Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til uddannelse

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Blot en lille observation jeg har haft, som på ingen måde skal påvirke diskussionen.

Folk fra Jylland har ingen problemer med, at flytte rundt til de større byer, eller krydse bælterne. Derimod sjællændere har det sværere med. at skulle vinke farvel til København, som deres nærmeste største by, for derefter at flytte til "det mørke Jylland". 

Men ja det er et svært valg, men som Daniella skriver, så handler det om din fremtid, og din fremtid kan ligevel være i København som i Århus.

Iøvrigt så nævnte du, at du ville være topleder. Der er det måske sundt, at komme ud og få et lille kulturchok (uden at kende din baggrund) Cool 

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 07
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 20:55

Har slettet et indlæg da jeg lige havde overset et tidligere indlæg. Undskyld danielle

Endnu ikke iværksætter. Læser HA Almen på CBS, indtil ideen og modet kommer. Men så bliver jeg også selvstændig.

Tilmeldt 18. Mar 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:23

Hvis ansetheden er den samm, hvorfor er det så man bør undgå Niels Brock?

Fra Hellerup
Tilmeldt 22. Dec 07
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 21:29

Det er kun hvis du selv har lidt perosnlige krav mht. uddannelsen, pensum, bøger, lærerne, strukturen osv.

Som sagt er det bare min egen mening, men jeg har jo trods alt været i det - så jeg taler udelukkende ud fra det jeg har hørt og selv har observeret.

Skal lige siges at jeg var talsmand til STORM møder (studieorienteringsmøder) og tog rundet på uddannelsesstederne og fortalte om de forskellige uddannelser de unge kunne tage - var bl.a. på Niels Brock - har dannet mening ud fra hvad jeg hørte og så.

Men det er fuldstændig op til dig - ville bare hjælpe dig på vej og kan ikke holde min mund med personlige meninger. Men nu ved du lidt mere om hvorfor jeg siger som jeg gør....

Mvh, Danielle

Danielle Spogárd

Certificeret Life & Business Coach

Certificeret StressCoach

SpogardExcels www.spogardexcels.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 22. Dec 07
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 21:34

ps ved ikke om du har set min tidligere bemærkning om de to uddannelsessteder - men der står mere....

Danielle Spogárd

Certificeret Life & Business Coach

Certificeret StressCoach

SpogardExcels www.spogardexcels.dk

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 21:57

Om du skal tage en HD eller en HA afhænger jo lidt af om du gerne vil ud og bruge den viden du lærer på dit studie i et job. HA er som tidligere nævt et fuldtidsstudie, hvorimod ved HD arbejder du som elev i et revisionsfirma eller ligenede om dagen og går så i skole om aftenen. Ingen tvivl om at HD er det hårdste studie (jeg læser selv HA) men fordelen ved HD er også at du får noget erhverserfaring samtidig og får brugt teori i praksis, det gør man på ingen måder på HA der er det bare teori og teori. Så valget ligger sådan set i hvad du mest er til, for hvis du tager et kig på fagene for henholdsvis første semester (jeg har ikke set på de andre for HD) vil du bla. kunne se at det næsten er identisk. Du skal dog også være klar over at ved at tage en HA skal man faktisk også have en cand.merc (80% tager det i al fald)

Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 22:09

Jeg kan supplere med, at man på SDU i Esbjerg faktisk har et HA-forløb hvor man fra 3. semester og til man er færdig er tilknyttet en virksomhed, og minimum en dag i ugen er ude i virksomheden for at lave projekter (dog ulønnet). 

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 22:19

Mikkel Jørgensen:

Jeg kan supplere med, at man på SDU i Esbjerg faktisk har et HA-forløb hvor man fra 3. semester og til man er færdig er tilknyttet en virksomhed, og minimum en dag i ugen er ude i virksomheden for at lave projekter (dog ulønnet). 

Den kan også læses i kolding og hedder HA-ENIN aka. HA Entreprenørskab & Innovation og den havde jeg læst hvis det ikke var fordi man kun kunne læse den i kolding, da jeg startede med HA. Men den udannelse henvender sig mest til folk som ønsker at arbejde i små og mellemstore virksomheder (under 100 medarbejdere) men ellers har den nu rigtig mange gode fag.

Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 22:27

Jeg vil bringe et studie på banen som ingen endnu har nævnt: cand.polit eller cand.econ

Det er økonom, hvor man regner lidt mere og taler lidt mindre. Mange vil mene at polit og econ er mere national og samfundsorienteret, hvilket også er rigtigt, hvis man ser på starten af uddannelsen. Og i forhold til HA'ere, som vel nærmest overhovedet ikke arbejder i det offentlige, er polit eller econ også vejen til en offentlig karriere. Men rigtig mange ender på rigtig høje poster i det private erhvervsliv. Uden en MBA. Og bundniveauet for hvor langt polit'er og econ'er når vurderer jeg er lidt højere end for cand.merc'ere. Det skyldes bl.a. at cand.merc har meget strategi, virksomhedsanalyse og human ressoruce, som helt sikkert er vigtigt (også som topleder), men som bare ikke tæller på vejen derop. 

Men man skal kunne lide at regne. Der er meget matematik og meget med samfundsforhold i starten af uddannelse, senere kan du vælge at rette uddannelsen mod en mere erhvervslivs retning.

Mange politikere og topledere er cand.polit eller cand.econ - for at være helt ærlig (og provokere nogle af de mange, der læser cand.merc) kender jeg ingen topledere udelukkende med en cand.merc (så har de en MBA) og slet ingen politikere..

....og som du nok kan gætte læser jeg polit. Imidlertid ikke for at blive topchef eller være beskæftiget i det private erhvervsliv, men fordi blandingen af politik, samfund og økonomi tiltaler mig. Tidligere har jeg kortvarigt læst HA, men finder mig bedre tilpas på polit.

Tilmeldt 18. Mar 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:51

Hvis jeg nu tog Hd vejen betaler ens elev sted så for uddannelsen? da den jo koster...

Findes der topledere der fx er startet med hd og revisorelev? de blir vel ikke revisorer... 

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)