Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomheds struktur

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har i dag en enkeltmands ejet virksomhed. Deruover har jeg et ivs Holding selskab som jeg fik lavet i forbindelse med et partnerskab om en anden virksomhed. Nu vil Jeg gerne have at mit Holding selskab ejer mit andet firma. Derfor overvejer jeg at lukke mit enkeltmands ejet virksomhed og oprette et ivs drift selskab. Hvordan gør jeg det? Skal jeg bare oprette et ivs og kan man i den forbindelse angive at det er mit Holding selskab der ejer det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:05

du kan lade dit holding stifte et IVS - så ejer det jo det -Du skal huske hvert selskab koster - administration - sambeskatning giver ofte behov for revisorhjælp - to erhvervskonti med risiko for pris - Begge selskaber SKAL være omfattet af lovpligtig arbejdsskadeforsikring - måske kan du få begge CVR med på en hvis du kun er dig selv-  men uanset omsætning og løn - regn et par tusinde der også

Din enkeltmands kan så afviklet, men her vil der - når du har et selskab der f.eks. overtage aktiver kunne være vurderingsproblemer og i høj  grad mulighed for goodwill som vil koste skat - derfor - tal med en revisor inden du går videre

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 18:34
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:33

mrjjensen:

Kunne man ikke overveje at anvende reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse?

jo til ApS ikke til IVS som ønskes- og så har man også bagefter turen ind i holding med det frem for at holding stifter selv - men jo vis der er større goodwill os så kunne man bestemt

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Apr 14
Skrevet kl. 19:40

IVS bliver jo til ApS over tid, og holdingstruktur kan da også ordnes ved omdannelse.. Og så kunne man fusionere de to holdingselskaber efterfølgende...

Og nej. Ved godt man ikke kan omdanne fra personlig virksomhed til IVS...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:46

ja IVS KAN blive til ApS - det er jo frivilligt og koster jo en del, da der skal revisor erklæring på - helt som ved apportstiftelse i princip. Jeg ser en del der ikke vælger at omdanne.

Det vil også gøre det lidt vanskeligere at flytte det ind under nuværende holding - end bare stifte nyt - men i alle fald: -Hvis der skal omdannes - er det til ApS - og igen nok nogen lunde samme pris - mon ikke 7.000 -10.000 kr for den sag i revisorerklæring - men så har man jo et ApS fra start, forudsat der er de værdier i enkeltmands virksomheden

Det skal jo så også med, at der skal være lidt penge for at flytte aktiver - igen afhængigt af beløb, men det kan evt klares med et lille lån fra ejer til nye IVS (eller lidt ekstra kapital fra start 

Jeg tror uanset hvad, det er klogt for trådstarter at lige sidde med en revisor e.l. for at se hvad problemer der evt er ved at sælge aktiver til et IVS - om det udløser skat af enkeltmandsvirksomheden eller ikke - og så tage den derfra. Et IVS stiftet af holding er i alle fald klart billigste vej og giver strukturen Holding der ejer drift dag et

vh John H

Tilmeldt 4. Apr 14
Skrevet kl. 19:59
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Du råder til at søge revisor, men alligevel er du fast besluttet på, hvad du mener er rigtigst...

Det er vel svært at sige noget om ud fra det oplyste.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39

mrjjensen:

Du råder til at søge revisor, men alligevel er du fast besluttet på, hvad du mener er rigtigst...

Det er vel svært at sige noget om ud fra det oplyste.

nah - jeg er netop ikke fastbesluttet men nævner et par scenarier - Jeg råder ud fra det oplyste - og ud fra, at det som udgangspunkt er smart at lade holding stifte IVS hvis andet andet er lig  - og så siger jeg i hvert svare - helt som du nok så også mener - at det er klogt at søge revisor.

Det hander om, at jeg mener trådstarter dermed har en vis viden, som gør det nemmere at tale med revisor og jeg synes tråden bliver lidt nytteløs, hvis man bare skriver - søg revisor. Jeg ved ikke hvorfor du virker sur faktisk, men jeg synes det er fint vi kan ha hver sin indfaldsvinkel - og så må trådsrater jo vælge - og - tror jeg vi er eninge om, få en vurdering ud fra de tal hans personlige virksomhed udviser

ha en god Lørdag

vh John H

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 11:17

Tak for de mange gode svar. 

Grunden til at jeg går med overvejelsen er at jeg har et job i hverddagen. Min enkeltmands virksomhed kører jeg i fritiden. Men for at jeg ikke skal beskattes 50% eller mere på min enkeltmands virksomhed. Tænkte jeg at få virksomheden ind under mit Holding for derved at betale udbytte istedet. Hvilket kun bliver beskattet med 27%

Er det en farbar vej eller er det bedre at beholde mit nuværende setup?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:25

Freelance konsulent:
Tænkte jeg at få virksomheden ind under mit Holding for derved at betale udbytte istedet. Hvilket kun bliver beskattet med 27%

Forinden du bliver beskattet med de 27% så har du jo også skulle betale selskabsskat af beløbet - så skattemæssigt vil det stort setvære underordnet om du vælger den ene eller den anden model i forhånd til hvad du selv har i hånden efter skat.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)