En af mine venner lånte sin varebil ud til en bekendt som skulle til Nice på ferie. Efter noget tid fik min ven en kæmpe regning fra Skat medfølgende et billede af sin bil parkeret i Nice. Så man skal ikke vide sig sikker nogle steder ;-)
Jeg køre også gulplade bil, er blevet stoppet op til flere gange og jeg skal lige lovet for at der er blevet strammet op for de er godt nok interreseret i hvad jeg laver i bilen på given tidspunkt når jeg ikke er i arbejdstøj.. Jeg er rigtig glad for at jeg betalte momsen i tidernes morgen, dog overvejede jeg dengang kraftigt at lade vær da man for bare 6-10 måneders siden stort set aldrig hørte om nogle der havde fået bøde..
Jeg har hørt noget om at man gerne må leje gulplade bilen af sit firma, så ku man ikke "bare" lave en lejekontrakt med datoen for en periode omkring den dag de har set bilen på og så vise den til skat??
Fra hvornår stopper det at man kan trække momsen fra??
Hvor går Grænsen mellem privat kørsel og firmakørsel ?
Hvis jeg er på vej hjem fra arbejde og skal nå at købe ind så skal jeg saft susemig godt nok ikke til at hjem efter privatbilen for at køre tilbage for at købe ind - Det er jo ren otupi?
Men indkøb er vel et privat anligende - Så hvor går grænsen ?
Forresten kan de vel ikke kræve mere i bøde end værdien af fri bil ?
Men det er fint nok for mig at folk der bevist prøver at snyde bliver knaldet
Jeg har eksempelvis lidt svært ved at forstå hvad en sælger skal med en stor 4X4
Eller hvorfor der står porche på en firmabil? Så travlt er det vist ikke lovligt at have at det skulle være nødvendigt?
Ja sådan nogel småting er de bare superdygtige til hos SKAT - men at få MacDonalds, Néstle mf. til at betale skat i Danmark er åbenbart for svært at finde ud af.
Som altid er der smuthulle - efter sigende er der mange der nu begynder at lease gulpladebiler på månedsbasis.
Kommer man en enkelt gang til til at køre til bageren i sådan en eller tage ungerne med hjem fra børnehaven på vej hjem fra arbejde
- ja så skal man kun betale moms og beskattes af fri bil i en enkelt måned - og ikke som nogen gang op til 3 eller feler år tilbage...
Man skulle næsten tro at dem der har lavet den lovgivning er i familie med en der har et leasingfirma :-)
Hvor går Grænsen mellem privat kørsel og firmakørsel ?
Hvis jeg er på vej hjem fra arbejde og skal nå at købe ind så skal jeg saft susemig godt nok ikke til at hjem efter privatbilen for at køre tilbage for at købe ind - Det er jo ren otupi?
Men indkøb er vel et privat anligende - Så hvor går grænsen ?
Det kan jeg godt forklare dig.
Skattemæssig anerkendes det at du henter børn på vejen hjem fra arbejde i en gulpladebil, eller foretager indkøb på vejen. Dvs. skattemæssig er der ikke noget problem. Her forudsætter jeg at vi taler om en specialindrettet varebil som ikke anses anvendelig til privat kørsel.
Momsreglerne er derimod mere strikse. Momsmæssigt anerkendes det ikke at man laver disse svinkeærinder, fordi der efter momsloven skal være tale om formål som vedrører virksomheden.
Det betyder at dem som ønsker denne mulighed skal efterangive moms + betale privat tillægsafgift.
Reglerne bliver formentlig lavet om i form af en sidestilling af moms og skat, men hvad så med ham som har efterangivet moms og betalt tillægsafgifter. Han kan ikke få pengene tilbage. Derfor er den svær.
Og nej når vi taler om bøder taler vi om mere end beskatning af værdi af fri bil.
Det gør det jo nærmest mere absurt *GG* Altså at det ligepludslig Rager til sig med den ene arm - Hvorfor ikke også kræve ekstra skat ?
Når de nu aligevel er så godt i gang
Men en ting er sikkert - Jeg skal ikke bruge så meget som 3 minnuter - eller 5 gram C02 Ekstra på at lige og køre forbi dagplejen for at hente min personbil
Hvordan special indrettet ? Er en Lastbil special indretet ? og hvad hvis den kun er på 3500 kg - Det vil sige varevogn ?
Man kunne jo smide nogle vare i bilen, og sige man er ude og sælge vare? Ved dog ikke om dette holder, men SKAT kan vel ikke bevise om det nu passer, når der er vare med i bilen..?
Du skal dokumentere med en evt. køreseddel i bilen og hjemme fra kontoret for transport af disse varer og at holde ind i børnehaven eller bageren går ikke, uanset om bilen er speciel indrettet eller ej, så bliver det privat og privat kørsel...
Selvfølgelig er det ikke alle folk hos SKAT der går efter gulpladebiler disse steder og sådan er det også med politi, de gider heller ikke visse småopgaver, for de skal alle hjem bagefter og skrive rapporter i lange baner for næsten ingenting.
Men man kan aldrig vide sig sikker, og måske er det din tur næste gang..