Jeg vil bringe et studie på banen som ingen endnu har nævnt: cand.polit eller cand.econ
Det er økonom, hvor man regner lidt mere og taler lidt mindre. Mange vil mene at polit og econ er mere national og samfundsorienteret, hvilket også er rigtigt, hvis man ser på starten af uddannelsen. Og i forhold til HA'ere, som vel nærmest overhovedet ikke arbejder i det offentlige, er polit eller econ også vejen til en offentlig karriere. Men rigtig mange ender på rigtig høje poster i det private erhvervsliv. Uden en MBA. Og bundniveauet for hvor langt polit'er og econ'er når vurderer jeg er lidt højere end for cand.merc'ere. Det skyldes bl.a. at cand.merc har meget strategi, virksomhedsanalyse og human ressoruce, som helt sikkert er vigtigt (også som topleder), men som bare ikke tæller på vejen derop.
Men man skal kunne lide at regne. Der er meget matematik og meget med samfundsforhold i starten af uddannelse, senere kan du vælge at rette uddannelsen mod en mere erhvervslivs retning.
Mange politikere og topledere er cand.polit eller cand.econ - for at være helt ærlig (og provokere nogle af de mange, der læser cand.merc) kender jeg ingen topledere udelukkende med en cand.merc (så har de en MBA) og slet ingen politikere..
....og som du nok kan gætte læser jeg polit. Imidlertid ikke for at blive topchef eller være beskæftiget i det private erhvervsliv, men fordi blandingen af politik, samfund og økonomi tiltaler mig. Tidligere har jeg kortvarigt læst HA, men finder mig bedre tilpas på polit.