Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS I/S

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Min partner og jeg har gennem nogle år kørt vores virksomhed som en enkeltmandsvirksomhed, men eftersom vi af forskellige årsager ønsker at ændre virksomheden til en 50/50 ejet af os begge, er vi løbet panden i mod en mur på nogle forskellige punkter.

Vi ville foretrække hvis vi kunne få etableret et anpartsselskab, men ved ikke om vi er "nødt til" at tage til takke med at lave virksomheden om til et interessantskab da vi er i tvivl om hvordan og hvorledes det det hele fungerer omkring de 125.000 kr. man skal have i indskudskapital.

Vi har ikke nok likvide midler i øjeblikket til direkte at smide 125.000 på bordet, men afhængig af hvorledes man kan medregne aktiver i beløbet (som jeg har ladet mig fortælle at man kan), skulle det ikke være noget problem.

- Hvorledes kan aktiverne regnes med - hvilke kan regnes med, hvilken værdi kan vi sætte dem til og hvem skal godkende det?
 - Hvordan griber vi selve processen med at ændre virksomhedsformen an?
 - Hvordan er det at det forholder sig med den gratis rådgivning man kan få af staten - kan vi få noget, og er det brugbart i vores situation?

Vi er ikke interesserede i at fare ud og betale en advokat/revisor for at gøre alt for os, hvis det viser sig bagefter at mange af tingene kunne være klaret selv :) ligeledes er vi ikke interesserede i at tage lån eller åbne en kassekredit.

- Hvordan forholder det sig endvidere med gyldigheden samt den personlige binding på kontrakter lavet i den gamle virksomhedsform?
 - Er der nogle ændrede tilsynsforhold, skatteforhold eller noget som helst vi skal være ekstra opmærksomme på?
 - Vil virksomhedens omsætning/overskud have konsekvens for vores personlige skatteforhold, uanset om vi udbetaler løn til os selv eller ej (virksomheden kører i øjeblikket primært som et fritidsprojekt)?

Kort sagt for at opsumere på det hele - hvordan griber vi det an?

Jeg håber der sidder nogle garvede folk der kan hjælpe os :) på forhånd tak!
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 07:37

Hej Sune

Jeg har lige været igennem samme mølle, med mit enkeltmands -> ApS.

Der skal en revisorerklæring til at værdisætte Jeres aktiver.

Jeg har på fornemmelsen at, når I har kørt jeres virksomhed i "nogle år", ikke vil få svært ved at få en værdisat en ordentlig goodwill.

Men snak med en revisor om det...så dyrt er det ikke (Benyt evt. en lille lokal), og I kommer alligevel ikke udenom om dem mht. erklæringen.

Hvis I vælger at smide 125.000 kr., kan I undgå revisoren, eks. ved at vælge at købe et skuffeselskab.

Alt om både i Danmark

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 12:19
Hej D-Fens,

Rart at høre fra en i samme båd - tænkte nok der skulle være nogen :)
Hvordna fungerer det så, kan vi lave en liste over alle de værdier vi mener vores forskellige ting har og overgive den til en revisor, hvorefter han bare skal beslutte om han mener det er ok og sætte en underskrift på?

Værdisættelse af good will, hvordan i alverden hænger det helt præcist sammen? Det lyder jo næsten for godt til at være sandt :)
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 12:51
Liste nej...værdien af jeres aktiver fremgår vel af jeres regnskab. så det skal han helt sikkert bruge...

ang. goodwill, så er der nogle forskellige formeler og vurderinger som de bruger. omsætning, overskud osv. og kan derfor regne goodwill.

Denne bliver så afskrevet over 7år, tror jeg nok....

Tag en snak med en revisor, så bliver I meget klogere....

Alt om både i Danmark

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 13:01
Okay, tusind tak.
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:00

I skal tjekke mulighederne for at lave en skattefri virksomhedsomdannelse.

Det kan gøres i perioden 1.1 - 30.06 ( og kun i den periode).

Har I ikke omdannet, bør I i efteråret planlægge omdannelsen sammen med revisor og vidende advokat.

Vi har bistået i et hav af omdannelser - tjek prisen hos din advokat - det bør ikke koste mere end 3.000 - 5.000 afhængig af omfang.
Tilmeldt 16. Sep 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:39

Jeg er selv ved at starte en virksomhed op med en partner, og har derfor undersøgt forskelle mellem IS og ApS.

Først og fremmest ville jeg kontakte en revisor ang. reglerne for at lave jeres IS om til et ApS. Men det er korrekt, at i kan vente med at bestemme jer endeligt helt frem til juni næste år (hvor i i så fald skal afleveres årsregnskab for jeres ApS).

I virksomhedsform vil virksomhedens overskud/underskud ikke længere påvirke jeres personlige indkomst. I skal derimod betale selskabsskat af overskudet (30%).
Når i tager penge ud af selskabet - betaler jer selv udbytte - så bliver i beskattet for det oveni med mellem 28-42% skat.
De penge i selv får i løn/udbytte skal i altså betale en høj skat af uanset om i er et IS eller ApS.

Alle selskabets aktiver indgår i værdisættelsen af selskabet = de 125.000 der minimum skal være værdier for. Har i ikke likvide midler og aktiver i selskabet på 125.000 på nuværende tidspunkt (eller per 1. januar 2006) skal i selv indskyde det manglende beløb - enten i form af aktiver (varer, inventar m.m.) eller likvider. Der skal medsendes en revisorpåtegnet oversigt over selskabets aktiver, når i etablerer jer i virksomhedsform - men tal med revisoren om de ting.

I øvrigt vil et IS også være ejet 50/50. Har i ikke lavet jer en I/S kontrakt?
Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 18:12

- Hvordan er det at det forholder sig med den gratis rådgivning man kan få af staten - kan vi få noget, og er det brugbart i vores situation?"
>> I skal tage kontakt til erhvervschefen, han kan sørger for nogle gratis timer ved rådgiver. Han holder til nede ved turistinformation ved domkirken, jeg tror jeg fandt hans adresse på ribe kommune''s hjemmeside. Jeg fik lov til at få gratis 2-3 timer ved en revisor, og vil snart ned og høre om jeg ikke kan få nogle timer ved en advokat. Sådan som jeg har forstået det, så er det ikke staten, men de private virksomheder der laver den service i håb om vi vil benytte dem når vi er kommet igang.
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 18:45

Hej Sune,

Hvad er baggrunden for at I nødig vil have et I/S? Er det udelukkende pga. den personlige hæftelse?

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 19:02
Tak for jeres svar :) tråden er dog efterhånden over 4 måneder gammel og ikke rigtigt længere aktuel.

Mhs. til revisor rådgivning fik vi en revisor til at yde os nogle gratis timer, som Martinussen også er inde på - sikkert blot med det håb at vi bliver hans kunde, men det er jo også fair nok :)

Martinussen: Du kan finde masser af gratis rådgivning på startguiden fra private virksomheder, så hvis du søger en advokat er det bare at komme der ind og vælge:

http://www.startguiden.dk/privraad_soeg/0/42/0
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)