Er ved at oprette min kontoplan og på hver konto skal man i et felt "Årsafslutning" vælge om saldo skal nulstilles eller overføres til året efter. Er der en "regel" - evt. et dokument for hvilke konti der skal det ene og hvilke det andet? Og konti under balancen skal de alle stå som saldo/status (altså lige udover overskrifter, grupper osv.) - der hvor jeg vil hen er, skal nogen af kontiene herunder stå som drift?
|
Der findes forskellige typer af konti alt efter hvor de er placeret i regnskabet.
Du har Driften som også kaldes resultatopgørelse
Under denne gruppe har du omsætning, omkostninger som samlet gerne skulle give periodens resultat
Så har du din Status, som også kaldes Balancen
Denne gruppe inddeles igen i Aktiver og Passiver
Simpelt fortalt er Aktiver de ting virksomheden aktivt kan benytte såsom Bygninger, Biler, Varelager, Tilgodehavender hos debitorer, Kassebeholdning og eventuel positiv saldo på Bankkonti
Passiver er en opgørelse over hvordan aktiverne er finansieret, er det egenkapital (anpart/aktiekaptial), eller fremmed kapital i form af gæld til kreditorer, gæld til Skat (skat og moms), Skyldige lønomkostninger (tilbageholdt A-skat, AMBI o.s.v), banklån eller lign.
De konti, som vedrører den daglige drift (omsætning og omkostninger) er af typen [Drift]. Disse nulstilles hvrert år, og resultatet overføres til egenkapitalen. Har virksomheden genereret et overskud forøges egenkapitalen og den forringes hvis der er tale om underskud.
Alle konti vedrørerende Status (altså aktiver og passsiver) skal IKKE nulstilles ved årsskiftet, og skal derfor være af typen [Status]. Du mister jo ikke de 3.000 kr du har liggende i kassen eller gælden til bank på 2.000.000 bliver ikke bare væk, når året skifter. Det kunne være ønskværdigt, men desværre
Den nemmeste måde at overskue dit regnskab på er hvis du opretter kontiene i nogenlunde følgende rækkefølge
Driftskonti
Omsætning
Vareforbrug
= Dækningbidrag
Markedsføringsomkostninger
= Markedsføringsbidrag
Lokaleomkostninger
Administrationsomkostninger
Lønomkostninger
Bildrift
= Kontante Kapacitetsomkostninger
= Resultat før afskrivninger
Afskrivninger
= Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
= Resultat før skat
= Periodens resultat
Status konti
Aktiver
Immaterielle aktiver
Materielle aktiver
Varelager
Tilgodehavender
Likivide beholdninger
Passiver
Egenkapital (Her overføres årets resultat ved nulstilling af driften)
Fremmed kapital
Kassekredit
Anden gæld
Skyldige lønomkostninger
Det er bare sådan ca. en fornuftig opstilling, men der er mange ting, som gøre sig gældende for at man laver andre valg. Denne opstilling er baseret på en handelsvirksomhed og er lavet ud fra, hvad jeg lige kunne huske i hovedet, så jeg har muligvis glemt lidt eller flyttet lidt rundt.
Måske kunne det være smart, at bede din revisor om en kontoplan, de har ofte nogle til ligge, som kan importeres. Så skal du kun lave få tilrettelser, således at den passer til din virksomhed.
Håber du kan bruge det til lidt fornuftigt
Nightfall