Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejdsværelse i hjemmet

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Det vil være tale om kapitalindkomst, hvis der er tale om udlejning af værelse i bolig, som du selv ejer OG hvis udlejningen sker til beboelse. Det er der ikke tale om her hvor du lejer værelset ud til erhverv.

Både John og dig virker meget skråsikre på at det ikke er kapitalindkomst. 

Men jeg tillader mig at udfordre jer på om det ikke kan lade sig gøre alligevel.

Personskatteloven § 4, nr. 6 -> Ejendomsværdiskatteloven § 4, nr. 5 -> Vurderingsloven § 33, stk. 5

Der benyttes formuleringen "som i væsentligt omfang benyttes erhvervsmæssigt"

En hypotetisk situation; Jeg udlejer en et værelse i mit hus, med selvstændig indgang og eget the-køkken, til en "stakkels studerende" der ikke kan finde et værelse på kollegium.

Jeg bliver beskattet (efter eget valg) af bundfradragsreglen, det antager jeg at have ret til.

Hvis denne "stakkels studerende" i stedet anvender værelset til kontor for sin erhvervsvirksomhed og ikke længere bor der, så skal jeg lige pludselig beskattes anderledes? som personlig indkomst og ikke som kapitalindkomst?

Det kan sagtens være I har ret, synes bare ikke reglerne fremgår klokkeklare i forhold til hvad den udlejede del anvendes til.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04

synes udlejning til stakkels studerende som betaler leje privat og så i stedet bruger til erhverv )og vel så stadigt i alle fald lejer som privat?) komplicerer unødigt - men kan huske tråden galt og har ikke set hele vejen tilbage

Er det ikke til hans eget ApS han har forbedret noget og nu vil vil leje ud og dermed vel klar erhvervsleje

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:38

Cookie - John Hannover:

Er det ikke til hans eget ApS han har forbedret noget og nu vil vil leje ud og dermed vel klar erhvervsleje

Jeg læser problemstilling ligeledes, men kan i den sammenhæng ikke rigtig se andre problemstillinger end om selve lejebeløbet er på markedsvilkår (Efter arms-længde princippet)

Jeg efterlyser hvad det er i baserer en så klar konklusion på? Hvorfor er det "erhvervsleje" når man lejer det samme værelse ud til sit eget ApS fremfor en der ønsker at bo der?

Findes der noget som bekræfter, juridisk vejledning eller lignende. 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)