Hej,
Hvis jeg skal sende en faktura for "løsarbejde" til et firma der normalt udbetaler løn over skattekortet, må jeg så lægge 18,5 % til den total
timesatsen x antal timer giver ?!?
12,5 % for feriepengene
6 % administrations omk. ( har jeg hørt..... )
Jeg har diskuteret det lidt med andre 1-mandsfirmaer,- og vi kan ikke helt blive enige.....
mvh.
Kasper Lyngbye
Du skal som hovedregel tillægge 50% oveni, idet du har masser af indirekte omkostninger forbundet ved at aflønne ansatte, incl. lovpligtige forsikringer mv.
Hej Keld,
Tak for dit svar,
Dén slipper jeg nok ikke afsted med, da kunden så vil få en regn. der er dobbelt så stor som "aftalt "
jeg prøver lige at præcisse spørgsmålet :
Timesatsen er aftalt til 300,- for 80 timers arb. = 24.000,-
Jeg ville så sende en fakt. på 24.000 + 12,5% ( feriepenge ) samt 6 % adm gebyr.
- da kunden ikke skal svare feriepenge til mig da jeg fremsender fakt. istedet for at aflev. skattekort.
Jeg kan ( desværre ) nok ikke tillade mig at sende en fakt,. på 48.000 :-)
vh
kasper
At beregne feriepenge går nok heller ikke, for når en bygmester får stukket en timepris ud, er han nok ikke parat til at betale mere end aftalt + moms.
Jeg er blevet oplyst hvad timestasen er for pågældende arbejde.
Jeg er dog ikke alene om arbejdet. Det er et større sjak at folk der er typisk er løsarbejdere med skattekort. Jeg sender imidlertid faktura og mener derfor jeg skal " kompenseres " for de feriepenge de andre automatisk før idet de aflev. skattekort. - de 6 % er noget jeg har hørt jeg må tillægge i adm. omk. mvh. kasper
Jeg kan formode, at du således er arbejdsgiver med en momsregistrering og SKAT registrering, idet du formodentlig har flere ansatte til at arbejde for dig..
Er min formodning rigtig, er din aftalte pris med bygmester incl. alle omkostninger og der skal tillægges moms for hele beløbet..
Du kan ikke som arbejdsgiver pålægge en kundes regning flere tillæg, hvis det ikke er aftalt.
Se dér var jeg nok ikke præcis nok :-)
det er korrekt at jeg er moms reg. - men denne gang skal jeg ud ene mand og arbejde sammen med andre bygherrer selv har "ansat".
Bygherre ville sikkert foretrække at alle aflev. skattekort ,- med da det ikke er tilfældet melder ovenstående spørgsmål sig...
Hej Keld, - Selvfølgelig er jeg selvstændig ! - det er jo derfor jeg spørger.
Problemmet er, at hvis jeg IKKE tillægger 12,5 % får jeg reeelt mindre i løn end de folk jeg arbejder sammen med da de får feriepenge pr. automatik.
udgiften skulle gerne så at sige gerne være den samme for bygmester,- uanset om han udbet. løn via skattekort ( til de andre ) eller pr. faktura ( til mig )
Som freelancer kan man tilbyde bygmester enten sit skattekort ( hvis man ikke er moms reg. ) eller en fakt. hvis man ER moms reg.
Forstår du problemet nu ?