Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køber snart virksomhed, hvad skal jeg gøre først?

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 16
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Mig og en ven, køber en tøj virksomhed her d. 1 Februar, men er lidt i tvivl om, hvad vi skal gøre, når vi får den? Og kunne godt bruge nogle tips/hvilke regler skal man være opmærksomme på osv.

Som det ligger lige nu, så sletter sælger virksomheden, når vi "får" den, også opretter vi selv et CVR nr, da man ikke kan overdrage en personlig virksomhed. 
Derefter har vi tænkt os at blive E-mærket, og oprette en erhvervskonto. (Hvad er fordelen ved en erhvervskonto?)

Problemet er dog, at vi begge er under 18, dog fylder min ven 18 om små 3 måneder, men indtil da, skal den vel stå i vores forældres navn?

Har også hørt vi skal have en forsikring, også selv om vi ikke laver noget, som sådan fysisk arbejde, f.eks. løfte ting osv. 
Skulle vist koste omkring 2000kr?

Angående skat og moms osv., har prøvet at få et indblik i det, men kunne godt tænke mig, at der var en, som ville forklare os, hvordan det foregik, og hvornår præcist det er. Har forstået det som hvert år.

------------

Ved godt, at jeg kan kunne finde meget af det på google, hvilket jeg også har prøvet, men er stadig lidt små forvirret, og kunne være herligt, hvis der var en, som ville forklare det med sine egne ord.

Tak på forhånd! :)

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 10:14

Hej Oliver,

Først og fremmest så held og lykke med virksomheden.

Angående at det er en personligt ejet virksomhed så skal du have fat i nogle kloge hovder da det ikke er noget man bare lige gør.

Det at i begge er under 18 år er jo lidt problematisk, kunne det tænkes at i bare ventede med at overtage til din partner bliver 18 år? Det vil også føre videre til mit forslag, når i overtager en virksomhed, så vil det jo være oplagt at den nuværende ejer sætter jer ind i tingene.

En af mine venner solgte for nogle år siden en fysisk butik og blev ansat i 1 år, så hjalp han med at sætte den nye ejer ind i tingene. Det kan være at det også er en god løsning for jer?

I skal have en lovpligtig forsikring, så bare ring til et forsikrings selskab og hør dem ad. De vil også fortælle jer om nogle andre forsikringer som måske vil være en god ide for jeres virksomhed.

Skat og moms er ikke så svært, varens pris + 25%. Hvis du tænker på regnskab og alt det der, så valgte jeg at bruge en revisor til at lave det hele, så jeg har mere tid til det jeg laver.

Hvis det er noget for jer, så bruger jeg dem her: http://www.frr-gideon.dk/

Held og lykke med det hele.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:23

I kan ikke oprette noget før EN af jer er 18 - og så er det kun ham der kan være ejer af personlig virksomhed - men I vil alligevel have delt ansvar og hæftelse som defacto I/S. Det er ikke en god ide - men ham på 18 kan ansætte dig - og så er der krav om arbejdsskadeforsikring (som ikke er at få noget i hovedet men også stress, musseskader osv) for dig som ansat

Alternativt kan ham der er 18 stifte selskab og sælge 50% til dig med det samme, mens han forsætter som direktør. Det giver krav om begge er omfattet af den lovpligtige arbejdsskade uanset løn og omsætning og nok klogt at tale med bank om erhvervskonto inden

Se disse link - Dispensation her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html 

og den med at stifte selskab så snart en af jer er 18 og så sælger denne halvdelen til ham under - men ret dyrt http://johnhannover.blogspot.dk/2015/10/eje-et-selskab-som-under-18.html 

Husk ejeraftale - I bør ha en jurist eller rutineret med - det er dødsygt at blive uenige - et selskab kan tage 8-10 mdr at opløse hvis man ikke kan enes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Skrevet kl. 10:58

Cookie - John Hannover:

Husk ejeraftale - I bør ha en jurist eller rutineret med - det er dødsygt at blive uenige - et selskab kan tage 8-10 mdr at opløse hvis man ikke kan enes

vh John Hannover

Uanset hvor gode venner i er SKAL i lave en ejeraftale, jeg har lige været udsat for at skulle splittes med min partner. Det gik heldigvis godt, men få det nu ned på skrift! Bare et godt råd her fra.

Tilmeldt 19. Jan 16
Skrevet kl. 11:06

Hej, tak for respons!

Vi har også fået af vide, at vi skal kontakte en advokat, men problemet er, at vores budget er ikke helt enige med os. Dog har vi haft en advokat inde over med kontrakten, da det var en ven, så kunne være vi kunne få lidt hjælp derfra igen.

Men er prisen det samme ved alle forsikringsselskaber, eller er der en metode, som er den billigste?

Tror jeg skipper revisoren, da vi går på en handelsuddannelse, og der er nogle, som efterhånden er ret skarpe til regnskab, og så sparer jeg også den udgift. 

Forresten så er sælgeren også meget dygtig, og har også lovet at hjælpe os meget, når vi går igang.

Men når vi er en virksomhed som tjener mellem 0-5 millioner, skal vi jo betale moms hver 2. kvartal , kan ma så lige inden, det kommer til den tid, købe f.eks. en masse til lageret, og derefter betale mindre i moms, da man ikke har lige så meget overskud?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29

OliverDawson:

1

er prisen det samme ved alle forsikringsselskaber, eller er der en metode, som er den billigste?

2

Tror jeg skipper revisoren, da vi går på en handelsuddannelse, og der er nogle, som efterhånden er ret skarpe til regnskab, og så sparer jeg også den udgift. 

3

Men når vi er en virksomhed som tjener mellem 0-5 millioner, skal vi jo betale moms hver 2. kvartal , kan ma så lige inden, det kommer til den tid, købe f.eks. en masse til lageret, og derefter betale mindre i moms, da man ikke har lige så meget overskud?

1 Tag tilbud fra flere selskaber men de ligger ret ens ca 1500 - 1800 for fuldtid

2 - fino . men da I ikke synes at vide så meget om regnskab, så tag hjælp til det på en eller anden måde

3 - Lager er IKKE en udgift men ja momsen får man jo igen - men så har man jo også betalt den, så det giver ikke mening.  Lager har værdi helt som penge i bank og sparer ikke skat og momsen er jo penge I skal ha ud af lommen ved købet og først får igen ved momstide, så køb ikke for at spare noget der.

I skal i starten betale moms hvert kvartal i øvrigt.

Læs gerne min bog Jeg vil være SELVSTÆNDIG som e-bog eller paper-back - den gennemgår både personlig virksomhed og selskaber grundigt og let forståeligt inkl skat, moms ejeraftaler og meget mere 

vh John Hannover

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Skrevet kl. 12:10

OliverDawson:

Hej, tak for respons!

Vi har også fået af vide, at vi skal kontakte en advokat, men problemet er, at vores budget er ikke helt enige med os. Dog har vi haft en advokat inde over med kontrakten, da det var en ven, så kunne være vi kunne få lidt hjælp derfra igen.

Men er prisen det samme ved alle forsikringsselskaber, eller er der en metode, som er den billigste?

Forresten så er sælgeren også meget dygtig, og har også lovet at hjælpe os meget, når vi går igang.

1. Jeg vil forslå jer at få en, fx: ditselskab.dk til at stifte virksomheden og få dem til at lave moms nummer, vedtægter og alt det der, det koster ca 5000kr. Så er papirene i orden.

2. Forsikringsmæssigt ville jeg bare ringe rundt og tage det bedste tilbud, ligesom jeg gør som privat en gang om året.

3. Revisoren er et forslag, hvis du regner din time pris ud og hvor mange timer på et år du/i skal bruge på regnskab, så har jeg ikke mødt nogen med en god forretning som ikke kan spare penge på at lade en professionel om det. De timer du bruger på regnskab, kunne du jo have brugt på at tjene flere penge, så undersøg det for din egen skyld.

4. Få gerne det på skrift, så i kan få lidt hjælp i starten. Det er altid godt med en som kender faget/området...

5. Hvis i forventer at omsætte for mere end 50.000kr så bliv momsregistreret med det samme(det er med i prisen fra ditselvskab.dk).

Tilmeldt 19. Jan 16
Skrevet kl. 22:57

1.
Lyder faktisk meget fristende, da de som sådan vil klare alt det svære, men problemet er, at vi har lånt 15.000, som vi først skal betale tilbage. Dog er det gennem familien så heldigvis ingen renter osv. 

2.

Det vil jeg gøre, men kræver det, at man har forsikringen fra dags dato, eller går det lige, at man ikke har den de første to måneder. 
(Kan måske godt selv regne svaret ud, men..)

3-5.

Fuldt forståeligt, og kunne også overveje det, men det er igen en høj udgift, vi har ikke råd til i starten, selvom jeg ikke helt præcis ved, hvad sådan en koster. Ved godt vi er langt fra professionelle, og det her måske lyder lidt plat, men vi har om virksomhedsøkonomi osv. i skolen, og arbejder meget med resultatopgørelse og balance. Jeg er måske lidt uvidende på det her punkt, men umiddelbart, virker det ikke så afsindigt svært at holde regnskab med alle de smarte regnskabsprogrammer på markedet, som f.eks. Billy eller Dinero, også bare slå årsregnskabet ind på excel. Programmet kan foresten også regne moms ud, da vi bl.a. også regner med at blive momsregisteret og evt. E-Mærket for ekstra troværdighed til virksomheden. Men er det ikke noget med, at man også skal betale skat årligt af ens overskud, eller har jeg fået blandet noget sammen? Ved godt moms er hver måned i starten, også hver halve år, sådan cirka. 
- Hvor meget betaler vi i skat med en erhvervskonto? Er det bare 42% eller hvordan foregår det. Forresten hvor betaler jeg det henne? Skal jeg bare gå til skat.dk også betale der, eller kan man køre noget automatisk? Ved godt det lyder lidt dumt, men alle de ting, forvirrer også lidt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03

Du bliver nødt til at få en revisor eller bogfører ind over så blank du er - Med et selskab skal der laves årsrapport - selskabsselvangivelse - selskabsskat-  og personlig skat sker ved løn og skatteindberetning

Du må ikke stifte noget uden at ha en til føre dig frem - når du er så blank - du kommer til at fortryde

Forsikring er fra dag 1 - bod hvis man opdages 5000 per manglende

TAG hjælp - læs evt min e-bog Jeg vil være selvstændig som kan lære dig en del om skat og moms og andet http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:22

Sorry- må også lige være med her -  Hvis man køber betaler men moms men får tilbage hvis man sælger skal man betale moms per kvartal?

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)