|
Okay så er der åbenbart et netværks routing problem, for fra hvor jeg sidder (spanien) er der ingen adgang til unoeuro kontrol panel , heller ikke deres hjemmeside , scannet hjemme side kan jeg dog tilgå igen nu... må hellere se om problemet ligger på min side |
UnoEuro har tidligere i dag forfattet en incident report om nedetiden. Der er nogle uklarheder i beskrivelsen som jeg har forsøgt at få ordentlige svar på, men UnoEuro vil tilsyneladende ikke svare på mine spørgsmål.
Det ene spørgsmål gik på i hvilket datacenter UnoEuros servere er placeret. I deres beskrivelse af forløbet fremstår det som om datacenteret er UnoEuros eget, men det er det nok ikke. På deres website skriver UnoEuro at datacenteret er ZitComs, og det må derfor være ZitComs nødsystemer/nødgenerator der fejlede og forårsagede nedetiden på godt 4 timer. Det undrer mig så at ZitCom ikke har redundans på disse systemer også.
Det andet spørgsmål gik på hvor UnoEuros DNS servere er placeret. Af deres beskrivelse fremgår det, at UnoEuros DNS servere er placeret i et andet hostingcenter. Hvis det er rigtigt, så er der større risiko for nedetid for de UnoEuro kunder, der benytter både UnoEuros webhotel og DNS services. Måske lige noget nogle skal overveje, hvis ellers driftsikkerhed er en prioritet.
Det fremgår i øvrigt også, at UnoEuro naturligvis ikke har geografisk redundans for deres kunders webapplikationer. Naturligvis fordi det ville være et betydeligt komplekst og dyrt setup, og det er der nok ikke mange hostingfirmaer der kan tilbyde, uanset prisklasse.
Anyway, jeg må gentage min anbefaling: Hvis der skal driftes vigtige webapplikationer hvor man vil reducere risiko for nedetid mest muligt, bør man selv sørge for redundante website/webapplikationer over flere hostingcentre, eller i det mindste nødsites. Det er ikke noget man (endnu) kan forvente af almindelige hostingudbydere.
Personligt kunne jeg ikke drømme om at have vigtige webapplikationer kørende uden redundante webservere på andre lokationer.
Bliv gratis medlem