Jeg kunne godt bruge et godt råd. Kort forklaring om mit problem. Jeg har planer om launch af et website, som kommer til at tiltrække noget opmærksomhed pga en kendis-faktor forbundet med det. Jeg har indgået en aftale med en meget kendt person, som umiddelbart skal være ansigtet uadtil, mens jeg er silent partner - men planen er, at personen ikke skyder penge ind. Jeg gør det meste af arbejdet, betaler for driften og personen sørger for, at sitet får opmærksomhed. Nu til mit problem. Jeg har tidligere været en del af noget dårlig medieomtale - ikke noget der er endt i et strafbart forhold - men bare dårlig omtale. Så jeg kan næsten se for mig, at hvis jeg opretter en enkeltmandsvirksomhed og skal skrive mit CVR på et website, så kommer den dejlige Jantelov med negative overskrifter - kendt person xx i firma med ham xx - og selv om der sådan set ikke er noget i vejen for, at den kendte person samarbejder med mig, så vil både han og jeg da gerne være foruden negativ omtale. Også i forhold til annoncører/samarbejdspartnere. Hvis medierne ikke har et bevis for mit ejerforhold kan de ikke rigtig lave en historie på, at jeg eksempelvis arbejder i firmaet. Det kan de ikke rigtig have ondt i røven over, at man får en chance til, når man har begået en fejl. SKAT skal naturligvis kende alt til mit engagement i firmaet, det er udelukkende dårlig medieomtale, jeg frygter lidt. Nu til mit spørgsmål - Hvordan kan jeg skjule et ejerforhold på et website eller i hvert fald gøre det uigennemskueligt? - vil der være en anden smart virksomhedskonstruktion sammen med den kendte partner, som kan skjule mit navn? - Kan min partner oprette et CVR - men hvor jeg administrerer firmaet, uden at der venter personen et enormt stykke administrativt og skattemæssigt bøvl i den forbindelse? Håber jeg har forklaret mit problem godt nok, og at der findes hjælp på mit spørgsmål. Tak på forhånd og rigtig god Påske. |
Du kan ikke oprette enkeltmands CVR uden du kan spores - via CVR nummer som ejer. Du kan heller ikke oprette selskab lovligt uden du som ejer kan spores.
Du kan lade kendissen oprette og så ansætte dig - og lønne dig for at lave alt arbejde, så kan du (eller en revisor) jo tage alt med løn/skat/moms og selv arbejdet.
Om det så lykkes at holde det skjult ved jeg ikke. Jeg ville ikke leve et liv hvor jeg skulle være i flyverskjul. Jeg ville tage det som en mand, også med det bøvl det kan give, kortvarrigt formentlig, og kendissen ved vel alt om det allerede, og må jo tage stilling
Du kan i alle fald ikke eje noget skjult navnemæssigt - max kan du have adresse hos en advokat, men dit navn kan findes
vh John Hannover