Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontoplan - nulstil saldo eller overfør??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ved at oprette min kontoplan og på hver konto skal man i et felt "Årsafslutning" vælge om saldo skal nulstilles eller overføres til året efter.

Er der en "regel" - evt. et dokument for hvilke konti der skal det ene og hvilke det andet?

Og konti under balancen skal de alle stå som saldo/status (altså lige udover overskrifter, grupper osv.) - der hvor jeg vil hen er, skal nogen af kontiene herunder stå som drift?

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 00:34

Der findes forskellige typer af konti alt efter hvor de er placeret i regnskabet.

Du har Driften som også kaldes resultatopgørelse

Under denne gruppe har du omsætning, omkostninger som samlet gerne skulle give periodens resultat

Så har du din Status, som også kaldes Balancen

Denne gruppe inddeles igen i Aktiver og Passiver

Simpelt fortalt er Aktiver de ting virksomheden aktivt kan benytte såsom Bygninger, Biler, Varelager, Tilgodehavender hos debitorer, Kassebeholdning og eventuel positiv saldo på Bankkonti

Passiver er en opgørelse over hvordan aktiverne er finansieret, er det egenkapital (anpart/aktiekaptial), eller fremmed kapital i form af gæld til kreditorer, gæld til Skat (skat og moms), Skyldige lønomkostninger (tilbageholdt A-skat, AMBI o.s.v), banklån eller lign.

De konti, som vedrører den daglige drift (omsætning og omkostninger) er af typen [Drift]. Disse nulstilles hvrert år, og resultatet overføres til egenkapitalen. Har virksomheden genereret et overskud forøges egenkapitalen og den forringes hvis der er tale om underskud.

Alle konti vedrørerende Status (altså aktiver og passsiver) skal IKKE nulstilles ved årsskiftet, og skal derfor være af typen [Status]. Du mister jo ikke de 3.000 kr du har liggende i kassen eller gælden til bank på 2.000.000 bliver ikke bare væk, når året skifter. Det kunne være ønskværdigt, men desværre Stick out tongue 

Den nemmeste måde at overskue dit regnskab på er hvis du opretter kontiene i nogenlunde følgende rækkefølge

Driftskonti

Omsætning

Vareforbrug

= Dækningbidrag

Markedsføringsomkostninger

= Markedsføringsbidrag

Lokaleomkostninger

Administrationsomkostninger

Lønomkostninger

Bildrift

= Kontante Kapacitetsomkostninger

= Resultat før afskrivninger

Afskrivninger

= Resultat før finansielle poster

Finansielle poster

= Resultat før skat

Skatter

= Periodens resultat

Status konti

Aktiver

Immaterielle aktiver

Materielle aktiver

Varelager

Tilgodehavender

Likivide beholdninger

Passiver

Egenkapital (Her overføres årets resultat ved nulstilling af driften)

Fremmed kapital

Kassekredit

Anden gæld

Skyldige lønomkostninger

Det er bare sådan ca. en fornuftig opstilling, men der er mange ting, som gøre sig gældende for at man laver andre valg. Denne opstilling er baseret på en handelsvirksomhed og er lavet ud fra, hvad jeg lige kunne huske i hovedet, så jeg har muligvis glemt lidt eller flyttet lidt rundt.

Måske kunne det være smart, at bede din revisor om en kontoplan, de har ofte nogle til ligge, som kan importeres. Så skal du kun lave få tilrettelser, således at den passer til din virksomhed.

Håber du kan bruge det til lidt fornuftigt

Nightfall

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 01:17

Ja, Nightfall skriver det meget korrekt og fornuftigt. Lad mig alligevel bidrage med en forklaring - måske hjælper det at få det forklaret på en lidt anden led.

De første konti i dit regnskab er 'Drift' - de nulstilles ved overgang til nyt regnskabsår. Derefter følger 'Status' - de overføres (nulstilles ikke).

I løbet af året vil dine indtægter forhåbentlig overstige dine udgifter. Det betyder at der er posteret mest i kredit (minus) på 'drift'konti. Mindst i debet (plus). Som det sidste posterer du een transaktion:  'Årets resultat' i debet på 'Drift' og i kredit på 'Status' - den del af Status der hedder 'Egenkapital'. På den måde opnår du at summen af alle konti i 'Drift' regnet med fortegn bliver nul. His du derfor i det nye års regnskab har nulstillet alle drift-konti, så vil det hele alligevel fortsat balancere.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 01:23
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 12:24

Tusind tak for de meget fine forklaringer...

Nu vil jeg se om jeg kan få kontoplanen sat færdigt op idag og hvem ved, måske jeg vender tilbage på denne tråd med flere spørgsmål.

Til Anette: Desværre nej, jeg bruger Aesiras.

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 14:37

Anette/Inloco >> vedr. SummaSummarum:

Hvad er egentlig din holdning til at SummaSummarums 'Årsafslutning' efterlader et regnskab for 'gammelt år' hvor resultatet ikke er ført ned på egenkapitalen?. Jeg gør det altid manuelt før årsafslutning, for jeg synes det ser 'ufærdigt' ud at åbne et 'gammelt' regnskab hvor driftsiden ikke balancerer og hvor 'egenkapital ultimo' ikke er ultimo - det ligner for mig et igangværende regnskab.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:27

@ Henrik: Jeg kunne da godt ønske mig nogle bedre muligheder for at afslutte generelt - og diskuterede det også med Stones Software inden udgivelsen af v.3, men det kom ikke med. Jeg ville gerne have haft flere andre ændringer med, og jeg har da også (i al beskedenhed) foreslået nogle features, som er med i v.3, men altså ikke noget alvorligt vedr. afslutningen.

Imidlertid er det stadig det intuitivt bedst opbyggede lille regnskabsprogram til en - trods alt - stadig rimelig pris, så jeg anbefaler stadig mange at bruge det.

Dit forslag med at flytte resultatet ned inden årsafslutning er rigtig godt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)