Jeg har startet ny virksomhed og skal starte med at sælge ydelser til anden virksomhed i den græske del af Cypern alså inde for EU, arbejdet kommer til at foregå offshore i andre lande både inde for og uden for EU
Er der nogle der har noget erfaring med hvordan jeg skal gøre det?
Jeg har startet ny virksomhed og skal starte med at sælge ydelser til anden virksomhed i den græske del af Cypern alså inde for EU, arbejdet kommer til at foregå offshore i andre lande både inde for og uden for EU
Er der nogle der har noget erfaring med hvordan jeg skal gøre det?
Skal der dansk moms på regningen?
Skal jeg registreres for moms i Cypern?
Jeg går ud fra du er momsregistreret i DK? Ligeledes, den virksomhed på Cypern du udfører opgaver for, er den momsregistreret?
Det skal du lige svare på inden du kan få svar på dit spørgsmål.
Jeg ledte lidt videre efter jeg skrev indlægget og fandt jeg skulle sørge for at sikker mig dokumentation for det firma jeg sælger ydelse til er registreret og det er de, desuden har jeg tidligere været ansat i den virksomhed.
Jeg er selv helt alm. moms registreret som enkeltmands virksomhed her i DK
Jeg ledte lidt videre efter jeg skrev indlægget og fandt jeg skulle sørge for at sikker mig dokumentation for det firma jeg sælger ydelse til er registreret og det er de, desuden har jeg tidligere været ansat i den virksomhed.
Jeg er selv helt alm. moms registreret som enkeltmands virksomhed her i DK
At du har været ansat i samme virksomhed er ikke så relevant. Det er dog vigtigt, at det arbejde du udfører har karakter af en selvstændig ydelse og ikke har karakter af et lønmodtager-forhold.
I forhold til moms, så er det helt korrekt at tjekke virksomheden i forhold til om de er korrekt momsregistreret. For at være på den sikre side bør du gøre det løbende, i hvert fald hvis det ikke blot er en engangs opgave du udfører for dem.
Dernæst i forhold til selve faktureringen, salg af ydelser tager udgangspunkt i virksomhedernes hjemsted, så du skal fakturere uden moms med teksten "omvendt betalingspligt", " reverse charge" eller lign. et eller andet sted på fakturaen. Derudover skal din kundes momsnummer fremgå sammen med navnet.
Arbejdet vil være div. projekter og vil ikke minde om fast ansættelse. Jeg har en del gamle kollegaer som arbejder på samme måde og de har så vidt jeg ved ikke haft problemer med det.
John, når du skriver det skal indberettes i rubrik c (Læste jeg også på skats hjemmeside) så må det være omsætning jeg skal skrive ik? Da jeg ikke har fået nogle moms jeg kan indberette.
Har i også en god ide til en revisor som ved lidt om dette emne?
Jeg tænker det kan være smart at gøre brug af det 4-5 gange om året, ihvertfald de første år til man selv får 100% styr på det.