at du kan stifte et selskab ved at apportindskyde aktiver. Byggegrunden til de 850.000 kr. kan du helt konkret indskyde i selskabet og blive vederlagt med anparter + et gældsbrev på 725.000 kr. for resten (hvis den er købt kontant). Det koster noget stempel at indskyde den i selskabet (en overdragelse). Man kan undgå stempelafgifterne (bortset fra de 1400) ved at lave en egentlig virksomhedsomdannelse men i dit tilfælde er der jo ingen virksomhed endnu (herudover vil det kræve at du indskyder det hele uden tilgodehavende).

Den anden model: at bygge huset, flytte ind i det, for derefter at sælge det skattefrit er også gangbar hvis vi taler om et en eller tofamilieshus og - som udgangspunkt - en grund under 1.400 m2. Det kræver dog mere eller mindre at du afgiver eller udlejer din bestående bolig i mens. Der skal være tale om reel beboelse.

Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:17

Spørgsmål vedr. brug af kapitalgrundlag i APS:

Hejsa

Vi skal opstarte et aps og er i tvivl om hvad vi må bruge indskuddet på 125.000 kr. til. Vi er klar over at der ikke behøver at stå 125.000 kr. i kontanter i selskabet, men at det blot skal være i "værdier". Spørgsmålet er hvad værdier dækker over? Vi skal bl.a. bruge ca. 20.000 kr på licenser til nogle programmer der skal bruges i driften og derudover skal der anskaffes computere, telefoner osv. og der skal bruges et månedligt beløb på transport osv. Hvilke af disse poster kan man finansiere via indskuddet på 125.000 kr i selskabet? Og i forlængelse heraf, skal der hele tiden være værdier for 125.000 kr i selskabet eller kan man i kortere perioder benytte en procentdel af kapitalgrundlaget til andre omkostninger (læs: ikke aktiver)? Hvis ja, hvor længe må dette finde sted?

Findes der en officiel procentfordeling for hvor meget af kapitalgrundlaget der må sættes i værdier som elektronik, licenser, inventar osv. og hvor meget der skal være kontanter?

Mange tak for Jeres hjælp

JB

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:23

Hej!

Det er vist lidt du har misforstået.

Du må godt bruge af kapitalen til driftsomkostninger i ApS´et.

Skulle jo gerne udmønte i, at der kommer indtægter ind på et tidspunkt.

Har du tabt 50% af kapitalgrundlaget, skal du over for EogS redegøre for, hvordan

du vil reetablere kapitalen.

Om det så er over en årrække via driften eller andet er underordnet.

Så...længere er den ikke. 

Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 16:34

Kan et huslejedepositum indgå?

Hvad med privatbilen, selv om den mest kun bruges privat?

Bliver værdien af "inventar" ikke nedskrevet hvis det bliver brugt som kapital?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:37

Hej!

Et depositum ja...er jo et aktiv.

Privatbilen.....nej.....!

Jo inventar bliver afskrevet..hvis ikke straksafskrevet.

Men der skulle jo da også helst komme nogle indtægter ind i ApS`et.

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)