Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjemmekontor: Fradrag for husleje - hvordan?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 16. Aug 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stiller spørgsmålet på vegne af min mand, som har haft fuldtidsvirksomhed i vores hjem hele 2007. Der er indrettet kontor i et seperat rum i lejligheden; et rum uden gennemgang og med adgang kun via en fordelingsgang.

Godt opmuntret af http://tax.dk/pjecer/arbejdsvaerelse.htm har vi besluttet at trække udgiften for kontoret fra. Artiklen nævner at "husleje, el og varme" kan trækkes fra. El og varme er jo nemt nok - det formoder jeg blot er et fradrag i forhold til hvor mange m2 der er på kontoret ift. resten af boligen (procentvis). Men hvordan mht. husleje? Det er en ejerbolig, og vi får jo derfor et personligt fradrag for renter, som vi udnytter. Den udgift kan derfor næppe trækkes fra... eller?

Så, summasumarum: Hvordan udregner vi et fradrag for husleje for hjemmekontor?

mvh Marianne

Grøn hverdag, kostvejleder

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:59

Sidst jeg drøftede emnet med SKAT for et par år siden var svaret at det ikke kunne lade sig gøre i en lejlighed, da de forlangte at rummet skulle have egen indgang, jeg ved ikke om det stadigvæk er sådan.

Siden dengang har jeg fået mig et stort kontor i byen Wink 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:35

Det er klart at når man spørger Skat om sådanne spørgsmål så har de en rimeligt restriktiv holdning til det. Det du der har fået oplyst er noget sludder. Skat kan ikke stille krav om at rummet skal have egen indgang udefra men de kan stille krav om at værelset udelukkende anvendes til det erhvervsmæssige formål. Herudover er praksis for selvstændige erhvervsdrivende ikke så restriktiv som overfor lønmodtagere, hvor man formoder at arbejdsgiveren stiller lokaler til rådighed.

I en ejerbolig kan man fratrække  en andel af el, varme, ejendomsværdiskat, ejendomsskat, og andre udgifter. Man kan såmænd også lave en husleje som så udgiftsføres i virksomhedens regnskab og indtægtsføres i privatregnskabet. Fordelen er at man får fradraget i den personlige indkomst hvorimod indtægten indgår i kapitalindkomsten. Bruger I virksomhedsskatteordningen er huslejen samtidig at betragte som et privat indskud i virksomheden.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 16. Aug 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:05

Hej Bent,

Tak for svaret! Jeg formoder at kapitalindkomsten er beskattet anderledes end den personlige indkomst, siden du nævner det som en fordel. Endvidere så, ja, bruger vi virksomhedsskatteordningen. Jeg vil lige få læst lidt op på emnerne, så jeg kan følge med Smile

Mht. hvordan vi sætter huslejen, er jeg desværre stadig i tvivl. Er det blot en procentdel vi selv fastsætter (fx. kvadratmeter forholdet) af de samlede udgifter inkl. renter og hele gøjemøget? Eller har SKAT udstukket nogle guidelines/regler på området?

mvh Marianne 

Grøn hverdag, kostvejleder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:57

Kapitalindkomst indgår ikke beregningen af top og mellemskatten. Dog indgår positiv kapitalindkomst i beregningen, men har man et hus har man typisk også renteudgifter. Derved konverterer man i princippet en del af renteudgifterne til fradrag i topskatten.

Lejefastsættelsen er et skøn og det er ikke det Skat går mest op i men naturligvis skal det være rimeligt. Umiddelbart er en leje på 2.000 kr. pr. måned for et kontor ikke helt tosset. 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:26

Jeg lytter lige med - kan jeg bare skrive en lejekontrakt med mig selv.

Mit kontor har egen indgang. Faktisk har jeg fået etableret denne egen indgang i år - kan udgiften hertil måske også trækkes fra?

mvh Hans

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:38
Hvis vi taler om en personlig virksomhed er det ikke nødvendigt at lave en lejekontrakt. Forudsat at du kan sandsynliggøre et behov for kontor hjemme og også anvender det har du da gode chancer for at opnå fradrag, men det kan naturligvis altid blive genstand for en drøftelse med Skat. 

Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 20:50

Jeg gjorde det på et tidspungt at jeg trak en % sats fra

lejlighed på 100 m2 Kontor 20 m2

Så jeg trak 20 % af alle boligudgifterne fra - eller revisoren gjorde

Så det er vel bare sådan man gør - Inden det bliver alt for komplekst ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:29

Ja og nej. Hvis du bor i en lejet lejlighed ja så fratrækker du en procentandel af lejeudgiften. Men i en ejerbolig er det noget andet. Du fratrækker også en procentandel af udgifterne (ejendomsskat, ejendomssværdiskat, el, varme, vand), men herudover er det god ide - hvis man anvender virksomhedsordningen at sætte en skønnet leje som udgiftsføres i virksomhedsordningen og indtægsføres over i privaten (med fradrag af de opgjorte udgifter):

VSO:    Fradrag anslået lejeudgift    24.000

Privat.   Indtægt anslået lejeindt.     24.000
            Andel af udgifter                -8.000      16.000

Resultatet på bundlinien er

1) har fået konverteret en privat hævning på 24.000 kr. til en udgift i VSO 
2) har fået flyttet 24.000 fra beskatning som personlig indkomst til kapitalindkomst

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:20

Hej hej.

Er muligheder for skattefradrag de samme når firmaet indtil videre ikke er en fuldtidsbeskæftigelse? Jeg og den anden ejer af vores nystartede firma, har nemlig begge fuldtidsjob ved siden af.

Venlig hilsen

Kasper Andersen

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)