Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtrædelse af Copyright

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 19
Fra  Plotteriet Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kammerater,

Kan vi som trykkeri risikere noget, ved at printe et produkt (vi står udelukkende for printdelen) for en kunde som ikke har rettighederne til produktet?

Vi vil selvfølgelig gøre opmærksom på copyrighten, men kan vi drages til ansvar?

Venligst

Peter

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Når en kunde skal have printet et produkt hos dig, så skriver de vel under på nogle Handelsbetingelser hvor de netop skriver under på at det er deres design, eller på anden måde dem som har ret til at få det produceret?

Det er jo ikke altid at det er så åbenlyst som hvis: Kagehuset ApS vil have trykt Danske Bank t-shirts.

Så længe at kunden skriver under på at de har ret til at bruge tilsendte design, så bør du ikke kunne lægges til ansvar.

Da jeg fik lavet min virksomhed skulle jeg også skrive under på at jeg har ret til at bruge det navn jeg havde skrevet på dokumentet, så advokaten ikke stod til ansvar.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Plotter Svendsen:

Vi vil selvfølgelig gøre opmærksom på copyrighten, men kan vi drages til ansvar?

Strafferetlig kan jeg ikke svare.

 

Men i forhold til erstatsningsansvar så kan i normalvis drages til ansvar hvis følgende er opfyldt;

I har handlet culpøst (lidt firkantet sagt, i burde vide at denne opgave har opgavebestiller ikke rettighederne til)

Der skal være lidt et tab (ikke altid så nemt at sætte et præcist kroner/øre på)

Der skal være kausalitet/årsagssammenhæng (mellem det i laver og det tab som er lidt)

Der skal være adækvans/påregnelighed (Kan i forvente at jeres handling medfører et tab?)

 

Alt i alt (er det min opfattelse/tolkning) at det fra jeres synspunkt ikke er nok, at i informerer om copyright men i er nød til at forholde jer til om en given opgave er en overtrædelse af copyright. 

Hvis i er tvivl, kan i jo med ret simple spørgsmål til den der bestiller opgaven komme ud af ansvaret; eks. ved i en opgave normalvis kræver tilladelse fra forfatter/fotograf/kunstner så bed om en kopi af tilladelsen!

 

Hvis det er professionel opgavebestiller, eks. et reklamebureau, så kan i jo føje ind i en samarbejdskontrakt at ansvaret for copyright er hos opgavebestiller. Dermed kan i sænke grænsen for hvornår i burde indse at udførelsen af opgaven er en overtrædelse af copyright (og jf. ovenstående betingelser handler culpøst).

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 19
Fra  Plotteriet Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar begge to! 

Jeg er blevet klogere, men har lige et tillægsspørgsmål, som jeg håber i kan svare på.

Situationen er den at vi har modtaget en illustrator tegnet fil, som er en tydelig gentegning af den håndtegning der ligger til grund for et kendt produktdesign. Samme spørgsmål som før; kan vi komme i problemer for at printe det?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et rigtig svært emne.
Det er noget der ofte bliver vendt i de brancherelaterede netværk m.m.

Selvom du har skrevet det ind i dine forretningsbetingelser, at det er din kunde som er forpligtet til at overholde copyright-lovgivningen og have rekvireret tilladelse, så kan en eventuel sagsøger stille krav om at du netop har orienteret om dette og fået dokumentation for dette.

Hvis der f.eks. kommer en med et motiv fra Frost (det er ret hot i øjeblikket og vi får ofte henvendelser om produktion af plakater, papfigurer m.m. derfra, men afviser dem pga. copyright'en) - og du producerer et print af det, selvom du udemærket godt kan se at det er Frost og tænke dig til at det nok ikke er noget Fru Jensen har fået lov til at reproducere, navnlig ikke ud fra den lavopløselige billedfil hun har fundet via Google - så kan det meget vel være dig, som den professionelle part, der får ørene i klemme i et eventuelt erstatningskrav, da der kan blive lagt vægt på at du burde have genkendt motivet og spurgt kunden om der var tilladelse til at reproducere det. Hvis du så har gjort dette og kan fremvise at du har skrevet til kunden og kunden har svaret at der var tilladelse, så er det kunden som har ledt dig ud på et sidespor. Men hvis ikke, så stopper det ved dig og kravet kan derved komme til at lande på dine skuldre.

Så mit råd er, at hvis du ser noget der virker bekendt, så bliver du nødttil at dobbeltchecke med kunden at det juridiske er på plads, så du ikke kommer i klemme.

/Jesper

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 19
Fra  Plotteriet Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar Jesper!

... og pøj pøj i det nye år :)

Send gerne jyderne videre til os ;)

Tilmeldt 1. Oct 15
Indlæg ialt: 34
Fra  test Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Du kan jo ikke vide eller tjekke op på om person der laver en ordre har copyright. Ud over det så står jeres navn vel heller ikke på det i printer

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

mig:

Du kan jo ikke vide eller tjekke op på om person der laver en ordre har copyright.

Selvfølgelig kan du tjekke op på om en person har "copyright"! Man kan jo starte med at spørge ordregiveren, og er svaret ikke tilfredsstillende kan man jo udbede sig kopi af tilladelse eller lign. 

 

For trykkeriet handler det om at være i ond eller god tro. Ikke at stille spørgsmål til noget som man åbenlyst ved er en krænkelse af ophavsretten (eks. Disney jf. ovenstående) er at være i ond tro, og det kan potentielt medføre et erstatningsansvar. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Jan 13
Indlæg ialt: 344
Fra  Trade A Lot Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kommer jeg lige med mine 5 cents.

Det meste bliver allerede nævnt, men jeg vil lige kommentere på et par enkelte ting.

Jeg vil til hver en tid anbefale dig at få udformet dine betingelser så grundigt som muligt, og I dit tilfælde af en advokat, så du ikke står med fingrene i kagedåsen - da det nok er erhvervdrivende du som hovedformål henvender dig til, kan I aftale NÆSTEN alt.

Dine betingelser vil nok enten være dét man kalder adjektions kontrakt eller standard kontrakt. Definition for dem er som følgende:
- Adjektions kontrakt: er meget ensidigt. Den er lavet ensrettet - f.eks. hvor du sikrer egen røv, dog hvor kunden er ind over.
- Standard kontrakt: er når du har en allerede udarbejdet kontrakt, som ikke er ændret i mht. hver kunde.

Sådanne kontrakter kan gøres ugyldige eller "ændres" hvis der opstår uenighed, som f.eks.:
- Vedtagelsesspørgsmålet - særligt byrdefulde vilkår skal fremhæves for at vilkåret kan anses for vedtaget/aftalt mellem dig og kunden
- Fortolkning - uklarheder fortolkes mod koncipisten, som betyder at det er mod dig, hvis du har udformet kontrakten
- Ugyldighed - urimeligt byrdefulde vilkår kan efter din opgaves omstændighed tilsidesættes som ugyldige jf. aftalelovens § 36

Ovenstående betyder, at du kan have svært ved at sikre dig 100%, medmindre du laver kontrakten i samarbejde med kunden. Men som tidligere nævnt, så indfør i dine betingelser/kontrakten, at kunden ved underskrift eller accept af kontrakten, giver samtykke på at ophavsretten / brugsretten til dette formål er givet til kunden, og at kunden står til ansvar, hvis et betalingskrav sættes op mod dig.

Der nævnes dog også, at du "kun" kan blive sat som erstatningsansvarlig, hvis:

Jesper_nl:

I har handlet culpøst (lidt firkantet sagt, i burde vide at denne opgave har opgavebestiller ikke rettighederne til)
Der skal være lidt et tab (ikke altid så nemt at sætte et præcist kroner/øre på)
Der skal være kausalitet/årsagssammenhæng (mellem det i laver og det tab som er lidt)
Der skal være adækvans/påregnelighed (Kan i forvente at jeres handling medfører et tab?)

Dette er som rigtig nok mht. erstatning, men du vil også kunne risikere at betale vederlag og godtgørelse jf. § 83 i Ophavsretsloven.

Det skal dog gøres opmærksomt, at ved § 83, står der bl.a. "Den, som forsætligt eller uagtsomt overtræder...", som betyder at hvis du har sikret dig så godt som du kan igennem bl.a. kontrakt m.m., så kan det argumenteres for, at du ikke har handlet forsætligt eller uagtsomt, da du har gjort hvad du kunne, såfremt du også bruger hovedet, som f.eks. med Disney eksemplet ovenfor.

Til sidst vil jeg tilføje, at det du skal være opmærksom på i Ophavsretsloven, er § 2, hvor der bl.a. står "... eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig..."

Når du trykker for en kunde, vil du jo "fremstille eksemplarer af det", som vil være imod § 2.

Der står bl.a. også i § 12 i Ophavsretsloven "Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed." Dvs. at der faktisk kan argumenteres for at en privatperson, som ønsker at have trykt hos dig til eget forbrug, ikke kan sættes til ansvar for selve eksemplarfremstillingen, men det er derimod dig den hviler på. Det skal også gøres opmærksom på, at man ikke bare kan aftale alt med privatpersoner, da de ofte er dækket af andre love - som udgangspunkt er loven altid til deres fordel. Det er dog aldrig noget vi hos Kopieret har prøvet eller set retspraksis på, men det er et scenarie, som jeg kunne forstille mig kunne give uenigheder.

Håber at du kunne bruge noget af det.

Mvh. Daniel Kristensen 
Kopieret.dk - Hjælp til din ophavsret

Er din tekst eller billede blevet kopieret?
Lad Kopieret.dk hjælpe dig med din sag - "no cure, no pay"

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 19
Fra  Plotteriet Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak Daniel,

Det foranlediger en seriøs omgang "sætten sig ind i" fra vores side, så det kunne da absolut bruges! Go' dag!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)