Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dømt i retten, men kan/vil ikke betale?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Billund
Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 89
Fra  Sommer Systems ApS Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en lidt træls sag med en person, der tidligere har lejet vores hus.

Uden at gå i detaljer, så er personen blev dømt pba. den stævning jeg har fremsendt. Den indeholder primært manglede husleje samt reperation/istandsættelse. 
Personen har ikke gjort indsigelser og er blevet væk en enkel gang i retten.

Vi har nu afholdt et nyt retsmøde (hovr jeg sidder med på telefonen), og personer melder til retten at han ingen værdier har... han bor til leje og har en bil til 9.000 kr. Retten fortælller mig at det ikke kan betale sig for mig at gøre udlæg i denne, da den ikke er mere værd og slet ikke dækker beløbet.

Personen siger dog påretsmødet at han ikke er enig i det han er dømt for - og vil have gøre indsigelse. Det står om frit for (går jeg ud fra). Det var dog ikke en del af dagens behandling.

Jeg bliver fortalt af retsformanden? at jeg kan indbringe sagen for fogedretten i 10år frem, men at der desværre ikke er mere at gøre idag.

Jeg sidder herefter tilbage med en tam føelse - kan det virkelig være rigitg at jeg ikke kan gøre noget, for at få mine penge... når han ikke vil lave en betalingsaftale eller har værdier som sådan?

Har jeg andre muligheder?

Håber der er nogen som kender lovgivningen eller har prøvet noget lignende.

Venlig hilsen

Karsten

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg har også været der engang med en kunde :( , og princippet er selvfølgelig at man ikke kan

"plukke håret af en skallet " , men man sidder da tilbage med følelsen af at være til grin.

Mig bekendt er der ikke noget at gøre, andet end at forny kravet jævnligt, for at se om skyldners betalingsevne har ændret sig ( det koster selvfølgelig gebyr).

Men at systemet baseres på en " tro og love erklæring" fra skyldner er helt til grin - mange er jo desværre erfarne kriminelle, og har ikke de store moralske skrupler ved at afgive falsk erklæring..

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke plukke håret af en skaldet.

Hvis han ingen værdier har, er der ikke noget at gøre.

Det lyder underligt, at han kan slippe af sted med ikke at ville lave en betalingsaftale, idet han har bil. Det må være indikation på et vis råderum i hans økonomi.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 92
Fra  Nyt Skøde Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Karsten,

Jeg har siddet med mange lignende sager i det advokatfirma jeg arbejdede hos.

Hvis skyldner ikke har nogen værdier, er der desværre ikke meget at gøre. Hvis jeg var dig vil jeg løbende tjekke op på ham, f.eks. hver 6 måned - og så snart det må antages at han nogle aktiver, så indbring sagen for fogedretten med henblik på at foretage udlæg.

Skyldner kan ikke gøre indsigelse mod det skyldige beløb, der er opnået dom og sagen er afsluttet. Nu skal det bare effektueres i fogedretten.

Afhængig af beløbets størrelse kunne det overvejes at gå videre med sagen i fogedretten med henblik på at få udlæg i det betalte depositum i hans lejelejlighed. Det har jeg selv haft held med på vegne af et par klienter. Ved fraflytning har den respektive administrator pligt til at betale beløbet til dig, såfremt du har givet behørig underretning herom på baggrund af en af fogedretten godkendt udlægsforretning.

Mvh. Mathias

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Krogsgaard Sommer:
kan det virkelig være rigitg at jeg ikke kan gøre noget, for at få mine penge... når han ikke vil lave en betalingsaftale eller har værdier som sådan?

 

Det er svært at klippe håret af en skaldet, men når det er sagt så kunne det tyde på at skyldner kender systemet lidt for godt.  Prøv at undersøg om han evt. ejer noget af værdi bil, motorcykel, båd, hus, lejlighed eller måske en hest.  Gør livet  surt for ham ved at få ham i registreret i RKI  og Debitor registret, ligeledes bør du overveje om ikke du skulle få lavet udlæg i bilen, har han penge så køber han nok bare en ny. Bed evt. fogedretten om en udkørende fogedforretning.

Held og lykke

Ravn

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er faldet dom, dvs retten har afsagt en dom, kan han ikke længere gøre indsigelse imod denne. Den er nemlig stadfæstet af retten, og dermed har du sikret dig dit tilgodehavende i 10 år frem. Herefter kan du lave en ny sag, og forlænge det med yderligere 10 år osv...

Det er nemt idag at sige, at man intet ejer. Såfremt du ved, kan få informationer om, at han har værdier, vil jeg anbefale, at du overvejer en fogedforretning, selvom denne koster lidt penge. Omkostningerne bliver nemlig pålagt modparten.

Så tager du med fogeden ud og tjekker, om han har værdier, som du kan tage pant i. Ligeledes undersøger fogeden personens forhold.

Umildbart undre det mig, at du ikke starter med at gøre udlæg i hans indskud i den nye lejlighed, eller det indskud, som er betalt til dig?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 16
Indlæg ialt: 13
Fra  Scandinavia Cleaning Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære  Karsten Krogsgaard Sommer

Nu har vi gjort rent for en del private udlejere, og de fleste er begyndt at gøre krav på den depositum der er betalt til den næste lejebolig. Det gøre at den der skylder dig penge enten finder en løsning, så han stadig har sine dep. penge til næste lejemål. Eller at du bare skal være tålmodig og vente på at han skal flytte og så få dine penge udbetalt. Men husk at tage fat i det nye selskab og vis dem afgørelsen fra fogderetten.

Håber at du finder en løsning :)

 

Hilsen Scandinavia Cleaning

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke rigtigt noget at gøre. Du nævner jo selv mødet i retten. Hvor retsformanden vurdere at din skyldner ikke har noget af værdi. Så er den ikke længere.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 92
Fra  Nyt Skøde Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Jønsson:

Der er ikke rigtigt noget at gøre. Du nævner jo selv mødet i retten. Hvor retsformanden vurdere at din skyldner ikke har noget af værdi. Så er den ikke længere.

Det er ikke korrekt. Retsformanden/dommer/foged har slet ikke til opgave at vurdere vedkommendes økonomi, og har slet ikke til opgave at fremme sagen - det skal kreditor. Debitor taler under strafansvar ved disse møder.

Som jeg nævnte ovenfor, er der forhåbentlig mulighed for at gøre udlæg i et eventuel depositum og derudover er der stadig meget at gøre, såfremt man har energi til aktivt at være obs på debitors aktiver.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)