Jeg arbejder på en forretningsplan til en internetbaseret forretning. I den forbindelse mangler jeg information om:
1) hvilke indtjeningsmuligheder der er ved f.eks. visning af en bannerannonce på et site.
2) hvor meget et annoncenetværk typisk tager sig for ulejligheden med at varetage annoncevisningen og dermed -salget? Her er vel typisk tale om en procentdel af annonceprisen?
Jeg er fuldt ud klar over, at priserne (både mht. pkt. 1 og 2) formentlig varierer, men det vil være en stor hjælp, hvis jeg i det mindste kan få nogle prisindikationer.
Håber nogle af mine medaminoer kan hjælpe mig!
PS. Kender udemærket vanskelighederne ved at basere sin forretning på annonceindtægter alene, så I behøver ikke advare mig mht. dette.
På forhånd tak,
Munksgaard |
Priser på banner annoncer
Se mere på adsense.google.com. Det er nemt, og du kan hurtigt tjene meget. I øvrigt er der mange penge at score første dag du har bannerne, da nye adsense-brugere får bannerne med god indtjening første dag. (blot en lille erfaring) Den største succes jeg havde med det, tjente jeg 5 gange så meget første dag som anden dag. (også selvom brugerne på mit website ikke så nogen ændring i annoncerne fra før jeg brugte den nye bruger!) Der lavede jeg lige 50$ på en dag :) Derudover vil jeg IKKE anbefale dig at bruge partner-ads.com, pga. rigtig betaling. Hos partner-ads.com scorer du faktisk kun penge på leads og salg. Men så kan du også få feks 15% hvis en af dine brugere handler ved ChinJa.dk |
Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense
Hej Mattias Tak for svaret. 40 øre per klik via Adwords lyder ikke dårligt.
Hvis jeg nu vil hyre f.eks. advertising.com''s danske afdeling (eller for den sags skyld et andet annoncenetværk) til at sælge mine annoncer og stå for visningen, hvor stor en bid af kagen skal de så have og hvor stor en bid af kagen kan jeg selv beholde? Er der nogen på Amino der har indblik i dette?
Mvh.
Munksgaard
|
Hvad angår Google AdSense, så er jeg umiddelbart uenig med at du får minimum 40 øre pr. klik. Jeg bruger godt nok ikke selv AdSense mere, men jeg har til gengæld AdWords annoncer, og når minimumsprisen pr. klik som annoncør er 40 øre, så tvivler jeg på at de kan tilbyde det som minimumssats til de sider der tilbyder annonceplads. Google skal jo også have sin bid af kagen. |
Det er stort set umuligt at fortælle dig hvad du vil kunne tjene på annoncer. Det hele afhænger jo i meget høj grad af hvor mange unikke brugere og sidevisninger du vil få. Derudover er der også meget stor forskel på hvem dine brugere er. Der er ikke ret mange penge i en portal rettet mod børn (<18 år) idet de ikke er et købestærkt publikum. Derimod kan der være ganske mange penge i en portal rettet mod business and finance. Ja og så afhænger det selvfølgelig også af dit annonceformat
Der findes også en hav af forskellige afregningsmåder. De 3 mest benyttede er nok CPC ( betaling per klik) CPM ( betaling per 1000 side visning ) og så almindelig fast pris – x antal dage for x kroner.
Det er de sidste 2 der er flest penge i. CPM er det dog oftest kun de store bureauer der tilbyder. De helt store portaler der selv står for salg af annoncer bruger dog også denne afregningsmetode. I DK har jeg set priser på op til 45 øre per side visning for en 250*300!!! Vi snakker altså ikke per klik. De store finanssider ligger dog omkring 15-30 øre per side.
Som Sune allerede har været inde på så er det ca 50/50 deling. Nogen lidt mere andre lidt mindre. Men fordelen ved at lade et bureau stå for annonce salg er at du så 100% kan koncentrere dig om det du er bedst til. Altså at fortsætte med at udvikle og drive din portal.
Hvis man selv skal stå for annonce salg så kommer der meget hurtigt til at gå mange timer med konstant at få annoncør på din portal. Ja du kan med stor sandsynlighed slet ikke skaffe nok annoncør da de oftest gerne vil annoncere på mange hjemmesider på en gang. Derfor bruger annoncørerne de store bureauer som har flere sits indenfor samme genre som din.
Medmindre man har et udsædvanligt stærkt brand og/eller en hulens masse kontakter til annoncører så tror jeg sjældent det kan betale sig selv at stå for at skaffe annoncør. Det er muligt at et bureau nupper 40-60%. Men hvad gør det hvis kagen er 300-500% større.
VH |
|
Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense
Hej Thomas Det er meget svært at svare på for det kommer an på hvad for slags forretning du lave.
Selvom man tror at noget giver godt kan det godt vise sig at være direkte omvendt.
Så for at hjælpe dig 100% er du velkommen til at kontakte mig så kan vi måske snakke lidt om mulighederne.
Et annonce netværk tager generalt 50%
Jeg vil anbefale dig at kigge på www.mmmedier.dk som jeg selv køre ca 60% af alle mine banners igennem det giver rigtigt godt. |
|
Hej alle Tusinde tak for de mange svar! Det er en stor hjælp for mit videre arbejde.
Ronnie, det kan meget vel være at jeg tillader mig at kontakte dig i nærmeste fremtid. Har dog lidt for rygende travlt i denne ude...
Mvh.
Munksgaard
|
Hej Thomas Jeg kan virkelig anbefale dig Google Adsense. For 1½ år siden havde jeg kontakt til et firma, hvor man via en 12 siders kontrakt skulle binde sig til 2 års samarbejde - virkede meget professionelt, men deres prognoser blev meget klart overgået af indtjeningen gennem Google - og uden binding !
Fordelen ved Google er, at alle reklamer målrettes 100% mod din side.
Mvh.
Carsten |