Hej alle, Er der nogen, der kan svar på følgende: Jeg sagsøgte en person i en erstatningssag. Sagen var af økonomiske årsager, anlagt som småsag. Modparten udeblev fra e telefonmøde, og han fik derfor en udeblivelsesdom, hvor i jeg fik fuldt medhold, og han skulle betale et erstatningsbeløb til mig. Modparten fik lov til at genoptage sagen, men samtidig bestemte retten, at sagen skulle fortsættes som en almindelig retssag. Dette ville betyde flere udgifter, som jeg faktisk ikke har råd til, og jeg kunne ikke få fri proces. Derfor hævede jeg sagen efter råd fra en advokat. Det er nu gået over en måned siden jeg skrev til retten og meddelte, at jeg hævede sagen, men jeg har ikke fået nogen respons. Spørgsmålet er så, om dommen også er "ophævet" og jeg ikke har ret til erstatningen? Selve erstatningen er ikke så vigtig for mig, men jeg ville jo gerne have, at der stadig foreligger en dom. Er der nogen af jer kloge hoveder, der ved om dommen stadig står ved magt??? Mange hilsener Gøjen |
Du kan ikke bare hæve en retssag uden at modparten også siger god for dette. Nægter modparten at sagen skal hæves, så fortsætter sagen i civilretten.
Du bør derfor ringe og spørge retten, om sagen er hævet eller ej.
Er sagen hævet, er dit krav ligeledes bortfaldet, da der ikke er faldet dom i den konkrete sag. Sagen blev jo genoptaget, dermed ophæves den tidligere dom, og sagen fortsætter ved retten, hvor der til sidst afsiges en ny dom...