Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning på værktøj samt "overskud"

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

da jeg står og er ved at starte selvstændig tømrer i enkeltmandsfirma har jeg lige et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.

Min hovedpine handler om køb af værktøj som fx skruemaskiner, save og diverse andre ting som kan gå i stykker, blive væk, blive slidt op. Hvad sker der med sådan nogle ting hvis man må lukke sit firma, skal man så have regninger på alle sine indkøbte vare gennem tiden, og så derfra udregne skat og moms osv som skal betales? 

og er indkøb af værktøj også en del af udgiften i firmaet så det bliver modregnet i indtægter og derved bliver skatten af overskuddet

indtægter - udgifter (her også regnet værktøj i) = overskud

Håber det giver mening, ellers spørg.

og ja der kommer revisor på når det hele kommer op og køre.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 15:03

Værktøj er en udgift i din virksomhed og er det er der fradrag for. 

At udstyr bliver væk, slidt op, og går i stykker er blot en del af det at være håndværker og det ændrer ikke på at der stadig er fradrag for det. Hovedpinen i det er blot at du skal have anskaffet noget nyt værktøj :) (som der så også vil være fradrag for)

Du skal gemme regninger mv. i 5 år i tilfælde af SKAT vil have dokumentation :)

Hvis værktøj er over t.kr. 13 pr. værktøj kan du ikke trække det fra med det samme, men i stedet få fradrag over nogle år i takt med du må afskrive på det.

Indtægter - udgifter = overskud og det du skal beskattes af, så husk at ligge til siden til den skat du skal betale. Det ville være træls at bruge alle pengene du har haft i overskud og så finde ud af du ikke har penge til at betale din skat.

Tilmeldt 2. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:01

tak for svar!

bare lige får at skære det ud i pap for mig, så hvis jeg har indtægter for 40.000 en måned, så vælger at gå ud og bruge 10.000 på værktøj, så er mit overskud og dermed det der skal betales af

40.000 - 10.000 = 30.000 jeg bliver beskattet af og derved sparer man egentlig lidt sin trækprocent på værktøj som er indkøbt i firmaet? 

og regningen på værktøjet gemmer jeg i 5 år, men jeg kan risikerer efter 1 måned at værktøjet er væk og derved ikke kan fysisk fremvise det..?

Igen tak for svar til en der skal have nogle ting 2 gange ;) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01

martinmc:
værktøj som fx skruemaskiner, save og diverse andre ting som kan gå i stykker, blive væk, blive slidt op. Hvad sker der med sådan nogle ting hvis man må lukke sit firma, skal man så have regninger på alle sine indkøbte vare gennem tiden, og så derfra udregne skat og moms osv som skal betales? 

Ja hvis du lukker, så skal alt du har købt tages ud igen - ved salg til andre eller dig selv. Er det gået i stykker bør du notere det på opr købsnota - evt dokumentere med et billede osv - jo bedre du dokumentere, jo mindre risiko for at skat vil tro du har behold noget selv

Det tages ud til markedspris efter indkøbsåret - og den dokumenterer du så også så godt du kan med ex fra DBA eller andre brugtsteder. Momsen er fuld moms anskaffelsesåret og så 20% ned hvert år indtil moms år 6 er 0.- Den følger dermed ikke den evt markedspris men har fast sats

Resten har du fået fint svar på og klogt med revisor

Overvej om ikke det skal drives i selskabsform, da tømrer vel kan have en vis risiko i forhold til både kunder og det udførte arbejde. Du kan se alle former for personlig virksomhed + selskaberne IVS og ApS hold op mod hinanden og hver for sig + en masse inspiration og gode råd + skat og moms i min E-bog Selvstændig som du kan se indholdsfortegnelse til her 

I alle fald, sæt dig godt ind i hvilken form der er optimal for dig - og god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 17:40
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)