Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura fra privat til erhverv - krav fra skat

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
PMV skal behandles som en enkeltmandsvirksomhed, og derved er den ikke omfattet af bestemmelserne om indberetning af ydelser/honorarer.
ja sådan ville jeg ha set det inden Whiskey og Jesper jo faktisk henviser til lovens eneste tekst som jeg er-  en hver betaling der ikke er omfattet af moms....  Men ja-  jeg tror man har overset noget i så fald, for det går jo kun at indberette via CPR

Whiskey og Jesper har jo så bare ret i at loven siger

loven siger § 7 - stk 1 at 
 der skal ske indberetning af al B indkomst hvor der efter merværdiafgiftsloven IKKE skal svares merværdi af beløbet 

og ja det er jo faldet med PMV - og loven siger jo ikke at der ikke skal indberettes for enkeltmands - mon jo at AL B indkomst hvor der efter merværdiloven ikke skal svares merværdi af beløbet - så det er lovgrundlaget jeg lidt leder efter - og ikke fornemmelsen af at sådan var det nok tænkt Stick out tongue

Lidt længere udklip

§ 7 A. Alle, der i en kalendermåned i deres virksomhed har foretaget udbetaling eller godskrivning af beløb m.v., der efter skatteministerens bestemmelse, jf. stk. 2, er omfattet af indberetningspligten, skal, hvad enten der er tale om løbende beløb m.v. eller om engangsbeløb m.v., hver måned uden opfordring foretage indberetning om beløb m.v. til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister §§ 3 og 4.

Stk. 2. Indberetningspligten omfatter efter skatteministerens bestemmelse, i det omfang beløbet ikke er A-indkomst:

1) Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse,når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet, herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for afholdte udgifter ved indkomstens erhvervelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:

Jeg er ikke enig...

PMV skal behandles som en enkeltmandsvirksomhed, og derved er den ikke omfattet af bestemmelserne om indberetning af ydelser/honorarer.

Tonny

Hej Tonny,

Ikke at jeg ikke synes det ville være hensigtsmæssigt, hvis en PMV kunne behandles på samme måde som en momsregistreret virksomhed.

Nu har jeg gennemgået såvel forarbejderne samt karnovs noter til § 7 A, stk. 1 og det ikke lykkedes mig at finde juridisk grundlag for din påstand. Det kan sagtens være jeg har misset noget (materialet til skattekontrolloven er omfattende), så har du noget der kan underbygge din påstand?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08

Jeg har en sær fornemmelse af at lovskaberne måske missede en tanke da de besluttede om PMV og at vi gerne ville ha det på en måde i virkeligheden - fordi det føles rigtigt men vi har svært ved at finde et lovgrundlag der ikke siger - al ikke momspligt ydelse xxxx skal indberettes .....

vh John Hannover

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 23:07
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

I er nogle værre lommejuristerBig Smile

I forbindelse med private personers ydelser på faktura til virksomheder: 

Der skelnes i skattepraksis mellem honorar/løn eller erhvervsmæssig virksomhed.

Arbejder en privat person på faktura for en virksomhed og bærer virksomheden hele risikoen for personen, er denne lønmodtager - virksomheden, der modtager faktura, SKAL indberette jf. jeres ellers så smukke paragrafhenvisninger.

Arbejder en privat person på faktura for en virksomhed, og bærer personen selv risikoen for et økonomisk tab, er denne at betragte som erhvervsmæssig virksomhed og modtagervirksomheden skal IKKE indberette. 

Så det er altså et rent vurderingsspøgsmål fra sag til sag - herunder kan en PMV både anses for at være en virksomhed og en "forklædt" lønmodtager. Så Tonny samt lommejuristerne har begge delvist ret. 

Længe leve det danske skattebureakrati 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Trusted Partner:

I er nogle værre lommejuristerBig Smile

Arbejder en privat person på faktura for en virksomhed, og bærer personen selv risikoen for et økonomisk tab, er denne at betragte som erhvervsmæssig virksomhed og modtagervirksomheden skal IKKE indberette. 

Ikke for at hakke Trusted Partner - men det er rimeligt nok at vi lige får lovgrundlaget og ikke bare en bombastisk udtalelse Big Smile og så er debatten da super

Kan revisorer bekræfte at hvis en CPR person sender en faktura til en momsregistreret virksomhed for udførelse af en helt selvstændig ydelse, så skal virksomheden IKKE indeberette, hvis personen har risikoen (som man vel har ved helt selvstændig ydelse - hjemmeside osv).

Jeg mener det strider klart mod loven. (og nu taler jeg ikke PMV men faktura for ydelse fra CPR person til firma - for det er vel korrekt at selv faktura fra enkeltmands virksomhed kan være indberetningspligtig faktisk hvis selve arbejdet svarer til honorar-men fra CPR er den det altid)

vh John H

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51

Jeg synes også denne her giver Whiskey og Jesper helt ret:

Momsfritagne ydelser i forhold til momspligtige ydelser

Indberetningspligten omfatter alle former for honorarer for personlige arbejds- eller tjenesteydelser, der ikke er momspligtige.

Dog er der ikke er indberetningspligt efterSKL § 7 A, stk. 2, nr. 1, for vederlag for personbefordring samt udlejning, bortforpagtning og administration af fast ejendom, der hver især er fritaget for moms efter ML § 13, stk. 1, nr. 8 og 9. Se indberetningsbekendtgørelsens § 11, stk. 1, nr. 1, litra a og b.

Omvendt er der pligt til at indberette vederlag for momspligtige leverancer af ydelser, men hvor det konkrete vederlag er faktureret uden moms, fordi ydelsen er leveret af en person, hvis erhvervsmæssige omsætning ikke overstiger 50.000 kr. årligt, og som derfor ikke er registreringspligtig for moms efter momslovens § 48, stk. 1, 1. pkt. Det kan fx være ydelser fra tolke, tegnere, fotografer mv.

Jeg vil mene loven er klar nok  og at punktet - måske utilsigtet - rammer PMV som jo netop er under de 50 t altid (og nok svært at påstå det er del af intensiv erhvervsmæssig drift som begrundelse for at undlade indberetning)

vh John H

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 23:59

Cookie - John Hannover:
SKULLE gives = erhvevskonto SKULLE lovmæssigt gives til alle CVR - også selv om du ofte skriver det som at vi andre er meget galt ude. Det får du altså ikke mere ret i bare - slet ikke når du som i NemID taler mod bankankenævn med dommere og alt og - lovtekst og jo i øvrigt praksis +  en absolut anerkendt revisor som også har arbejdet mange år i skat + Jespers lovgennemgang inkl. Karnov.

Kære John,

Lad os holde trådene adskilt. Herunder har jeg ikke bestridt en afgørelse, så venligst undlad at bygge stråmænd.

Selv den bedste kan fejlvurdereWink Hvilket jeg vist også erkendte i tråden. 

Jeg er her for i et roligt øjeblik at bidrage med den viden, der i sin skrivende stund ligger på "harddisken". Folk må hjertens gerne være kritiske/tvivlende over mine indspark, det tager jeg mig ikke af. Jeg nægter dog bare at kulegrave søgemaskiner for at bevise mine påstande samt at debattere i al uendelighed.

God aften! 

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 00:04

Cookie - John Hannover:
men det er rimeligt nok at vi lige får lovgrundlaget og ikke bare en bombastisk udtalelse

Det er herunder i forlængelse af mit sidste indlæg meget svært at komme med konkret lovhjemmel på sager, der er mere bestemt af praksis. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Trusted Partner:

Kære John,

Lad os holde trådene adskilt. 

Selv den bedste kan fejlvurdereWink Hvilket jeg vist også erkendte i tråden. 

Så jeg nu ikke - faktisk fastholdt du trods henvisning et par gange men jeg fjernede faktisk min henvisning til den inden du nåede at svare så jeg er enig ikke at blande, og fint hvis vi bare er enige der.

Jeg mener så faktisk også at den er klart nok med indberetningspligt for alle der betales af firmaer og som har omsætning under momspligt grænsen og det er alle CPR personer som udgangspunkt- og - sjovt nok - også for måske utilsigtet - PMV

Tak for indspark i alle fald

vh John H

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:15

Jeg synes også denne her giver Whiskey og Jesper helt ret:

Momsfritagne ydelser i forhold til momspligtige ydelser

Indberetningspligten omfatter alle former for honorarer for personlige arbejds- eller tjenesteydelser, der ikke er momspligtige.

Dog er der ikke er indberetningspligt efterSKL § 7 A, stk. 2, nr. 1, for vederlag for personbefordring samt udlejning, bortforpagtning og administration af fast ejendom, der hver især er fritaget for moms efter ML § 13, stk. 1, nr. 8 og 9. Se indberetningsbekendtgørelsens § 11, stk. 1, nr. 1, litra a og b.

Omvendt er der pligt til at indberette vederlag for momspligtige leverancer af ydelser, men hvor det konkrete vederlag er faktureret uden moms, fordi ydelsen er leveret af en person, hvis erhvervsmæssige omsætning ikke overstiger 50.000 kr. årligt, og som derfor ikke er registreringspligtig for moms efter momslovens § 48, stk. 1, 1. pkt. Det kan fx være ydelser fra tolke, tegnere, fotografer mv.

Jeg vil mene loven er klar nok  og at punktet - måske utilsigtet - rammer PMV som jo netop er under de 50 t altid (og nok svært at påstå det er del af intensiv erhvervsmæssig drift som begrundelse for at undlade indberetning)

EDIT  - AMINO HANG SÅ INDLÆG KOM DOBBELT

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)