Både John og dig virker meget skråsikre på at det ikke er kapitalindkomst.
Men jeg tillader mig at udfordre jer på om det ikke kan lade sig gøre alligevel. Personskatteloven § 4, nr. 6 -> Ejendomsværdiskatteloven § 4, nr. 5 -> Vurderingsloven § 33, stk. 5 Der benyttes formuleringen "som i væsentligt omfang benyttes erhvervsmæssigt"
En hypotetisk situation; Jeg udlejer en et værelse i mit hus, med selvstændig indgang og eget the-køkken, til en "stakkels studerende" der ikke kan finde et værelse på kollegium. Jeg bliver beskattet (efter eget valg) af bundfradragsreglen, det antager jeg at have ret til. Hvis denne "stakkels studerende" i stedet anvender værelset til kontor for sin erhvervsvirksomhed og ikke længere bor der, så skal jeg lige pludselig beskattes anderledes? som personlig indkomst og ikke som kapitalindkomst?
Det kan sagtens være I har ret, synes bare ikke reglerne fremgår klokkeklare i forhold til hvad den udlejede del anvendes til. |
synes udlejning til stakkels studerende som betaler leje privat og så i stedet bruger til erhverv )og vel så stadigt i alle fald lejer som privat?) komplicerer unødigt - men kan huske tråden galt og har ikke set hele vejen tilbage
Er det ikke til hans eget ApS han har forbedret noget og nu vil vil leje ud og dermed vel klar erhvervsleje
vh John Hannover