Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til uddannelse

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 18. Mar 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, søger lidt hjælp til valg af uddannelse...

Vil gerne ind for noget handel/økonomi, og med tiden gå efter et topjob, men hvad er så bedst? ved godt langt det meste for at nå et topjob er talent og tidligere resultater, men der må alligevel være noget der er bedre end andet.

At de fleste store ledere har en MBA er jeg godt klar over, men hvordan man når dertil er lidt forskelligt... 

Kunne tage en Hd 1. del som er deltid og så være elev ved siden af, men hvor skulle man evt være elev så? Hd.1.del giver så adgang til hd. 2. del, og efter det en MBA

Kunne også tage en Ha, og efterfølgende Cand.merc?

eller finans- eller markedsføringsøkonom og derefter hd. 2del eller Ha...

Er jo en mio uddannelser

Håber nogen kan hjælpe

MVH

Martin Schmidt 

Fra Hellerup
Tilmeldt 22. Dec 07
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 19:59

Hej Martin

Jeg kan godt forstå dig...jeg selv har en markedsføringsøkonom uddannelse - jeg var super glad for den og det ironiske er, at vi lærte stort set det samme som HA bachelor, dog havde vi ikke alle fag, men brugte de samme bøger.

Idag bruger jeg ikke selv den uddannelse, villle noget andet, men af dem jeg stadig har kontakt med, ved jeg at det ofte var svært at få job, da virksomheder bedst kender til HA, ved hvad det står, har ofte selv den baggrund osv.

Derfor vil jeg anbefale dig HA og efterfølgende cand.merc.

Håber du kan bruge mit råd - hvis du vil mere i dybden med "hvad du skal med dit liv" og valg af uddannelse - kan du jo lige tjekke min profil og sende mig en mail, da jeg er coach indenfor life og business. Jeg har redskaber til at hjælpe dig videre med din problemstilling 

Hilsen

Danielle Spogard

Danielle Spogárd

Certificeret Life & Business Coach

Certificeret StressCoach

SpogardExcels www.spogardexcels.dk

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 07
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 20:04

Hej Martin! 

Ja der er sørme mange muligheder. Det ville være nemmere hvis man bare gjorde som i gamle dag: far er smed => jeg bliver smed, far er bonde => jeg bliver bonde ;-) Men sådan er det (desværre) ikke...

Jeg læser personligt HA Almen på CBS og regner med at tage en cand bagefter da det er den vej der tiltaler mig mest. Jeg har personligt ikke den store lyst til at skulle ind og sidde som elev i en bank og rådgive om Rasmus Klump-opsparinger de første år af min "uddannelse" (til gengæld får man så en væsentlig højere elevløn end jeg får SU, men det er vel ikke det man skal tænke på?).

Har ydermere hørt at det skulle være rart at tage disse HD-moduler ved siden af sit arbejde/elevplads.

Jeg ville klart anbefale at tage HA'en. Det er en uddannelse der stiler i mod de ting du snakker om. Vi bliver eksempelvis bl.a. undervist af folk der har haft stor succes i erhvervsliet, nogle af vismændene o.lign.

Håber det kan hjælpe lidt. Men husk du skal tag noget der interreserer dig, ikke bare det der ser ud til at kunne give den højeste løn når/hvis man engang er færdig.

Endnu ikke iværksætter. Læser HA Almen på CBS, indtil ideen og modet kommer. Men så bliver jeg også selvstændig.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:08

Jeg synes, du skal søge viden hos studievejlederen på de uddannelser, som kan komme i betragtning.
Kort og godt...

mvh Hans

Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 20:10

Med frygt for, at få en del på nakken, så prøver jeg alligevel at komme med mit indspark.

Finans- og markedsføringsøkonomer får i virkeligheden en "discount"-version af HA uddannelsen, da de har nogle af de samme fag som HA'erne, men ikke går så meget i dybden med det. 

Med en HD-uddannelse har man mulighenden for, at tage nogle fag alá dem der er på HA-uddannelsen. HD er typisk beregnet på folk der har et arbejde, og ønsker at studere ved siden af - det vil altså sige at arbejdsugen bliver på 37 timer + studietid (på uddannelsesstedet og forberedelsestid).

Derfor hvis du alligevel har valget mellem læreplads + HD eller et fuldtidsstudie så vil jeg klart anbefale dig HA, for der kan du også prøve de forskellige "genre" af indenfor det erhvervsøkonomiske område som f.eks. regnskab, organisation (deriblandt ledelse), marketing og meget mere.

Endelig forskellen på henholdvis finans-, markedsføringsøkonom og HA er, at de 2 førstnævnte er akademi uddannelser, mens sidstnævnte er universitet. HD udbydes at handelshøjskoler.

Jeg håber du blev lidt klogere - du er velkommen til, at sende mig en PM, jeg læser selv HA og er vejleder for de andre HA-studerende på mit uddannelsessted. 

Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 20:16

Jeg glemte iøvrigt, at nævne noget. Hvis du tager en HA, så har du stadig mulighed for bagefter at forbedre den ved, at tage HD-moduler oveni. Når du har en HA, kan du springe HD 1. modul over og straks vælge fra 2. modul. 

Men ja det drejer sig om, at vælge det man har lyst til - det er 100%. 

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 07
Skrevet kl. 20:17

Endnu ikke iværksætter. Læser HA Almen på CBS, indtil ideen og modet kommer. Men så bliver jeg også selvstændig.

Tilmeldt 18. Mar 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:20

Tak for de gode og ikke mindste hurtige svar...

Kiggede lige lidt på CBS men ligner sgu ikke mit snit fra gymnasiet er nok dertil, lidt irriterende for der er alle optaget alle de andre steder i landet. Gider bare næsten ikke flytte til Århus eller så noget. :S

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 07
Skrevet kl. 20:24

Jeg kan godt forstå din skepsis ang. flytning til langt væk. Kender folk der har haft succes med at forlade sjælland, men også folk der ikke har haft succes med et sådan ryk og har "givet op".

Synes dog du skal give det chancen hvis det er nogle uddannelser du brænder for. Det er trods alt "bare" en investering på fem års-tid du kan få gavn af resten af livet... Det er ihvertfald min mening. Jeg havde det nødvendige snit til CBS, men (tror) ikk jeg ville lade geografien ødelægge min drømmeuddannelse/fremtiden. Større er Danmark trods alt heller ikke...

Men der er selvføligelig stadig bank-mulighederne og andre steder hvor man kan HD'e...

Vh. Søren

Fra Hellerup
Tilmeldt 22. Dec 07
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 20:25

Hej Martin

Vil dog lige tilføje, når du nu nævnte dit snit, at du altid kan tage markedsføringsøkonom - derefter kan du f.eks. tage til Cambridge eller andet sted og læse videre i 1½ år. Ofte har skolerne et godt netværk og samarbejde og stor garanti for at du kommer ind. Så har du godt nok brugt 3½ år på en bachelor del, men så kan du til gengæld komme ind på cand.merc i DK f.eks. Det kender jeg mange der har gjort og alle er kommet direkte ind.

Det kunne måske være en ide.

Vil også sige at jeg kender en del der tager HD mens de arbejder ved siden af - og man skal være indstillet på at det er rigtig hårdt og tidskrævende, når du arbejder fuldtid ved siden af. 

Mvh, Danielle

Danielle Spogárd

Certificeret Life & Business Coach

Certificeret StressCoach

SpogardExcels www.spogardexcels.dk

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)