Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMV/Enkeltmandsvirksomhed og rejse/kørselsfradrag

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jun 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg står og skal til at opstarte min egen virksomhed. Jeg skal købe maskiner til 5.000 inkl. moms og skal tage et kursus i England der har en varighed på 2 dage og koster 500 pund. Mine spørgsmål er:

1. Kan jeg få rejsegodtgørelse for min rejse til England hvis jeg kun har en PMV?

2. Kan det betale sig at lave en enkeltmandsvirksomhed, hvis jeg har tænkt mig at lave virksomheden mens jeg studerer, og altså ikke kommer til at bruge hoveddelen af min energi på den? Er det så ikke lettere med papirarbejde m.m. med en pmv?

Med håb om hurtigt svar.

Mange hilsener

Wace

Fra Rødovre
Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 67
Fra  Starsø Bogføring ApS Skrevet kl. 10:44

Hej Wace.

Forskellen er jo egentlig din omsætningsgrænse. Hvis du regner med at komme over 50.000,- årligt, så kan du lige så godt lave en enkeltmands med det samme. Så skal der indberettes moms og laves selvangivelse. 

Men er det under og bare en hobby, så hold dig til pmw. Så slipper du for noget af papirarbejdet. 

Dog er der nogle krav vedr. udlandet. 

En hurtig søgning på google gav mig dette:

Hvad er en personligt ejet mindre virksomhed (PMV)?

En personlig ejet mindre virksomhed, er som en enkeltmandsvirksomhed ejet af dig selv, og kun dig selv. 
Et krav til at registrere en PMV er nemlig at den kun består af én person og ingen ansatte har.
PMV ligner stort set en almindelig personlig ejet virksomhed.
Forskellen ligger i at man i en PMV ikke afholder moms, fordi man i en PMV ikke må omsætte for over 50.000 kr. i en periode på 12 mdr. i træk.
Så en personligt ejet mindre virksomhed, er blot en uregistreret virksomhed, med et CVR-nummer, dog følger der nogle krav med når du vælger at oprette en personligt ejet mindre virksomhed.

Hvilke krav er der?

• Stifter og ejer er myndig (over 18 år)
  • PMV skal være ejet af KUN EN person
  • PMV må ikke forventes at omsætte for mere end 50.000 kr på 12 mdr i træk
  • PMV må ikke have ansatte
  • PMV må ikke afholde lønsum afgift
  • Ingen moms pligt
  • ingen import eller eksport til lande uden for EU
  • Virksomheden skal drives erhvervsmæssigt. (indtjening for øje, ikke en hobby virksomhed)
  • Stifter skal være dansk statsborger
  • PMV skal forny registreringen hvert 3. år

PMV er underlagt bogføringsloven så derfor, skal man føre regnskab over indtægter og udgifter og lave et årsregnskab, som viser overskuddet. Overskuddet skal indberettes til skat.
Du skal ikke indsende eller offentliggøre dit regnskab, men det skal eksistere. Og du skal gemme bogføringer og kvitteringer i 5 år fra udløbet af regnskabsåret.

Skat i PMV.

Ligesom i alle virksomheder, både de registrerede og uregistrerede, skal du BETALE skat. Man skal betale skat af overskudet
Tilmeldt 21. Jun 16
Skrevet kl. 10:54

Tak for svar! Det var egentlig også det jeg havde fundet frem til, men må jeg så bare gå ud fra at resten bare fungerer ligesom en normal virksomhed, og at jeg godt kan få rejsegodtgørelse?

Fra Rødovre
Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 67
Fra  Starsø Bogføring ApS Skrevet kl. 11:28
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29

Du kan få fradrag i form af diæter - eller direkte fradrag efter regning MEN naturligvis i PMV uden momsfradrag. Det er dog en forudsætning, at kurset er opbygning af eksisterende uddannelse og ikke består af ny alm viden/uddannelse. Ellers kunne alle jo trække deres uddannelse fra. 

Går ud fra maskinerne er fra DK eller EU - ellers skal du importregistreres og så giver enkeltmands sig selv. Der er ikke meget forskel arbejdsmæssigt vil jeg sige - læs evt min E-bog om PMV, enkeltmands og I/S som ang i dette link så ved du mere om regler og forskelle

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jun 16
Skrevet kl. 12:41

Tak for svar, begge to! :)

Det er egentlig bare en grunduddannelse/kursus. Det er et kursus i hvordan man sliber knive, men da jeg ikke vil sige at det er en decideret uddannelse, mere en udvidet tillæring, er det vel op til diskussion om jeg kan få fradrag? Jeg kan vel godt argumentere for at det er en opbygning af min gymnasielle uddannelse, da jeg ikke ser knivsliber som en uddannelse.

Er det argument helt ude i skoven, eller kan jeg godt få fradrag via den argumentation? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:43

ja det synes jeg er et godt stykke ude i den bemeldte skov faktisk. Hvis du var knivsliber og arbejdede med det i det daglige - så ville det gå - men ikke hvis det er noget helt rent nyt vil jeg sige

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jun 16
Skrevet kl. 13:02

Ok, det giver god mening :) Tak for svaret!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)