Min partner og jeg har gennem nogle år kørt vores virksomhed som en enkeltmandsvirksomhed, men eftersom vi af forskellige årsager ønsker at ændre virksomheden til en 50/50 ejet af os begge, er vi løbet panden i mod en mur på nogle forskellige punkter. Vi ville foretrække hvis vi kunne få etableret et anpartsselskab, men ved ikke om vi er "nødt til" at tage til takke med at lave virksomheden om til et interessantskab da vi er i tvivl om hvordan og hvorledes det det hele fungerer omkring de 125.000 kr. man skal have i indskudskapital. Vi har ikke nok likvide midler i øjeblikket til direkte at smide 125.000 på bordet, men afhængig af hvorledes man kan medregne aktiver i beløbet (som jeg har ladet mig fortælle at man kan), skulle det ikke være noget problem. - Hvorledes kan aktiverne regnes med - hvilke kan regnes med, hvilken værdi kan vi sætte dem til og hvem skal godkende det? - Hvordan griber vi selve processen med at ændre virksomhedsformen an? - Hvordan er det at det forholder sig med den gratis rådgivning man kan få af staten - kan vi få noget, og er det brugbart i vores situation? Vi er ikke interesserede i at fare ud og betale en advokat/revisor for at gøre alt for os, hvis det viser sig bagefter at mange af tingene kunne være klaret selv :) ligeledes er vi ikke interesserede i at tage lån eller åbne en kassekredit. - Hvordan forholder det sig endvidere med gyldigheden samt den personlige binding på kontrakter lavet i den gamle virksomhedsform? - Er der nogle ændrede tilsynsforhold, skatteforhold eller noget som helst vi skal være ekstra opmærksomme på? - Vil virksomhedens omsætning/overskud have konsekvens for vores personlige skatteforhold, uanset om vi udbetaler løn til os selv eller ej (virksomheden kører i øjeblikket primært som et fritidsprojekt)? Kort sagt for at opsumere på det hele - hvordan griber vi det an? Jeg håber der sidder nogle garvede folk der kan hjælpe os :) på forhånd tak! |
Hej Sune
Jeg har lige været igennem samme mølle, med mit enkeltmands -> ApS.
Der skal en revisorerklæring til at værdisætte Jeres aktiver.
Jeg har på fornemmelsen at, når I har kørt jeres virksomhed i "nogle år", ikke vil få svært ved at få en værdisat en ordentlig goodwill.
Men snak med en revisor om det...så dyrt er det ikke (Benyt evt. en lille lokal), og I kommer alligevel ikke udenom om dem mht. erklæringen.
Hvis I vælger at smide 125.000 kr., kan I undgå revisoren, eks. ved at vælge at købe et skuffeselskab.