Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig virksomhed og komme på kontanthjælp

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har været i 9 måneders virksomhedspraktik og løntilskud.. Jeg har måske mulighed for at få en tidsbegrænset ansættelse i virksomheden - hvis jeg bliver tilknyttet som selvstændig konsulent (med et CVR-nr.).

Men hvis det nu efter fx 6-9 måneder ikke er mere arbejde (og jeg ikke umiddelbart hurtigt kan finde andet arbejde), hvordan står jeg så i forhold til at kunne få kontanthjælp?? Jeg vil jo som sådan ikke blive fyret..

Og hvordan er reglerne hvis jeg skal kunne få dagpenge (regler omkring antal timer man skal have arbejdet m.m.) 

Håber der er nogen der kan kaste lidt lys over dette..

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46691
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første skal man ikke være konsulent hvis det bare dækker over lønmodtager arbejde uden selvstændig risiko osv - for så er det en vis risiko skattemæssigt. Det handler ikke om hvad man aftaler, men om hvad arbejdet består af - og er det lønmodtager så skal det være det. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Det kan du så ikke bruge til det store hvis firmaet for at undgå opsigelse osv ikke vil ansætte - selv om jeg synes det er dårlig stil af dem, og at de let kunne lave en kontrakt hvor de tog hensyn til det i lønnen og du slap for at skulle være virksomhed er ha moms og regnskab og udvidet selvangivelse

Hvis du bliver fyret = mister kunden, så vil du skulle lukke dit CVR og få karantæne i 5 uger - OG så skal du via indtjeningen som CVR kunne påvise, at du har haft dagpenge berettiget tilstrækkelig indtjening for at kunne få dagpenge. 

For at få kontanthjælp skal du lukke CVR givet, men vil så kunne få hjælpen når du i øvrigt er berettiget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)